מצמרר: הקידוש באוטובוס הפליטים שנמלטו מאוקראינה

הרב אהרון מוטוז ראש 'דרשו' באוקראינה נסע במהלך שבת קודש יחד עם בני הקהילה למחנה פליטים במערב המדינה. במהלך המסע הדרמטי השיירה נעצרה שוב ושוב, אך בנס שוחררה לדרכה | בדרך הם עשו קידוש: "רק בשעה 4 אחה"צ הגענו ליעד, התפללנו מנחה ועשינו הבדלה"

משה ויסברג | חדשות בעולם 26.2.2022 | 23:53

תפילת מנחה בדרך | צילום: באדיבות המצלם

במשך כל השבת שיירה של ארבעה אוטובוסים שבהם מאות פליטים מבני הקהילה היהודית של אודסה, נסעו ללא הפסקה למקום בטוח במערב המדינה, במסע רווי מתח וחששות. המסע נחשב בלתי חוקי מאחר ולתושבי המדינה מעל גיל 18 ומתחת לגיל 65 אסור לצאת מהערים. אולם בניסי ניסים, שוב ושוב השיירה צלחה את כל המחסומים והגיעו ליעד במערב המדינה.

"במשך השבת היו פקקים כבדים מאוד בשל הימלטות של מיליונים מערבה" אומר ל'בחדרי חרדים' הרב אהרון מוטוז. "נסענו כמעט ללא הפסקה. בליל שבת עשינו עצירה של כמה דקות. ערכנו קבלת שבת, עשינו קידוש ואכלנו כזית חלה ומיד המשכנו. היה מתח לאורך כל הדרך, וחששנו שיעצרו אותנו. בחלק מהזמן נסענו נגד כיוון התנועה".

"יש כאן פקקים של מאות ק"מ, יש הימלטות המונית מהמדינה. כוחות צבא אוקראינים נמצאים בכל מקום עם נשק דרוך. בעיקרון אסור לאזרחים מעל גיל 18 לעזוב את המדינה, אבל יש איתנו הרבה ילדים ולכן נתנו לנו לעבור. זאת הייתה נסיעה של כמעט יומיים ברציפות, אבל ב"ה בשבת אחה"צ, לקראת השעה 4 הגענו ליעד שלנו, למקום בטוח. מיד כשהגענו נעמדנו להתפלל מנחה, שמענו הבדלה ורק כעת אנחנו יכולים להניח את הראש".

הדיווחים על כך שצבא רוסיה לא מתקדם כמתוכנן מתקבלים בשמחה עצומה בקרב הקבוצה - מספר הרב מוטוז. "כל דיווח כאן על כישלון של הרוסים מתקבל בשמחה אדירה. אנחנו מקבלים דיווחים על כך שהצבא האוקראיני נלחם בכל הכוח. ההבנה של כולם במדינה היא שנילחם עד טיפת הדם האחרונה. הרוסים לא יכבשו את אוקראינה בקלות. יש מורל מאוד גבוה בקרב הציבור, והמהלך נתפס כתוקפנות רוסית שאין לה כל הצדקה".

הרב אהרון מוטוז ראש 'דרשו' באוקראינה

איפה אתם נמצאים עכשיו?

"אנחנו נמצאים במערב המדינה, אסור לנו לפרט בדיוק היכן אנחנו. למרות שהגענו למקום בטוח יחסית, המצב מאוד לא בטוח אנחנו לא יודעים מה יהיה בימים הקרובים. אנחנו כאן ודואגים לנו. המטרה שלנו היא להיות כאן עד שנוכל לחזור. אנחנו מתפללים לניצחון של אוקראינה, ולשלומם של בני משפחה שלנו שנמצאים בחזית".

יש לכם דיווחים מהחזית?

"אח שלי התגייס לצבא ונמצא בחזית, אמא שלי נמצאת ממש בחזית בעיירה שנקראת 'נובוגראד-סיברסקי', שמרוחקת רק כ-50 קילומטרים בלבד מהגבול הרוסי. אמא שלי אמרה לי שהרוסים עוקפים את העיר ולא מעזים להיכנס פנימה. זה מראה שהם לא מאוד בטוחים בעצמם, והם מנסים להגיע לקייב. אלא שהדרך לקייב לא כל כך קלה, וב"ה יש התנגדות שמצליחה לבלום אותם".

מה להערכתך יקרה בשלב הבא?

התקווה שלנו היא שהמלחמה הזו לא תמשך יותר מידי זמן והעולם יעצור את פוטין. יש דיווחים שגרמניה תעביר לנו טילים נגד טנקים. אני מאוד מקווה שנקבל עוד סיוע. אם פוטין יסתבך הוא יברח. והעולם חייב לתמוך בנו כעת. מה שהרוסים עושים באוקראינה זה פשע חמור מאוד.

איך אתם מתחזקים?

אנחנו מחזקים אחד את השני. אנחנו יודעים שיהודים תמיד עוזרים אחד לשני, והקב"ה שומר עלינו, כי הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל. אנחנו כאן במקום טוב יחסית. כבר מחר אנחנו מתכוונים להיכנס לסדרים של לימוד, ולנסות להיכנס לשגרה למרות שכולנו מאוד דואגים מכך שחס ושלום רוסיה תשתלט על אוקראינה. אנחנו מתפללים ומקווים שזה לא יקרה".

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום