למעלה מ-70 רבנים נגד ספריו של הרב אליעזר מלמד: "אין לסמוך"

עשרות רבות של רבנים מזרם 'הציונות הדתית' חתמו על מכתב נגד ספריו של ראש ישיבת הר-ברכה, וקוראים שלא לסמוך עליהם מבחינה הלכתית: "לפנות לפוסק מוסמך" | חלק מספרים כי הזמינו אותו להיפגש איתם - אך הדבר לא יצא לפועל | מכתב נוסף מבקר את יחסו לרפורמים: "מעין הכרה בדרכם"

יאיר כלפה | חדשות בארץ 3.2.2022 | 09:04

הרב אליעזר מלמד צילום: נועם רבקין פנטון - פלאש 90

עשרות רבנים במגזר הדתי-לאומי החליטו לצאת הבוקר (חמישי) בביקורת נגד הרב אליעזר מלמד, רב הישוב הר-ברכה וראש הישיבה במקום - וקוראים שלא לסמוך על ספריו.

לאחר שכמה רבנים בודדים, בהם הרב ליאור והרב מאזוז, החליטו לקרוא ולצאת נגד סדרת הספרים 'פניני הלכה', קבוצה גדולה של הרבנים, רובם מזוהים עם הזרם החרד"לי, החליטו לקרוא גם הם שלא לסמוך על הספרים - וחתמו על שני מכתבים שונים.

המכתב הראשון הוא התקיף יותר, עליו חתומה קבוצה של מעל 20 רבנים המבקרים את הרב מלמד על סדרת ספריו, ובייחוד על כרך 'טהרת המשפחה', וקוראים לסמוך על ספרי הלכה אחרים. בנוסף - הם מבקרים אותו בחריפות את יחסו לתנועה הרפורמית.

"בספר פניני הלכה העוסק בענייני טהרת המשפחה נכתבו דברים שהצניעות יפה להם ואין מפרסמים אותם בפרהסיא לציבור הרחב", כתבו הרבנים. "כמו כן מובאים שם כמה היתרים שפוסקי הדורות נהגו אחרת".

לדבריהם, "אם הרב המחבר סבור שהם טועים, מן הראוי היה לבאר מה מקור טעותם לדעתו, אך אי אפשר להתיר את מה שגדולי הפוסקים אסרו מבלי לנמק. לא ייעשה כן בישראל".

הרבנים מוסיפים שחלקם ניסו להידבר עם הרב מלמד ולהניא אותו מפסקיו המחודשים, אך ללא הצלחה: "חלק מהרבנים אף הזמינו את הרב מלמד להיפגש עימם בנושא, אך בסופו של דבר הדבר לא יצא לפועל".

הרבנים מסיימים בקריאה לציבור ללמוד ספרים אחרים: "לכן קוראים אנו לאחינו בני ישראל, החפצים ללכת בדרכי אבותינו בהתאם לפסיקה המסורה לנו מדורי דורות, לדעת ולהבחין באיזו דרך ישכון אור. ועצתנו לכל החפץ ללמוד 'דבר ד' זו הלכה', לחפש את מבוקשו בספרים אחרים, הנאמנים לדרך הפסיקה המקובלת".

בנוסף, הם תוקפים את יחסו של הרב מלמד לרפורמים, אחרי שלטענתם "אינם באים להיפגש עם נציגי היהדות הנאמנה כדי להתקרב לתורה, אלא כדי לקבל 'הכשר' לדרכם ולמגמותיהם".

"לכן בכל מפגש עימם יש מעין הכרה בדרכם כאילו הם זרם נוסף ביהדות, כאשר למעשה הם זרם נגד היהדות", תקפו הרבנים, וציינו שהרב מלמד כותב שיש לאפשר לרפורמים להתפלל על יד הכותל המערבי: "כל זה בניגוד לדעתם של כל פוסקי הדורות האחרונים".

במכתב נוסף, עליו חתומים למעלה משישים רבנים נוספים, מבקרים גם את ספרי 'פניני הלכה', אך בלי לציין את שמו של הרב מלמד ואת שם הספרים. הרבנים תוקפים את הרבנים שפוסקים הוראות והלכות "ללא סמכות", וקראו שלא לסמוך על ספריהם.

"אנו מביעים את דאגתנו מפני הסטייה מדרכה של פסיקה ההלכה בישראל", כתבו הרבנים בפתח המכתב. "כששאלה חדשה עולה על הפרק יש למצוא לה בית אב במקורות העשירים של תורה שבעל-פה".

הם הוסיפו: "אנו נתקלים בתופעה של תלמידי חכמים שלא שמשו כל צרכם, התוקעים את עצמם לדבר הלכה ללא בית אב וללא התייעצות ואף מורים הוראות עצמאיות לציבור ללא סמכות, ומסתמכים על חוות הדעת האישית בלבד".

"הם מכשילים את המסתמכים עליהם ומשמשים דוגמא אישית לא ראויה לצורכי הכוללים", תקפו הרבנים, ולסיום הם הודיעו כי "אין לסמוך הלכה למעשה על פסיקות מסוג זה", אלא שכל אחד יפנה לפוסק "מוסמך".

על המכתב חתומים הרב שלמה עמאר, רבה הספרדי של ירושלים הרב שלמה עמאר, נשיא ישיבת 'הר המור' הרב צבי ישראל טאו, נשיא ישיבת רמת גן הרב יעקב אריאל ועוד עשרות רבנים בעיקר מהזרם החרד"לי.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום