האסון ביבנה: "דם הפועלים הפקר"

על רקע תאונת העבודה הקטלנית ביבנה שבה נהרגו 4 פועלים, בכירים בארגונים המזוהים עם המאבק בתאונות מתחו ביקורת חריפה על המדינה והטיחו בה האשמות קשות: "הפקרות, נכשלה כישלון חרוץ בהגנה"

חדשות בארץ 19.5.2019 | 11:41

דוברות מד"א

ביקורת חמורה על התנהלות משרד העבודה - "הפקרות באתרים": על רקע תאונת העבודה הקטלנית ביבנה שבה נהרגו שלושה פועלים מקריסת מנוף באתר בניה, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, עו"ד ישראל אסל, תקף את המדינה והטיל עליה את האחריות לאירוע. "תאונות עגורנים רבות מתרחשות בזמן התקנה ופירוק של עגורני צריח, ועל פי המצב המשפטי הקיים היום, אין שום הסדרה חוקית מטעם המדינה של נושא פירוק והתקנה שלהם".

אסל הוסיף: "לפי המצב החקיקתי הקיים היום, כל עובד יכול לקחת פטיש ואיזמל ולהרכיב עגורן. החקיקה בתחום עגורני הצריח היא משנות ה-60 ואינה מעודכנת. במשך שנים רבות המדינה התרשלה ולא עדכנה את המצב החקיקתי ואין להתפלא שקורות כל כך הרבה תאונות עגורנים באתרי הבנייה. גם להסתדרות חלק באשמה למצב, שכן זו מיהרה לחתום על הסכמים לשיפור הבטיחות מול המדינה אך הסכמים אלו טרם קוימו במלואם. מתחילת שנת 2019 נהרגו 34 עובדים בתאונות עבודה, 19 מהם בתאונות בענף הבנייה. הגיעה העת להפסיק את ההפקרות באתרי הבנייה - דמם של הפועלים אינו הפקר".

במקביל, ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, הפנה אצבע מאשימה לכיוון שר העבודה והרווחה חיים כץ שאחראי על אכיפת חוקי העבודה: "השר חיים כץ נכשל כישלון חרוץ בהגנה על העובדים הכי חלשים בחברה הישראלית ולמעשה במצב כיום הקבלנים בונים דירות יוקרה על גופות של פועלים והרגולטור נותן יד להפקרות המתמשכת בענף הבנייה".

בן שמעון הוסיף כי "על הקבלנים לקחת אחריות על הנעשה באתרי הבנייה ויש לנקוט בפעולות אגרסיביות נגד קבלנים ובכלל זה הגשת כתבי אישום נגד מנהלי חברות ונושאי משרה בכירים בחברות הקבלניות".

באסון ביבנה נהרגו ארבעה פועלים שנפגעו מקוביות הבטון שנועדו לאזן את המנוף - ונפלו ארצה. כוחות חירום שהוזעקו לזירה החלו במאמצים לחלץ שני פועלים - אחד מהם ככל הנראה מפעיל המנוף - שנלכדו על המנוף ותלויים באמצעות רתמה בין שמיים לארץ בגובה של כ-70 מטר. לפי ההערכות מצבם קשה. 

ביום חמישי: שני פועלים נהרגו באתרי בנייה

ביום חמישי נהרגו שני פועלים כבני 30 בשני אתרי בנייה שונים בפתח תקווה ובבני ברק. בשעות אחר הצהריים המוקדמות פועל כבן 30 נפל מגובה של כ-5 קומות באתר בנייה ברחוב המגשימים שבפתח תקווה. פרמדיקים של מד"א שהגיעו למקום העניקו לו טיפול רפואי וביצעו בו פעולות החייאה, אך לבסוף נאלצו לקבוע את מותו. חובש רפואת חירום במד"א אלעזר רובינשטיין סיפר אז: "כשהגעתי למקום הפועלים הובילו אותי לקומה במבנה אליה נפל הפועל מגובה רב. הוא היה מחוסר הכרה עם חבלה קשה מאוד בפלג גופו העליון ומיד התחלתי להעניק לו טיפול רפואי ולבצע בו פעולות החייאה. הפציעה שלו הייתה אנושה ופרמדיק מד"א קבע את מותו"

כשעה לאחר מכן, פועל בן 31 נפל מגובה של כ-3 קומות באתר בנייה בדרך ששת הימים שבבני ברק. פראמדיקים של מד"א דיווחו כי הוא סבל מפגיעה רב מערכתית ולאחר מכן נאלצו לקבוע את מותו. מבדיקה ראשונית עולה כי הפועל הוא עובד זר ממולדובה. חוקרי משטרה זימנו נציגי משרד העבודה למקום.

יממה לאחר תאונת העבודה הקטלנית בבני ברק, עוכבו לחקירה שישה חשודים - ושלושה מתוכם נעצרו. חקירת האירוע הועברה למפלג "פלס" לחקירת תאונות עבודה בלהב 433, המשותף למשטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה וממוקם ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ). כמו כן נגבו עדויות מעובדים נוספים ששהו בעת האירוע באתר העבודה. "מפלג פלס לחקירת תאונות עבודה ימשיך לעסוק בגיבוש ראייה כוללת לטיפול בתופעת תאונות העבודה, בחקירת אירועי תאונות עבודה חמורות ובחשיפת עבירות פליליות נוספות המשיקות לתחום ובגילוי עבירות המשפיעות באופן ישיר על שלומם ובריאותם של האזרחים והעובדים", נמסר.

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום