אינטל תשקיע 40 מיליארד ש"ח; וכמה היא תקבל מהמדינה?

אומת הסטארט-אפ: אינטל הודיעה על כוונתה להשקיע 40 מיליארד ש"ח במפעל בקריית גת • כמה כסף תקבל אינטל מהמדינה, והאם ההכרזה אכן משתלמת למדינה? • וגם: מה היקף ההעסקה של אינטל בישראל וכמה היא משפיעה על התמ"ג המקומי?

כלכלי 29.1.2019 | 22:33

רה"מ נתניהו במפעלי אינטל בקרית גת | צילום: פלאש 90

ענקית הטכנולוגיה אינטל הודיעה כי תגיש לממשלת ישראל את התכנית העסקית לגבי השקעתה המתוכננת במפעל החברה בקריית גת. היקף ההשקעה עומד על כ-40 מיליארד ש"ח, אך באינטל דורשים לא מעט תמורות מהמדינה. זאת, בנוסף לכל ההטבות שהחברה מקבלת כיום.

אמש צייץ שר האוצר בטוויטר לגבי ההשקעה המתוכננת של אינטל וכתב: "שנה אנחנו עובדים על זה, והנה התוצאות: הנהלת אינטל העולמית בישרה לנו הערב על החלטתה להשקיע בישראל עוד 40 מיליארד ש”ח, החלטה חסרת תקדים שצפויה להביא אלפי מקומות עבודה לדרום". היום פרסם כחלון סרטון נוסף המתאר את היקף ההשקעה של אינטל בישראל, תוך כדי שברקע מתנגנת מוזיקת בחירות.

למעשה, ההשקעה של אינטל עומדת לעלות למדינה בין שלושה לארבעה מיליארד ש"ח. זאת, מאחר ואינטל ביקשה מהממשלה מענק בהיקף של בין 8 ל-10 אחוזים מכלל ההשקעה. רק לאחרונה קיבלה אינטל מענק מהמדינה בסך 700 מיליון ש"ח, כחלק מחוק עידוד ההשקעות. הדבר קרה לאחר שפורסם על השקעה מתוכננת של 17 מיליארד ש"ח במפעל בקריית גת, על קליטת מאות עובדים חדשים, ועל צריכת רכש מספקים מקומיים בהיקף של מיליארדי שקלים בשנה.

המפעל של אינטל בקריית גת קיים שם כבר כ-20 שנה. לפי הפרסומים, במהלך השנים השקיעה אינטל למעלה מעשרה מיליארד דולר בשדרוג המפעל, לצורך ייעול הייצור בין היתר. קצת פחות ממחצית מכוח העבודה של קריית גת מועסק באינטל וכלל העובדים המועסקים במפעל עומד על 3,300 עובדים. לאינטל מפעלים נוספים בישראל ובסך הכל היא מעסיקה כמעט 12,000 עובדים בישראל. מה שהופך אותה לאחד המעסיקים הפרטיים הגדולים בישראל.

כזכור, אינטל העולמית רכשה את חברת 'מובילאיי' הישראלית בסכום של למעלה מ-15 מיליארד דולר, מה שהופך גם את 1,100 עובדי מובילאיי לעובדים תחת חברת אינטל. גם המדינה הרוויחה מעסקת הרכש של מובילאיי, מאחר ועסקה בסך של מעל 15 מיליארד דולר מניבה בצדה גם נתח מיסים לא קטן.

סך הייצוא של אינטל מישראל עמד בשנה האחרונה על 14.3 מיליארד ש"ח, ואילו סך הרכש המקומי של אינטל עמד על 6.25 מיליון ש"ח. למעשה, אינטל מהווה כ-7.5% מהייצוא של תעשיית ההייטק המקומית, ומהווה כאחוז אחד מסך התמ"ג של מדינת ישראל, וכאמור היא אחד המעסיקים הפרטיים הגדולים במשק.

כגוף שיש לו השפעה כה רבה על הכלכלה בישראל, אינטל דורשת – ומקבלת הטבות רבות מהמדינה. כך למשל, סך המיסים שהיא משלמת עומד על 5% בלבד של מס חברות. זאת במקום מס של 23% המוטל על חברה סטנדרטית. הדבר קורה בעקבות החוק לעידוד השקעות הון, לפיו חברות גלובליות הפועלות מהמרכז ישלמו מס חברות בשיעור של 16%, ואילו חברות הפועלות מהפריפריה ישלמו מס חברות בשיעור של 7.5% בלבד. אינטל הצליחה להוריד בעוד 2.5% את שיעור מס החברות שלה, בעקבות הכוח המשמעותי שלה והיותה אחד המפרנסים הגדולים במשק, בנוסף להתחייבותה לגיוס של 1000 עובדים חדשים בישראל.

בעקבות הפרסום על התכנית, מסר יניב גרטי, מנכ"ל אינטל ישראל, כי התכנית צפויה להניב ערך כלכלי וחברתי גדול לקריית גת ולישראל. סגן הנשיא של אינטל בישראל, דניאל בן עטר מסר כי התכנית העסקית החדשה תכשיר את הקרקע לעתידה של חברת אינטל בקריית גת, וכי זו הוכחה לביצועים האיתנים של חברת אינטל בישראל.

הזכרנו את הסכום הרב שהמדינה צפויה להעניק לאינטל, עליו נשמעים קולות ביקורת בציבור על ההוצאה הכספית הגדולה. אך חשוב גם לציין שמתוקף היותה של אינטל אחד מגדולי המעסיקים בישראל, הרי שיש חשיבות לתפקוד שוטף של החברה. בנוסף לכך, כאשר הפעילות מתנהלת כסדרה, הרי שאינטל מחזקת ומפרנסת עוד עשרות אלפי עובדים בצורה עקיפה.

שתי נקודות נוספות הן שלמרות המס הנמוך, ויהיו שיגידו הנמוך מדי, שאינטל משלמת, הרי שעסקאות אקזיט מעניקות למדינה סכום נכבד מאוד. כפי שהיה לדוגמה כאשר אינטל הודיעה על רכישת 'מובילאיי' בסכום חסר תקדים של מעל 15 מיליארד דולר. כך שהמדינה שמה אמנם סכום כסף נכבד, אך במקרים רבים התועלת עולה על ההשקעה, הן בתוצאה הישירה והן בתוצאתה העקיפה של ההשקעה.

נקודה נוספת היא שכיוון ואינטל אינה חברה ישראלית, הרי שהיא יכולה בכל רגע לקום וללכת. אז נכון שמוח יהודי יש רק בישראל, אך מדינות דוגמת סינגפור, אירלנד וארה"ב, מתחרות על נתח השוק הזה. מה שמצריך את המדינה להבטיח הטבות שונות לאינטל.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום