החללית "בראשית" הצליחה ללכוד את הירח

בתום התמרון המוצלח היום, הפכה ישראל למדינה השביעית שהצליחה ללכוד את הירח. "בראשית" נמצאת במסלול אליפטי סביב הירח בה הנקודה הקרובה נמצאת כ- 500 ק"מ

טכנולוגיה 4.4.2019 | 17:53

צילום: בראשית, Space IL

מסע החללית הישראלית 'בראשית' אל הירח: הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית ביצע הערב (חמישי) בשעה 17:17 את התמרון המכריע ביותר עד כה במסעה של החללית אל הירח - "לכידת הירח".

התמרון אפשר לחללית להילכד בכוח המשיכה של הירח ובכך להתחיל ולהקיף אותו ויחד איתו את כדור הארץ. בכך הפכה ישראל למדינה השביעית בעולם שלכדה את הירח.

בשעה 17:18 החלו מנועי החללית לפעול במשך כ- 6 דקות וביצעו האטה של כ-1000 קמ"ש ממהירות של 8,500 קמ"ש למהירות של 7,500 קמ"ש ביחס לירח במהירותה של בראשית. התמרון בוצע כאשר ישנה תקשורת מלאה עם החללית והאינדיקציות שהתקבלו בחדר הבקרה בזמן אמת תואמות את המסלול המתוכנן.

בשבוע הקרוב, הצפוי להיות שבוע אינטנסיבי בפעילות הנדסית יתקיימו מספר רב של תמרונים, ממסלול אליפטי אל מסלול מעגלי בגובה 200 ק"מ מעל הירח, שמטרתם, היא להוריד גובה ולהגיע לנקודה האופטימלית לביצוע הנחיתה האוטונומית של החללית ב"ים הרוגע" ב 11/4 בערב. 

התמרון הכניס את החללית למסלול אליפטי סביב הירח בה הנקודה הקרובה (פרילונה) כ- 500 ק"מ מהירח והרחוקה (אפולונה) כ- 10,000 ק"מ. בשונה מההקפות הארוכות סביב כדור הארץ, ההקפות הראשונות סביב הירח ימשכו כ-14 שעות ולקראת הנחיתה כל הקפה סביב הירח תימשך כשעתיים בלבד. 

מוריס קאהן יו"ר עמותת SpaceIL מציין: "הלכידה היא היסטורית בפני עצמה והכניסה את ישראל למועדון של שבע מדינות בלבד שהקיפו את הירח - עוד שבוע אנחנו נעשה היסטוריה נוספת עם נחיתה והצטרפות לארבע המעצמות. אני גאה להיות ישראלי היום".

עידו ענתבי מנכ"ל SpaceIL: "לאחר שישה שבועות בחלל נראה שהצלחנו לעבור שלב קריטי נוסף ולהילכד על ידי כח המשיכה של הירח. זהו הישג משמעותי נוסף שהצליח להשיג הצוות ההנדסי, תוך הוכחת מקצוענות, נחישות ויצירתיות בפתרון ועקיפת תקלות. יש לנו עוד דרך ארוכה עד לנחיתה,אך אני משוכנע שהצוותים שלנו יצליחו להשלים את המשימה- להנחית את החללית הישראלית הראשונה על הירח ולהביא גאווה לכולנו".

נמרוד שפר, מנכ"ל התעשייה האווירית: "לאחר מסע מאתגר, שברנו הערב שיא ישראלי נוסף והפכנו למדינה השביעית הסובבת את הירח. "בראשית", עוד בטרם שיגורה לחלל, הינה סיפור הצלחה לאומי המייצג את יכולותינו הטכנולוגיות פורצות הדרך. הערב הגענו שוב לגבהים חדשים. בשבוע הקרוב הצוות ההנדסי המוכשר יעבוד סביב השעון על מנת להביא אותנו לרגע ההיסטורי ב 11.4- "בראשית" בהצלחה!"

כיכר השבת

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום