המגעים התקועים לאחדות: המחלוקות העיקריות על "מתווה הנשיא"

המגעים להקמת ממשלת אחדות אמנם תקועים - אבל אם הם יחודשו, הצדדים ייאלצו להכריע בשתי שאלות מרכזיות: מתי בדיוק תתחיל הנבצרות של נתניהו והאם תקופת הנבצרות תיספר ככהונה של גנץ או של נתניהו בתפקיד ראש הממשלה?

פוליטי 6.10.2019 | 21:43

הדס פרוש, פלאש 90

מתי נתניהו ייצא לנבצרות, וכמה זמן גנץ יוכל להיות ראש ממשלה - אם בכלל נגיע לאחדות? 10 ימים חלפו מאז שהנשיא ריבלין הטיל על נתניהו להרכיב את הממשלה, והמגעים לאחדות עדיין תקועים. למעשה, הם לא באמת מתקיימים. אבל אם יתחדשו - יש שתי בעיות מרכזיות שעל הליכוד וכחול לבן יהיה לפתור. 

המצב נכון להיום הוא שנתניהו והליכוד הביעו את הסכמתם למתווה האחדות שהציע נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בפגישה המשולשת בבית הנשיא בין ריבלין, נתניהו וגנץ. גם גנץ עצמו לא פסל רשמית את ההצעה, זאת לעומת מספר 2 במפלגה, ח"כ יאיר לפיד, שכן פסל אותה. 

אלא שגם אם מסכימים על המתווה הזה, שבמסגרתו נתניהו ייצא לנבצרות אם יוגש נגדו כתב אישום וגנץ יחליפו בתפקיד ראש הממשלה - לא ברור מה יהיה חלון היציאה לנבצרות של נתניהו. 

גנץ ידרוש שנתניהו ייצא לנבצרות ברגע שהיועץ המשפטי לממשלה יודיע שהוא מגיש כתב אישום נגד נתניהו - מה שעל פי ההערכות, צפוי ככל הנראה לקרות בחודשיים הקרובים, עד סוף שנת 2019. בליכוד יגידו, לעומת זאת, "מה פתאום? יציאה לנבצרות של נתניהו צריכה להיות רק בתחילת המשפט" - מה שיכול לקחת בערך שנה. 

מחלוקת נוספת שעל הצדדים יהיה להסכים עליה היא איך סופרים את ימי הכהונה של כל אחד משני המנהיגים - נתניהו וגנץ - במסגרת הרוטציה על ראשות הממשלה: כלומר, מה יקרה כשגנץ ישמש ממלא מקום ראש הממשלה, בזמן תקופת הנבצרות של נתניהו?  

השאלה שעל הצדדים יהיה לפתור: האם הזמן שבו גנץ יכהן כממלא מקום ייחשב כתקופת הזמן של נתניהו בתפקיד - או ייספר כחלק מתקופת הרוטציה של גנץ? אם גם הזמן הזה יהיה על חשבון נתניהו, המשמעות היא שגנץ יהיה ראש ממשלה במשך 3-3 וחצי שנים, מה שעשוי להיות משתלם מאוד מבחינתו. 

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום