דוח האו"ם: אירן החלה להעשיר אורניום בפורדו - בניגוד להסכם הגרעין

דוח של הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם קבע כי אירן ממשיכה לעבור על הסכם הגרעין עליו חתמה עם המעצמות. במסגרת הדוח נכתב כי בטהרן החלו להשתמש בצנטריפוגות מתקדמות וכי החלו להעשיר אורניום לרמה ובכמויות שנאסרו עליהם במסגרת ההסכם

חדשות בעולם 11.11.2019 | 20:50

צילום: התקשורת באירן

הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) קבעה היום (שני) בדוח מיוחד שפרסמה כי אירן החלה להעשיר אורניום במתקן תת קרקעי בפורדו - צעד שמהווה הפרה נוספת של הסכם הגרעין בין טהרן והמעצמות. בנוסף, נטען כי אירן התקינה צנטריפוגות (סרכזות) מתקדמות שלא אושרו לשימוש במסגרת הסכם הגרעין. 

מוקדם יותר הבוקר דווח שאירן החלה אמש בבנייתו של כור גרעיני נוסף במדינה. בנוכחות עיתונאים החלו הרשויות לצקת בטון בבסיס המתקן החדש שנמצא כ-700 קילומטרים מדרום לבירה טהרן, ובו תעשיר אירן אורניום ברמה של 4.5% מעל הכמות המותרת לה על פי הסכם הגרעין.

"אנרגיה גרעינית מהווה מקור חשמל חלופי אמין",  אמר ראש סוכנות הגרעין האירנית, עלי אקבר, בטקס החגיגי ששודר בטלוויזיה הממלכתית. "כל כור חוסך לנו כ-11 מיליון חביות נפט או לחלופין הוצאה של 660 מיליון דולרים בשנה".

ההודעה על בניית הכור הגיעה בסמוך להודעתו של נשיא אירן חסן רוחאני בטלוויזיה הממלכתית של אירן כי שדה נפט חדש, המכיל מספיק נפט גולמי כדי למלא כ-53 מיליארד חביות, נמצא במדינה. התגלית מגיעה בתזמון נהדר מבחינתה של אירן, שסובלת בחצי השנה האחרונה מסנקציות כבדות שהטילה עליה ארה"ב בשל פעילות הגרעין שלה.

ביום שלישי האחרון הודיע רוחאני כי בכוונת אירן לבטל את התחייבויותיה בהסכם – ובכך להזרים גז ל-1,044 צנטריפוגות במתקן הגרעיני בפורדו מדרום-מערב לטהרן. לאחר ההצהרה, הממשל הצרפתי קרא לבטל את הצעדים החדשים שמפרים את הסכם הגרעין. בפריז הפצירו בטהרן "לדבוק בהתחייבויותיה ולשתף פעולה באופן מלא עם הסוכנות הבין-לאומית בהתאם להסכם הגרעיני".

דוברת משרד החוץ הצרפתי, אגנס פון דר מוהל, אמרה כי "ההכרזה של אירן על הגדלת כושר ההעשרה שלה מנוגדת להסכם וינה, שמגביל באופן מוחלט את הפעילות בתחום הזה". היא הוסיפה כי צרפת נותרה מחויבת לעסקה, וממתינה כעת לדיווח של סבא"א (הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית) על פעולות אירן.

גם בנציבות האירופית, הרשות המבצעת של האיחוד האירופי, הגיבו להצהרות רוחאני ומסרו כי "ההחלטה של אירן מדאיגה ומעמידה את ההסדר כולו בסיכון" . דוברת האיחוד האירופי אמרה: "אנו קוראים לאירן לבטל כל פעילות שאינה מתיישבת עם התחייבויותיה במסגרת ההסכם". מהקרמלין נמסר כי הממשל הרוסי מודאג מכוונתה של אירן להמשיך ולהפחית את מחויבותה לעסקת הגרעין, וכי רוסיה רוצה שהעסקה תישאר על כנה.

על פי ההסכם, אירן יכולה להפעיל את הצנטריפוגות במתקן בפורדו מבלי להזרים אליהן גז, לכן הודעת הנשיא מפרה את ההסכם. עם זאת, רוחאני הבהיר כי "כל הצעדים הם הפיכים".  בנוסף לדברים אלה, הדגיש הנשיא האירני: "נעמוד בכל ההתחייבויות במסגרת העסקה - כאשר שאר החתומים עליה יתנהגו כך". אירן הודיע על הצעד הזה בחלוף שנה מאז נסיגתו של נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, מהסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015, בתקופת הנשיא אובמה.

mako

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום