השקל נחלש מול הדולר לאחר מדד יוני המפתיע

מדד יוני הפתיע את השוק עם ירידה של 0.6% • רונן מנחם, מזרחי-טפחות: "לכל היותר חשבו שירד שליש מזה; סביר יותר שריבית בנק ישראל תישאר ללא שינוי"

כלכלי 16.7.2019 | 09:03

ארכיון | אוליבר פיטוסי, פלאש 90

השקל נחלש הבוקר (ג') מול סך המטבעות לאחר פרסום מדד יוני אתמול בערב, שהצביע על ירידה של 0.6% בסל המחירים, ומה שמשקף אינפלציה הנמוכה מ-1% ב-12 החודשים האחרונים, ומתחת ליעד של בנק ישראל.

הדולר עולה ב-0.3% ונסחר סביב 3.549 שקלים, האירו מטפס ב-0.17% ונסחר סביב 3.997 שקלים.

"מדד המחירים לצרכן לחודש יוני ירד בהפתעה גדולה שכן לכל היותר חשבו שירד שליש מזה", אמר רונן מנחם, ממזרחי-טפחות. "יתרה מכך - שישה סעיפים ירדו (רק אחד בחודש הקודם) וזה מראה על ירידה רוחבית ולא שסעיף אחד בלבד גרם לה. גם המדד ללא עונתיות ירד 0.5% וממחיש זאת היטב.

"חשוב לציין כי ב-12 החודשים האחרונים עלה מדד המחירים לצרכן 0.8% בלבד (1.5%+ בחודש שעבר) וכך קצב האינפלציה שוב מתחת לרף התחתון של היעד - לראשונה לאחר חמישה חודשים ודווקא לאחר מגמת עלייה בחודשים האחרונים", הוסיף. "אלא שלא רק מדד יוני עצמו מפתיע, גם התבוננות בארבעת החודשים האחרונים מראה עליות שנתיות של 0.3% עד 0.6% בלבד לפי הגדרות שונות של המדד - נמוך בהרבה מנתוני החודש הקודם. לכך יש להוסיף את מדד המחירים ליצרן, שירד 0.8% בחודש הקודם וב-12 החודשים האחרונים עלה 0.3% בלבד (ללא כרייה וחציבה). נתון זה מלמד שאין לחץ מצד ההיצע", אמר.

"מהמדד עולה שהוזלה החדה של הירקות והפירות ותאוטה ניכרת של סעיף שכר הדירה השפיעו עליו. גם הנתון לפיו האינפלציה הבסיסית - המדד ללא סעיפי האנרגיה והמזון - עלתה 1% ב-12 החודשים האחרונים גורם לנו לא למהר להכריז על תפנית שלילית. אולם, התמונה הכוללת מורכבת יותר: התחדשות עליית מחירי הדיור, ככל שתימשך, יחד עם תיסוף השקל בימים האחרונים - חלקו עקב פיחות הדולר כנגד האירו וחלקו על רקע התחזית הכלכלית של בנק ישראל, שכללה במפתיע העלאת ריבית אחת ברבע השלישי של השנה - תסבך את גיבוש התפיסה של בנק ישראל לגבי סביבת האינפלציה ותאתגר את מדיניותו בחודשים הבאים. נראה כי גם בשוק ההון יצטרכו להתמודד עם תשואות פדיון נמוכות עוד יותר", אמר מנחם.

לסיום כותב מנחם, "כעת יש להמתין לנתוני צמיחת התוצר לרבע השני של השנה ולמדד יולי, שחשיבותו לקראת הודעת הריבית הבאה גדלה עוד יותר. הודעה זו תימסר ביום 28-8-19. לפי תחזית מחלקת המחקר של בנק ישראל, הריבית תעלה בתאריך זה. להערכתנו, בטח בעקבות מדד יוני, סביר יותר שתישאר ללא שינוי".

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום