נתניהו: "כל שקל של הגז שייצא מהים, שני שליש ממנו יגיע ישר לקופת המדינה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה יובל שטייניץ חנכו היום את הגעת החלק התחתון של אסדת הגז לוויתן ● "מהפכה כבירה. ישראל הופכת למעצמה אנרגטית"

כלכלי 31.1.2019 | 15:50

עמוס בן גרשום, לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ חנכו היום (ה') בלב ים את הגעת החלק התחתון של אסדת הגז לוויתן. לדברי ראש הממשלה נתניהו מדובר ב"מהפכה כבירה - ישראל הופכת למעצמה אנרגטית. מדינת ישראל עצמאית והיא לא תלויה באף אחד לצרכי האנרגיה שלה. זו בשורה כבירה ואני גאה שהיא מתחוללת עכשיו, בשנה הזאת, עבור כולכם."

"השלמת אסדת הגז 'לוויתן' והזרמה של הגז מהשדה הזה בהמשך השנה, הוא מרכיב קריטי בעוצמה האסטרטגית, בעוצמה האנרגטית והכלכלית ובעוצמה המדינית של מדינת ישראל. מכאן ייצא צינור גז שיחבר אותנו למשק הגז באירופה, יגיע גם לשכנינו הערבים ובראש ובראשונה יספק גז נקי לאזרחי ישראל. כל שקל של ערך גז שייצא כאן מהים, שני שליש ממנו יגיע ישר לקופת המדינה. מדובר במאות מיליארדי שקלים שישרתו אותנו בחינוך, ברווחה ובצרכים חיוניים אחרים של מדינת ישראל ואזרחי ישראל", אמר נתניהו.

יסודות אסדת לוויתן (JACKET) שהגיעו ביום שישי האחרון מטקסס למיקומם במים הטריטוריאליים של ישראל יורכבו בשבועות הקרובים במרחק כ-10 קילומטרים מול חופי ישראל. רגלי האסדה יקובעו לקרקעית הים באמצעות יתדות ענק ותהליך הזרמת הגז מלוויתן צפוי להתחיל בסוף שנת 2019. הגז הטבעי מלוויתן צפוי לזרום למשק הישראלי ולמדינות השכנות - ירדן ומצרים איתן חתומה ישראל על הסכמי הייצוא. זאת, על אף המאבקים הרבים שמתנהלים גם בימים אלה במטרה להרחיק את האסדה מהחוף בטענה כי תגרום לנזקים סביבתיים חמורים בקירבת מיקומה.

"אנחנו נספק את כל צרכי האנרגיה של מדינת ישראל מאנרגיה נקייה שלא הורגת כמו פחם. שני שליש מהכסף שיוצא כעת מהים הולך ישר לקופת המדינה לצרכים של אזרחי ישראל. זה הופך את ישראל לעצמאית מבחינת אנרגיה ונותן לנו כוח עצום עם הצינורות שאנחנו מוציאים מכאן לשכונה שבה אנו חיים וגם לאירופה. הגז הזה נותן לנו עוצמה מדינית, עוצמה כלכלית וכמובן עוצמה אנרגטית. זו בשורה גדולה מאד לכלכלת ישראל ולמדינת ישראל", אמר נתניהו.

מאגר לוויתן הממוקם כ-125 קילומטרים מערבית לחיפה, נתגלה בדצמבר 2010 על ידי השותפות בפרוייקט: נובל אנרג'י, דלק קידוחים ורציו, והוכר כאחת מתגליות הגז הטבעי הגדולות בעולם בעשור הקודם. היקף ההשקעה שאושרה לצורך פיתוח השלב הראשון בפרוייקט עומד על 3.75 מיליארד דולר.

שטייניץ אמר היום: "זהו יום חג למשק האנרגיה ולכל אזרחי ישראל. התהליך שהתחיל לפני כ-3 שנים עם גיבוש מתווה הגז, הוביל לפיתוח שדה הגז לוויתן, מה שישנה את כלכלת ישראל לעשרות שנים קדימה, יביא להכנסות של מיליארדים למדינה ולאזרחיה, וחשוב מכל, יאפשר למדינת ישראל להיפטר מהפחם המזהם ולסגור את תחנות הכוח בחדרה ובאשקלון.

"לפיתוח מאגר לוויתן גם משמעות מדינית חשובה. עם תחילת הפקת הגז במהלך השנה, תתחיל ישראל לייצא את עודפי הגז לירדן ולמצרים, ובעתיד גם למדינות אירופה. שדה הגז לוויתן הוא אוצר הטבע הגדול ביותר שהתגלה בישראל, והגעת בסיס האסדה מסמלת את כניסתנו לשלב הסופי של פיתוחו. במחצית השנייה שנת 2019 יגיע החלק התפעולי של האסדה, והוא יוצב על גבי חלקה התחתון שנחנך היום. הגז הטבעי ממאגר לוויתן צפוי לזרום בסוף השנה הנוכחית, בהתאם ללוחות הזמנים שנקבעו במתווה הגז", כך שטייניץ.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ (העבודה) מסרה בתגובה: "החגיגות המופרכות של נתניהו ושטייניץ לרגל הגעתה של מחצית אסדת גז לישראל לא יחפו על עושק הציבור דרך מחירי גז שערורייתיים ב'תמר'; ולא על היעדרו המוחלט של ביטחון אנרגטי, בגין הפטור המופקר שנתנו לתשובה ולמונופול מהנחת צינור שני לחוף. יש לקוות כי השר שטייניץ יאמץ את עמדתו שלו מ-2014 ולפיה "צריכה מקומית של גז תורמת לכלכלת המדינה יותר מאשר יצוא," ולא יאפשר למונופול לממש את כוונות הזדון שלו, לייצא כמחצית מהכמות שתופק בלוויתן."

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום