דיווח: הבית הלבן ביקש מהפנטגון להציג תכנית לתקיפה באיראן

ה"וול סטריט ג'ורנל" מדווח כי היועץ האמריקני לביטחון לאומי הנחה את הפנטגון לבחון תוכנית לתקיפה באיראן, בעקבות ירי לעבר שגרירות ארצות הברית בבגדד. על אף הדאגה, התוכנית הוגשה לבית הלבן - לא ידוע אם הנשיא עודכן בתכנית

מדיני 13.1.2019 | 14:35

WH photos by Shealah Craighead

הבית הלבן ביקש לפני כמה חודשים ממשרד ההגנה האמריקני להציג תוכנית לתקיפה באיראן – כך דווח היום (ראשון) ב"וול סטריט ג'ורנל". על פי הדיווח, בקשת הבית הלבן הועברה בעקבות ירי פצצות מרגמה לעבר שגרירות ארה"ב בבגדד, בירת עיראק, בחודש ספטמבר אשתקד. מאחורי המתקפה עמדה אז מיליציה שיעית בעיראק שנתמכת על ידי איראן.

לפי הדיווח, המרגמות, שנורו על ידי קבוצת טרור הנתמכת על ידי איראן, נחתו בשטח פתוח ולא פגעו באף אדם, אך הירי עורר סערה בוושינגטון, שם החליט צוות הביטחון הלאומי של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לקיים סדרה של פגישות על מנת לדון בתגובה אמריקאית רבת עוצמה לתקרית.

מהדיווח עולה כי היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון, פנה למשרד ההגנה ולמשרד החוץ בוושינגטון וביקש מהם לגבש הצעות לתגובה צבאית נגד איראן. כמו כן, דווח כי בכירי משרדי ההגנה והחוץ הזדעזעו מהבקשה, אך משרד ההגנה החל לגבש תכנית כזו. במהלך נאומו בקטאר נשאל שר החוץ האמריקני מייק פומפאו על הדיווח, אך הוא סירב להגיב.

"זה הטריד רבים", אמר גורם בכיר לשעבר בממשל. "אנשים היו בשוק. מדהים היה לראות עד כמה הם יהירים בכל הנוגע לתקיפה צבאית של איראן". בכיר בכיר לשעבר בממשל האמריקאי אמר, ש"זה בהחלט זעזע אנשים". עוד הוסיף: "אנשים היו המומים. נחישותם הגדולה לפגוע באיראן באותה עת הייתה מטרידה".

הפנטגון, כך לפי ה"וול סטריט ג'ורנל", נעתר לבקשת המועצה לביטחון לאומי, אבל לא ברור אם ההצעות הועברו בסופו של דבר לבית הלבן, ואם אכן התגבשה תוכנית רצינית לפגיעה אמריקאית באיראן. בדיווח נכתב כי לא ברור אם הנשיא האמריקני דונלד טראמפ ידע על הבקשה של בולטון ואם תכנית לתקיפה באיראן הוצגה לו.

מצוות הביטחון הלאומי בבית הלבן, שכפוף ישירות לנשיא טראמפ, נמסר בתגובה לדיווח בוול סטריט ג'ורנל: "עלינו לספק מספר אופציות תגובה לאיומים מהן יוכל הנשיא לבחור. הממשל בוחן מספר רב של תגובות בניסיון לשמור על ביטחונם של עובדי הממשל ועל האינטרסים של ארצות הברית".

לפי גורמים שהיו מעורבים בדיונים, היועץ לביטחון לאומי בולטון ביקש גם לגבש תוכניות ואופציות לתגובה צבאית בשטח עירק ובסוריה.

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום