פרשת כי תבוא תשע"ט, אדום, יקב פסגות.

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: אֶדום 2017, יקב פסגות

יין ואלכוהול 20.9.2019 | 00:33

פרשת כי תבוא תשע"ט, אֶדום 2017, יקב פסגות

בפתיחה של רשימת הברכות נאמר: "יצו ה' איתך את הברכה באסמך" (דברים כח/ח).  העברית שלנו מסבירה ש'אסם' זה מחסן תבואה. חז"ל מציינים ש'אסם' זה לשון 'סמוי' וקובעים כלל: "אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין" (תענית ח/ב). כלומר: מלבד הברכה ביבול שצמח  בשדה, עוד יכולה הברכה להמשך גם בתוך האסם, זאת בתנאי שהסחורה סמויה, כפי שממשיכה שם הגמרא: הנכנס למוד את גרנו, אומר: "יהי רצון מלפניך ה' אלקינו שתשלח ברכה במעשה ידינו".  מדד ואחר כך בירך, הרי זו תפלת שוא, לפי שאין הברכה מצויה לא בדבר השקול ולא בדבר המדוד ולא בדבר המנוי אלא בדבר הסמוי מן העין (תענית שם).

ברכה בתוך האסם יכולה להתרחב בערך בעשרה אחוז, מפני שהחקלאי אינו יודע בדיוק כמה שקי תבואה הוא הכניס, אלא זוכר שבערך בחודשיים האחרונים הוא חזר ערב ערב מהשדה עם שק חיטה, לכן הוא אינו יודע עם יש חמישים שקים, או חמישים וחמישה, אבל הוא יגלה 80 שקים, זה יגרום לו לבדוק, למי עוד יש מפתחות למחסן שלו. כל שכן שלא יכול להיות לפתע 300 שקים.

הרשב"ם מסביר ש'אסם' זה גם מחסן של תירוש ויצהר (דברים כח/ח). עכשיו אנו מבינים את גודל הברכה שיכולה להיות באסם  היין, כלומר: ביקב. יש יין פשוט, שבקושי מקבל אישורים, ויש יין משובח שגורם להתפעלות. פער המחירים ביניהם יכול להיות יותר מאשר פי עשרים! יין שהצליח לא להיות חומץ דוחה, נמכר ב-17 ש"ח, ויין משובח יכול להגיע בקלות ל-350 ש"ח.

החשבון יותר נוקב; עבור יין משובח צריך להשקיע הרבה יותר מאשר על יין פשוט, וכשחומר הגלם היקר לא מצליח, הוא נמכר באותו מחיר כמו היין הזול, למרות שההשקעה עליו הייתה פי כמה וכמה. כדי שהיין יהיה מוצלח מאד, לא עשה היינן שום דבר, אלא בשקט ובחושך בתוך 'אסם היין', השתבחה הסחורה עוד ועוד. התירוש שיכול היה להגיע ל-17 ש"ח בקבוק, האמיר והעפיל ל-350! בכך מובן מאד הנאמר: "יצו ה' איתך את הברכה באסמך".

כדי שלא נילחץ שצריך להוציא כזה סכום, אני מבטיח לכם שגם ברבע מהסכום הזה, אפשר לקבל סחורה מצויינת.

השבוע טעמתי משהו שאני שמח לספר לכם עליו, לא כדי שתדעו מה אני שתיתי, אלא כדי שגם אתם תשמחו עם דברים טובים ומשובחים. על כן אני ממליץ בחום על יין אדום של "יקב פסגות" ששמו אֶדום EDOM 2017 בלנד בורדו 13% קברנה סוביניון, 55% מרלו, 8% קברנה פרנק, 10% פטי וורדו ופטיט סירה 10%.

היין מתיישן כשנה וחצי בחביות עץ אלון והתוצאה באמת טובה, יין עם צבע אדום עמוק וריחות של פירות אדומים ותבלינים. טעמים מאוזנים, יין שמלווה ארוחה, אבל גם בלעדיה הוא טוב.

דבר נוסף אני מכריז כאן בקול רם:

השנה בין יום כיפור לחג סוכות, יש שבת באמצע, זאת אומרת שיש רק יום אחד בודד מלא להכנות וסידורים. אסור לשכוח שקניית היין לחג אינה הסידור היחיד. יש לקנות מתנה לאשה, לעשות סוכה, לרכוש ארבעה מינים, לערוך קניות, לעזור בבית, ועוד  הרבה מאד דברים שאני מכיר מתוך מה שמוטל עלי.

מי שישאיר את קניית היין לרגע האחרון, יצטרך לקנות מיץ ענבים בסופרמרקט, ואני לא יודע כיצד מקיימים על זה את הנאמר: "ושמחת בחגך"

לכן יש אפשרות "בחנות היין הכשר" להזמין כבר עכשיו ואי"ה היין יגיע עוד לפני החג עד פתח ביתכם.  shop.kosher-wine.co.il

לחיים ושבת שלום!

כתיבה וחתימה טובה!

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום