"לא נפעל לפי ההסכמים עם ישראל"‎

בעקבות הריסת המבנים במזרח ירושלים, הודיע יושב ראש הרשות הפלסטינית על הצעד החריג. בהודעה שמסר מרמאללה הבהיר אבו מאזן: אקים ועדה שתיישם את הנסיגה מההסכמים. עוד ציין: "לא נסכים לעסקת המאה"

מדיני 25.7.2019 | 23:12

פלאש 90

"לא ניכנע לתכתיבים ולכפיית עובדות באמצעות כוח, בפרט בירושלים": יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן הודיע היום (חמישי) כי הרשות החליטה לסגת מההסכמים החתומים עם ישראל - וכי ימנה ועדה שתהיה אחראית על יישום ההחלטה. הודעה זו מגיעה שלושה ימים אחרי שצה"ל הרס מספר מבנים במזרח ירושלים בשל האיום הביטחוני הנובע מקרבתם לגדר הביטחון.

"מה שמדינת הכיבוש עושה הוא לא לגיטימי", אמר אבו-מאזן בצאתו מפגישת ההנהגה הפלסטינית במטה הרשות ברמאללה. "ידינו היו ועדיין מושטות לשלום, אבל זה לא אומר שאנו מקבלים את הסטטוס-קוו או נכנעים לכיבוש. לא נוותר ולא נחיה עם הכיבוש, וגם לא נסכים עם עסקת המאה - פלסטין וירושלים אינן למכירה".

ביום שני האחרון נכנסו כוחות גדולים של צה"ל, המשטרה והמנהל האזרחי והחלו בהריסת מתחם של בתים בשכונת אל מונטר הסמוכה לשכונת צור באהר שבמזרח ירושלים. מדובר בהריסה חריגה מבחינת היקפה של 13 מבנים, שבהם 72 יחידות דיור, המהווים סיכון ביטחוני בשל סמיכותם לגדר הביטחון. ההחלטה להרוס את הבתים התקבלה לאחר אישור משפטי ודיון בלשכת ראש הממשלה.

פלסטינים שהתגוררו במקום טענו מנגד שהבניינים שלהם נמצאים בתחומי הרשות הפלסטינית. "בניתי את הבית הזה באבן, זה היה החלום שלי לחיות בבית הזה, עכשיו אני מאבד הכל", אמר פאדי אל-וואח, בן 37, מול דחפור שהרס את ביתו בן שלוש הקומות. "היה לי אישור לבנות מהרשות, חשבתי שאני עושה את הדבר הנכון", אמר.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה אמר בעקבות האירועים כי "הקבינט הפלסטיני מגנה את התוקפנות החמורה הזו, שהיא המשך לעקירה בכוח של תושבי ירושלים מבתיהם ומאדמותיהם - פשע מלחמה ופשע נגד האנושות". חמאדה חמאדה, מנהיג קהילה בכפר הוסיף: "הם פינו אנשים בכוח מבתיהם והחלו לזרוק חומרי נפץ בבתים שהם רוצים להרוס".

האיחוד האירופי גינה גם הוא את הריסת המבנים. בהודעה של דובר האיחוד נמסר כי "הרשויות הישראליות ממשיכות בהריסתם של 10 מבנים פלסטיניים, בהם כ -70 דירות בוואדי אל חומוס, שהיא חלק משכונת צור באהר שבמזרח ירושלים הכבושה". גם צרפת גינתה את צעדי ישראל.

עוד הדגישו באיחוד האירופי כי מדובר בשטחים שהם תחת אחריות הרשות הפלסטינית ולא ישראלית: "רוב המבנים ממוקמים באזורי A ו- B של הגדה המערבית שבהם, על פי הסכמי אוסלו, כל הסוגיות האזרחיות נמצאות בתחום השיפוט של הרשות הפלסטינית".

"מדיניות ההתנחלות של ישראל, לרבות פעולות שבוצעו בהקשר זה, כגון העברות בכפייה, פינויים, הריסות והפקעות בתים, אינה חוקית על פי המשפט הבינלאומי", הוסיפו. "בהתאם לעמדה ארוכת השנים של האיחוד האירופי, אנו מצפים שהרשויות הישראליות יפסיקו מיד את ההריסות המתמשכות".

ניקולאי מלדנוב, שליח האו"ם למזרח התיכון, אמר: "למרות קריאות לא להמשיך בהריסה, נמשכת הריסתם של בנייני מגורים בצור באחר שעוקרת מספר משפחות פלסטיניות. שום סכום של סיוע הומניטארי אינו יכול לפצות על סבלם! על ישראל להפסיק את המדיניות הזו".

בכירים באו"ם מסרו בתגובה להריסה כי "המדיניות הישראלית של הרס נכסים פלסטיניים אינה עולה בקנה אחד עם מחויבויותיה של ישראל במסגרת המשפט ההומניטרי הבינלאומי. בין היתר, הרס רכוש פרטי בשטח כבוש אינו מותר אלא אם 'פעולות צבאיות מחייבות זאת לחלוטין', תנאי שאינו חל במקרה זה. יתרה מכך, הרס זה, הכרוך בפינוי בכוח, מחמיר את סכנת ההעברה בכפייה הנשקפת לפלסטינים רבים בגדה המערבית, כולל בירושלים המזרחית".

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום