השופט פלאח: "הסבלנות שהנהיגו בתי המשפט כלפי מזהמי הסביבה פקעה"

בית משפט השלום בחיפה הטיל על מטמנת עברון, קיבוץ עברון ומנהליו קנס של מיליון שקל, התחייבות כספית של 2 מיליון שקל לשלוש שנים, ומאסר מותנה על המנכ"ל • "יידע כל נושא משרה בתאגיד, שאל לו לפגוע באיכות הסביבה, אחרת עלול הוא למצוא את מקומו, מהיום והלאה, מאחורי סורג ובריח"

חדשות בארץ 23.1.2020 | 15:28

מפגעי הפסולת שתועדו במטמנת עברון  / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

בית משפט השלום בחיפה הטיל אתמול על מטמנת עברון, קיבוץ עברון ומנהליו קנס של מיליון שקל, התחייבות כספית בסך 2 מיליון שקל לשלוש שנים, ומאסר מותנה על אחד מהמנהלים, ששימש כמנכ"ל. זאת בעקבות חקירה פלילית שניהל המשרד להגנת הסביבה.

הנאשמים הורשעו בניהול עסק בניגוד לתנאי רישיון עסק שניתנו לו, אי הימנעות מפעולה המזהמת מים או עלולה לגרום לזיהום מים, גרימת ריח חזק או בלתי סביר המפריע לציבור ומנהלי המטמנה הואשמו בהפרת חובת נושא משרה בתאגיד לפקח ולמנוע עבירות ואי נקיטת אמצעים למניעת זיהום אוויר וריח בלתי סבירים מאתר לסילוק פסולת. המשרד להגנת הסביבה טען בדיון כי הנאשמים ביצעו את העבירות על פני תקופה של מספר שנים, וכי האינטרס הציבורי מחייב ענישה מחמירה והולמת, שתוביל גם להרתעת היחיד וגם להרתעת הרבים. הזיהומים הוכחו בפועל, וגרמו לריח חזק ובלתי סביר לציבור תוך זיהום הנחל ומי תהום.

 מפגעי הפסולת שתועדו במטמנת עברון / צילום: דוברות המשרד להגנת הסביבה

בפסק הדין קורא השופט ד"ר זאיד פלאח למזהמי הסביבה להיזהר, שכן ההתעוררות החברתית בנושא המשבר הסביבתי תתבטא מעתה ואילך גם בהחלטות משפטיות, ומפרי החוק הפוגעים בכדור הארץ עשויים למצוא עצמם בכלא, שכן בתי המשפט איבדו את סבלנותם לאלה. השופט פלאח כתב בהכרעת הדין: "המושג 'איכות סביבה' אינו רק צמד מילים יפות, אלא הוא טומן בחובו התעוררות חברתית בכל הנוגע למרחב המחיה שלנו על פני כדור הארץ. בעידן המודרני, הכולל תעשיות מזהמות ואוכלוסייה גדולה המסוגלת לייצר אשפה בכמויות עצומות, קמה חובה על כלל האוכלוסייה, לשמור על הטבע, כולל האוויר, הים, היבשה ופנים כדור הארץ, כולל מי תהום. דיני איכות הסביבה מייצגים את רצון האנושות לעגן באמצעות חקיקה את רצון החברה לשמור על איכות הסביבה".

עוד הוסיף השופט: "יידע כל תאגיד ויידע כל נושא משרה בתאגיד, שאל להם לפגוע באיכות הסביבה, יהיו הסיבות לכך אשר יהיו, ומי שעובר על כלל זה - עלול למצוא את מקומו, מהיום והלאה, מאחורי סורג ובריח. כך שהסבלנות שהנהיגו בתי המשפט כלפי מבצעי עבירות מעין אלה, עת הסתפקו בדרך-כלל בהטלת קנסות, פקעה. ומעתה והלאה - מדרג הענישה יעלה. חסד עשה המשרד להגנת הסביבה עם הנאשמים, עת נמנע מלבקש הטלת מאשר בפועל עליהם, והדבר מעיד על הגינותו ויושרתו, ונימוקיו מקובלים עליי".

על עברון קממ הוטל קנס כספי של 600 אלף שקל והתחייבות כספית של 1.2 מיליון שקל מביצוע עבירות שבהן הורשעה בתיק זה למשך 3 שנים; על הקיבוץ הוטל קנס כספי של 350 אלף שקל וכן התחייבות כספית של 700 אלף שקל להימנע מעבירות שבו הורשע למשך 3 שנים; על המנכ"ל הוטל קנס כספי בסך 40 אלף שקל או 120 ימי מאסר והתחייבות כספית בסך 80 אלף שקל ו-4 חודשי מאסר על תנאי; ועל מנהל התפעול הוטל קנס כספי בסך 10 אלף שקל או 40 ימי מאסר וכן התחייבות כספית בסך 20 אלף שקל לשלוש שנים.

גלובס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום