בתים פרטיים עולים באש, אין שליטה

עשרות צוותי ומטוסי כיבוי פועלים בכמה מוקדים באזור ירושלים, מודיעין ובן שמן. מאות תושבים פונו מבתיהם בבהילות: "מפחיד נורא, הכל אפוף עשן". שירותי הכבאות: מזג אוויר קיצוני מלווה ברוחות עזות

חדשות בארץ 23.5.2019 | 18:59

אהרון קרון, פלאש 90

גל שרפות ברחבי הארץ: השרפה הגדולה שפרצה היום (חמישי)  במבוא מודיעים ממשיכה להתפשט - והגיעה כבר לבתי מגורים. 10 בתים פרטיים ביישוב עולים באש ועשרות צוותי כיבוי פועלים באזור. השרפה התפשטה למתקן אדם, שילת ונאות קדומים. כוחות הכיבוי נעזרים בציוד של פיקוד העורף ומיכליות מים אזרחיות. גם בקיבוץ הראל עלו באש שישה בתים. השר לביטחון פנים גלעד ארדן סיים הערכת מצב: "הצלת חיים קודמת להצלת רכוש". הצטרפו למשדר המיוחד.

ארדן קיים את הערכת המצב עם מפכ"ל המשטרה, נציב כבאות והצלה ופיקוד משטרת ישראל, מד"א והשלטון המקומי בנעקבות גל השרפות. השר הנחה לקדם את המוכנות לקליטת סיוע אווירי בינלאומי אם השריפות יימשכו בשל כך שמזג האוויר הקיצוני צפוי להימשך גם מחר. השר הורה לפעול לשמירה על חיי אדם ואמר כי אם קיים ספק לגבי חסימת כביש יש לסוגרו: "אני קורא לציבור להישמע להנחיות כוחות החירום וההצלה ולהימנע מהדלקת אש בימים הקרובים". 

צוותי כיבוי והצלה רבים פועלים כעת בכמה מוקדי שריפה גדולים באזור בית שמש ומודיעין ולמקום הוזנקו שישה מטוסי כיבוי עם חומרים מעכבי בעירה. בשל דלקה נוספת שפרצה סמוך ליישוב בית חגי, החל פינוי של קו הבתים הראשון. קיבוץ הראל פונה לחלוטין, ובאזור מודיעין כוחות הכיבוי לא מצליחים להשתלט על הלהבות: האש אוחזת בצמרות העצים והיא ממשיכה להתקדם לכיוון צפון ולכן ניתנה הוראה לפנות את היישוב שילת. נציב הכבאות ביטל את החופשות של כל לוחמי האש - מאות הוקפצו מהבית.

כמה בני אדם נפגעו בשל השרפות ומזג האוויר הקיצוני: שלושה בני אדם נפגעו משאיפת עשן באזור בית"ר עילית, אחד במצב בינוני ושניים במצב קל, ופונו לבית החולים שערי צדק. לבית החולים בעיר פונה גם קשיש בן 80 במצב קשה שסובל ממכת חום ומכוויות. מוקדם יותר היום פונה קשיש כבן 80 מאילת לבית החולים יוספטל בעיר במצב קשה לאחר שלקה במכת חום.

ליד קריית מלאכי פרצה שרפה נוספת בסמוך לבסיס צבאי, כוחות גדולים של כיבוי אש פועלים בשטח. לוחמי האש מנסים להשתלט על האש ומסתיעיים בכלים הנדסיים שהובאו מהבסיס הצבאי לסיוע במאמצי ההשתלטות על הלהבות.

באזור מודיעין פרצה שרפה גדולה שהתחילה מבית העלמין בפאתי העיר, לא ברור עדיין מה גרם לה. האש החלה להתפשט בחסות הרוח במהירות: בית נחמיה ומתקן אדם כבר פונו, כביש 443 נקבע כקו האש ונראה שיצטרכו להזיז את הקו עוד צפונה לפי עוצמת הרוח. כל קווי החשמל באזור נותקו ואספקת החשמל בכל היישובים באזור הופסקה - האש מכלה גם קווי מתח גבוה. נכון לעכשיו אין סכנה לעיר מודיעין כיוון שכיוון האש הוא צפונה ולא מזרחה לאזור בתי העיר. ‎

שרפה נוספת פרצה ביער בן שמן סמוך ליישוב מבוא מודיעים. כביש 443 נחסם לתנועה מצומת גימזו בשני הכיוונים והמשטרה החלה בפינוי תושבים ממבוא מודיעים, מגימזו ומכפר דניאל, הסמוכים לאזור השריפה. עד כה נפצעו 2 בני אדם באורח בינוני כתוצאה משאיפת עשן, בשכונת אום טובה בירושלים ובביתר עילית.

אודי גל, דובר כבאות והצלה סיפר למהדורה הראשונה על המאמצים לכיבוי האש מזירת השרפה הקשה בקיבוץ הראל. "יש פה שריפה גדולה מאוד שהחלה באזור היישוב כפר אוריה והיא מדלגת בחסות הרוחות היבשות והחזקות לעבר מקומות אחרים", הסביר. "האש עוטפת את קיבוץ הראל ויש פה עשרות צוותי כיבוי ומטוסי כיבוי. אנחנו נאבקים כדי להציל את הבתים. כרגע כל הצד המזרחי והצפוני של קיבוץ הראל נמצא בקו האש. כרגע אין שליטה פינינו עם המשטרה את היישוב מתושבים נקווה שנוכל להשיב אותם בקרוב".

גל ציין כי מקורן של שרפות רבות הוא מהמדורות של ל"ג בעומר אמש. "בירושלים ובאזורים אחרים זו התפתחות של המדורות של ל"ג בעומר", אמר. "אנחנו מדברים על 6 מטוסי כיבוי באזור הראל וכפר אוריה אבל יש לנו עוד עשרות צוותי כיבוי וצוותי שמגיעים מכל הארץ יש גיוס חירום ואנחנו מנסים לבלום את הלהבות בקו הבתים. לוחמי האש נימצאים בחצרות ומנסים להשתלט על הלהבות".

במקביל לשריפות האלו, פועלים לוחמי האש ללא הפסקה החל משעות הלילה במאות מוקדי שריפות בכל רחבי מחוז ירושלים. הטמפרטורות באזור ירושלים ויהודה עומדות על 35-40 מעלות. בין מוקדי השרפה הסמוכים לבית שמש: בכניסה לכפר אוריה, ביער הנשיא, בישוב גיזו ובסמוך לפסי הרכבת בבית שמש. בנוסף,פרצה שריפת קוצים בכביש 60, סמוך לישוב בית חגי והחל פינוי של קו הבתים הראשון בישוב, במסגרתו פונו עד כ-30 משפחות. ראש המועצה האזורית דרום הר חברון, יוחאי דמרי, ביקש מכוחות הכיבוי להזניק מסוקי כיבוי למוקדי הדלקות.

בשל השרפה המשתוללת בבית חגי הופעל גיוס של כלל לוחמי האש בתחנה אזורית יהודה, שפועלים לבלום את הדלקה בצמוד לקו הבתים, הרוח שינתה כיוון ומפנה את הלהבות לצד השני. 6 אנשים נפצעו באורח קל כתוצאה משאיפת עשן בשרפה בבית חגי והם מפונים לבית החולים סורוקה בבאר שבע. 10 נוספים נפגעו וטופלו במקום כיוון שלא נזקקו לפינוי.

"כל השיח שצמוד הבית נשרף, לקחנו דרכונים ואלבומים - וברחנו"

גם כביש 44 נחסם לתנועה מצומת שמשון לצומת אשתאול בשני הכיוונים בעקבות שריפת חורש. שוטרים נמצאים במקום ומכווינים את התנועה ומבקשים מציבור הנהגים לפנות לדרכים חלופיות. בשל החום הכבד השורר ברחבי הארץ, הוטלו הגבלות מהירות על רשת מסילות הברזל של רכבת ישראל במספר מוקדים, וזאת עקב תופעה מוכרת של התרחבות פסי המתכת במעלות חום גבוהות.

עקב שריפה המתחוללת באזור מטה יהודה, המשטרה חסמה את היציאה מהישובים כפר אוריה, הראל וצלפון לכיוון כביש 44 מזרח - בית שמש, לצורך שמירה על שלום הציבור, פעולות הכיבוי והגעת כוחות חרום והצלה. שרפה נוספת פרצה באזור רחבת עין השילוח בסילוואן ועשן כבד מיתמר מהמקום. שוטרי משטרת ישראל פועלים לפינוי הדיירים ממספר בתים סמוכים שהאש והעשן מהווים להם סכנה. עם  סיום פעולות הכיבוי התושבים יוכלו לשוב לבתיהם. אש פשטה גם בקיבוץ כרמיה. "חזרנו מהים כל השיח שצמוד לבית נשרף, לקחנו דרכונים ואלבומים - וברחנו", סיפרה תושבת הקיבוץ. בעקבות החום הכבד והשרפות הרבות, הודיעה רכבת ישראל כי הוטלו הגבלות מהירות: תדירות הרכבות בקו נתב"ג-ירושלים-נבון ירדה והוא יופעל במתכונת של רכבת אחת בשעה לכל כיוון, במקום שתיים.

החל מערב ל"ג בעומר בשעות אחר הצהריים ועד לשעות אלו לוחמי האש נקראו למעל 700 אירועי שריפה בשטחים פתוחים אשר חלקם כתוצאה מהדלקת מדורות בשטח פתוח. משעות הבוקר המוקדמות פועלים לוחמי האש במספר שריפות משמעותיות בסיוע של מטוסי כיבוי ובמהלך סיורים שנעשו בשטח פורקו מערומים של עצים שתוכננו להדלקת מדורות במהלך היום.

על פי התחזית המטאורולוגית הצפויה להיום ולמחר, מזג האוויר ימשיך להיות קיצוני , שרבי ויבש שיתאפיין ברוחות ערות. "אנו קוראים לציבור להימנע לחלוטין מהדלקת אש בימים אלו  עד ליום שישי כולל בשל הסכנה להתפשטות שריפות העלולות לסכן חיים, רכוש וטבע", נמסר מדוברות כבאות והצלה. מפקד כיבוי והצלה מחוז צפון, פרסם אתמול רשימת דרישות והנחיות בטיחות הנוגעות להדלקת אש.

בעקבות השרפות אלה הכבישים שנחסמו לתנועה:

כביש 44 משמשון לצומת נחשון בשני הכיוונים.

כביש 443 מצומת שילת לצומת גמזו בשני הכיוונים

כביש 3411 מצומת זיקים לצומת כרמיה בשני הכיוונים.

מדוברות המשטרה נמסר כי שוטרי משטרת ישראל נמצאים במקום ומכווינים את התנועה ועל הנהגים לפנות לדרכים חלופיות. 

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום