נחשפו דרישות ישראל וארה"ב מרוסיה: נסיגה של איראן מסוריה לבנון ועיראק

במהלך הפסגה המשולשת - ארצות הברית, רוסיה וישראל, שהתקיימה בירושלים לפני כשלושה שבועות דרשו ארה"ב וישראל מרוסיה כי בכל החלטה על עתידה של סוריה חייבת להיות נסיגה של הכוחות האיראניים, מסוריה לבנון ועיראק

מדיני 16.7.2019 | 23:38

קובי גדעון, לע"מ

במהלך הפסגה המשולשת שהתקיימה בירושלים לפני כשלושה שבועות הבהירו ארה"ב וישראל לרוסיה כי בכל החלטה על עתידה של סוריה חייבת להיות נסיגה של הכוחות האיראניים, מסוריה לבנון ועיראק, כך פורסם הערב (שלישי) ב'חדשות 13' מפי בכירים בממשל האמריקני שמעורים בתכני הפסגה. לפי אותם גורמים חלק גדול מהפסגה בין היועצים לביטחון לאומי של ישראל, ארה"ב ורוסיה עסק בהסדר מדיני עתידי לסיום מלחמת האזרחים בסוריה. הרוסים קיוו להשיג את תמיכת ארה"ב, וכתוצאה מכך גם את תמיכת ישראל, בייצוב משטרו של אסד וכן בהזרמת כספים לשיקום סוריה.

לפי הדיווח, היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ון בולטון והיועץ לביטחון לאומי הישראלי מאיר בן שבת הבהירו לעמיתם הרוסי ניקולאי פטרושב כי הוצאת הכוחות האיראניים מסוריה היא תנאי הכרחי לכל עסקה על עתיד המדינה, אולם ארה"ב וישראל דרשו מהרוסים במהלך הפסגה שעסקה כזו תכלול גם הוצאה של הכוחות האיראניים מלבנון ומעיראק. בכיר בממשל אמר כי "ארה"ב וישראל הדגישו שיציאה איראנית מסוריה לא תפתור דבר, אם הבעיה האיראנית פשוט תעבור ללבנון או לעיראק".

עוד דווח כי ארה"ב הבהירה לרוסיה שבכל מקרה – היא זו שתצטרך לעשות את הצעד הראשון בנוגע להוצאת האיראנים מסוריה, רק אחר כך ארה"ב תיתן להם את התמורה שהם רוצים. ארה"ב וישראל הציעו לרוסים להתחיל בשלב ראשון בהוצאת כל הנשק הכבד שהאיראנים מחזיקים בסוריה כמו טילים ורקטות ארוכות טווח.

כזכור, היועץ לביטחון לאומי בארה"ב ג'ון בולטון, מקבילו הרוסי ניקולאי פטרושב, והיועץ לביטחון לאומי בישראל וראש המל"ל מאיר בן שבת, התכנסו הבוקר (שלישי) לראשונה לפסגה במלון אוריינט בירושלים כדי לדון בשורה של נושאים אזוריים בדגש על איראן וסוריה.

את המפגש פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו שהודה לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולנשיא ארה"ב דונלד טראמפ על ששלחו את יועציהם. "יש בסיס רחב משותף בינינו יותר ממה שחושבים", אמר נתניהו. "זאת הזדמנות לקדם את היציבות באזור ובמיוחד בסוריה. ישראל תגיב בחריפות על כל ההתקפות נגדנו מהגולן. שלושתנו רוצים לראות את סוריה יציבה".

ניקולאי פטרושב, היועץ הרוסי לביטחון לאומי, אמר במהלך הפסגה כי כל ניסיון לצייר את טהראן כאיום בין-לאומי אינו מקובל. עוד אמר כי התקיפות הישראליות בסוריה אינן רצויות.

פטרושב קרא לריסון איראן, אך ציין כי המל"ט האמריקני שהופל על ידה שהה במרחב האווירי האיראני. עוד הוסיף פטרושב כי בידו מידע על הסוגיה ממשרד ההגנה הרוסי, ואמר כי אין ראיות חזקות מספיק כדי להסיק מסקנות על מעורבותה של איראן בתקיפת המכליות במפרץ עומאן, וכי המידע שהוצג בנוגע לתקיפות היה מאיכות גרועה ולא מקצועי.

חדשות JDN

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום