חברת הבנייה: "הקפדנו על הבטיחות"

החברה האחראית לפרויקט ביבנה, מתנערת מאחריות: "חברת המנופים אחראית על הפעלת המנוף - נאות שמיר מקפידה על נהלי הבטיחות". בני המשפחה של אחד ההרוגים הגיעו לזירה וטענו: "אחי הלך על כלום, הרגתם אותו"

חדשות בארץ 19.5.2019 | 20:35

פלאש 90

שעות לאחר האסון הכבד שארע הבוקר (ראשון) באתר הבנייה ביבנה שבו קיפחו את חייהם 4 בני אדם ו-2 נפצעו קל בקריסת המנוף שאמור היה להיות מפורק עוד היום: "נאות שמיר", החברה הקבלנית שמבצעת את הפרויקט, פרסמה הודעה שבה הודיעה שהקפידה על כללי הבטיחות ווהטילה את האחריות על "רמא עגורנים", מפעילת המנוף שהייתה אמונה על הליכי הפירוק. בינתיים, מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית במשרד העבודה הוציא צו הפסקת עבודה באתר שמורה על "איסור ביצוע כל העבודות באתר, למעט פעולות הנדרשות להסרת סיכון מיידי".

"התאונה קרתה כאשר עובדים של חברת 'רמא מנופים' עסקו בפירוק מנוף באתר לאחר שהסתיימה העבודה בו ופורק לצורך העברתו לחברה בחזרה מאחר וסיים עבודתו באתר", נמסר בהודעת החברה. "הרכבת המנוף, הפעלתו ופירוקו נעשים כולם על ידי חברת רמא מנופים ובאחריותה הבלעדית! חברת נאות שמיר מקפידה על שמירת כל נהלי הבטיחות המחמירים באתר. מנהל האתר הנחה הבוקר את עובדי חברת רמא מנופים בנהלי הבטיחות הנדרשים".

בחברה עמדו על כך שאינם יודעים את הנסיבות שגרמו לתאונה, והדגישו שוב "כי עבודת הפירוק נעשתה על ידי חברת רמא מנופים שהינה חברה חיצונית בעלת ניסיון וידע רב בתחום. היזם , אסף כדורי שהוא גם מנהל האתר, מוסר בשעות אלה את כל המידע שברשותו בכדי לסייע בחקירת נסיבות התאונה. חברת נאות שמיר מביעה צער עמוק על מותם של 4 בני אדם בתאונה הקשה".

האסון הכבד נמצא בחקירה משטרתית שהועברה למפלג "פלס" לחקירת תאונות עבודה בלהב 433, המשותף למשטרת ישראל ומשרד העבודה והרווחה וממוקם ביחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ). 13 בעלי תפקידים, בהם מנהל האתר, עוכבו לחקירה במשטרה. ההרוגים הם ארבעה אזרחים ישראלים, מאזור השרון מרכז הארץ והשפלה.

בני משפחה של אחד ההרוגים הגיעו לזירה מיררו בבכי. אחת מהן אמרה: "אחי הלך על כלום, הרגתם אותו". האירוע המצער הציף מחדש את הסכנה באתרי הבנייה - לעובדים וגם לתושבים ועוברי אורח: מנופאים בהווה ובעבר מתריעים מאסונות נוספים.

חברת "רמא עגורנים", מפעילת המנוף, הגיבה לאסון שבו נפגעו עובדיה ומסרה: "אנחנו המומים ומלאי צער נוכח התאונה הקשה ובשעה זו לבנו עם משפחות ההרוגים והפצועים". בחברה הוסיפו כי "פרטי המקרה נמצאים כרגע בבדיקה ואין באפשרותינו להגיב על המקרה עד לבירור הפרטים". מ"רמי שבירו", החברה הקבלנית באתר, נמסר: "המנוף השייך לחברת 'רמא' סיים את עבודתו באתר. בזמן האירוע המנוף היה בתהליכי פירוק והעובדים המעורבים בו הם של חברת 'רמא'".

דובר ארגון מפעילי עגורן צריח לשעבר, רועי ויינשטיין,‎ ביקר בחריפות את הבטיחות הלקוייה באתרים הבנייה ברחבי הארץ: "כמו שאנחנו אומרים כבר ב-5 השנים האחרונות המנוף הבא כבר נפל, זה רק עניין של לחכות לראות מתי הוא פוגע בקרקע. אנחנו נמצאים במציאות שבה יותר ויותר מנופים מגיעים, פחות ופחות מנופים נקנים. ומנופים ישנים עם היסטוריה מפוקפקת, שישבו שנים בתוך מחסנים מוצאים את עצמם באמצע אזורים אורבניים, מלאי אנשים. פועלים מוצאים את עצמם עומדים תחת לחצים, שאין באמת מערך של פיקוח שיכול לבדוק אם הם כשירים לכך. חוסר הרגולציה בתוך הרשויות המוניציפליות ומטעם משרד העבודה והרווחה, חוסר התיאום בין המידע, חוסר התקצוב לפעילויות ולפיקוח מביא אותנו למציואת מחרידה שבה נכון להיום יש למעלה מ- 1,400 מנופים מורמים באוויר. זה לא האחרון שייפול". ‎

ממצאי החקירה הראשוניים עולה כי שלושת ההרוגים הראשונים היו על המנוף למעלה כשהם קשורים ורתומים כנדרש, וככל הנראה מצאו את מותם כתוצאה מהנפילה. נציב כבאות והצלה לישראל, רב טפסר דדי שמחי, הגיב לאירוע לאחר תום החילוץ המורכב של הפצוע שנלכד בגובה רב - ולאחר החילוץ נקבע מותו. "אני משתתף בצערן של משפחות ההרוגים, וקורא להסדיר את נושא הבטיחות באתרי בנייה ובמיוחד בפעילות בגובה, למניעת נפגעים נוספים בנפש", מסר שמחי, שהגיע לזירת האירוע.

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום