ארדואן צייץ בעברית נגד ישראל: "נמשיך לעמוד לצד אחינו הפלשתינים בכל הנסיבות"

נשיא טורקיה פרסם הודעת גינוי בשפה העברית בעקבות המהומות בירושלים • "אנו מגנים בחריפות את ההתקפות המתועבות של ישראל נגד מסגד אל-אקצא, המתרחשות בכל חודש רמדאן" • הציוץ מגיע לאחר ניסיונות פיוס עם ישראל • עשור של עליות ומורדות ביחסי אנקרה ירושלים

מדיני 9.5.2021 | 00:27

צילום: Wisam Hashlamoun/FLASH90

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן פרסם הערב (מוצ"ש) ציוץ בחשבון הטוויטר שלו הודעת גינוי בשפה העברית כלפי ישראל, "אנו מגנים בחריפות את ההתקפות המתועבות של ישראל נגד מסגד אל-אקצא, המתרחשות למרבה הצער בכל חודש רמדאן", כתב ארדואן בעקבות המהומות שהתרחשו בסוף השבוע האחרון בירושלים.

הנשיא הטורקי שלאחרונה דווח כי הוא שואף לנרמל את היחסים עם ישראל הוסיף: "כטורקיה, אנו נמשיך לעמוד לצד אחינו ואחיותינו הפלשתינים בכל הנסיבות". לאחרונה, טורקיה שינתה את מדיניות החוץ שלה בנוגע למדינות המזרח התיכון ככלל ובנוגע לישראל בפרט. ממצב של נאומים תקיפים, באנקרה עברו לשיטה אחרת לגמרי.

לפני כחצי שנה הכריז הנשיא ארדואן כי "טורקיה רוצה לשפר את יחסיה עם ישראל. היחסים המודיעיניים שלנו עם ישראל נמשכים". זה קרה כשלושה שבועות לאחר שמקורבו, אדמירל ג'יהאט יאייג'י, הציע לישראל הסכם גבול ימי משותף, כך לפי 'ישראל היום'.

המשבר בין ישראל לטורקיה החל לפני כעשור לאחר שישראל השטלתה על משט ה"מאווי מרמרה" במאי 2010, שבעקבות מסקנות דו"ח פאלמר שבדק אותו החליטה טורקיה להוריד את דרג היחסים למזכיר שני וגירשה את השגריר הישראלי גבי לוי.

ב-2013, במהלך ביקורו של נשיא ארה"ב לשעבר ברק אובאמה בישראל, התקשר ראש הממשלה בנימין נתניהו לנשיא טורקיה ארדואן והתנצל על התקרית. באותה שיחה השניים סיכמו על נירמול יחסים מחודש בין המדינות. מאותה השנה ועד לשנת 2016, אז מונה השגריר איתן נאה, מי שמילאו את תפקיד הדיפלומט הבכיר באנקרה הם יוסף לוי ספרי ואמירה אורון שממלאת כיום את תפקיד השגרירה במצרים.

באותה שנה הגיע הסכם הפיוס שבעקבותיו נשלח נאה לאנקרה, ואילו ב-12 בדצמבר 2016 הגיש השגריר הטורקי כמאל אוקם את כתב האמנה לנשיא ראובן (רובי) ריבלין. אולם היחסים לא נותרו יציבים לאורך זמן וכבר במאי 2018 החליטו במשרד החוץ הטורקי, על רקע אירועי "צעדות השיבה" ברצועת עזה, לזמן את השגרירים בתל אביב ובוושינגטון להתייעצויות – וכן גירשו את השגריר הישראלי נאה, תוך בידוק משפיל בנמל התעופה באנקרה.

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום