פרשת תצוה תש"פ, 188, יקב בזלת הגולן.

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: 188, יקב בזלת הגולן.

יין ואלכוהול 6.3.2020 | 10:40

באדיבות המצלם

פרשת תצוה תש"פ, 188, יקב בזלת הגולן

קראנו בשבוע שעבר את פרשת 'תרומה', כולה עוסקת במלאכת המשכן, והשבוע  פרשת 'תצוה', אף היא עוסקת במלאכת המשכן, רק ממש בסוף הפרשה מופיע לפתע מזבח הזהב, הלא הוא מזבח הקטורת. מדוע הוא נדחה לסוף? הלא הרבה מאד כתרים חשובים נקשרו לראש הקטורת. ההסבר הפשוט יטען: "אחרון אחרון חביב" (בר''ר עח/ח, מובא ברש''י בראשית לג/ב). מה שנכון נכון, אי אפשר להתווכח עם זה, אבל אני סבור שיש כאן טעם עמוק והגון.

פירוש המילה 'קטורת' זה 'קשר'. הקטורת צריכה להביע קשר. כל זמן שמתעסקים בבנייה עדין אין משמעות לקטורת, זה משהו שצריך להגיע לקראת סיום המלאכה, והתחלת ההרצה, רק אז נוצרים הקשרים. לדוגמא: כשבונים בית, מכניסים אליו כבר מראש את כל הכלים, אבל עדין לא ממלאים את המקרר במצרכים. את זה יעשו בשלב הסיום.

הסבר זה ישפוך אור על כך שכבר בתחילת הפרשה ישנה הוראה להביא שמן עבור המנורה שידליקו אותה רק אחר סיום המלאכה, אבל אין הוראה להביא את אביזרי הקרבן: עצים, כבשים, קמח ונסכים. את זה יביאו כשהמשכן יתחיל לפעול.

כמה שזה נכון ביחס לכל מצרכי המשכן השוטפים, זה נכון בכפליים בהבאת היין. הרי יש בו את אותן תכונות של הקטורת - לעשות קשר, כפי שאומרים חז"ל: "גדולה לגימה שמקרבת לבבות". לכן גם את מזבח הקטורת וגם את הנסכים, דוחים לשלב הסופי.

מעניין שבשבת מגיע היין דווקא בשלב הראשון, האמנם? לא ולא! זהו השלב הסופי של השבוע החולף,  כאן ועכשיו נגמרו כל ההכנות, ועכשיו: "יום שבת יום מנוחה", זהו מה שאומרים חז"ל: "מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת" (ע"ז ג/א).

השבוע שעבר הכין לכבוד שבת, והשבת גם כבר מתחילה להעניק זכויות לשבוע הבא, לכן את היינות שנפתח השבת ולא נסיים, יהיה לנו פורים ארוך להמשיך להתענג על מה שנקנה מהקופה של 'לכבוד שבת'.

איזה יין? הנה ההמלצה

לאחרונה טעמתי יין שנקרא 'קברנה סוביניון כרם 188' של יקב 'בזלת הגולן' הענבים גדלים ברמת הגולן באיזור שבו לחמה חטיבה 188 במלחמת יוה"כ ולכן נקרא כך.

היין התיישן כ 20 חודשים בחביות עץ אלון יין עם צבע אדום עמוק, פירותי, יותר לכיוון הפירות האדומים כמו דובדבנים, טאנינים עדינים וסיומת ארוכה ונעימה

כוהל: 15% כשרות: רבנות מקומית, חרדים הרב אנשיל כ"ץ, וועד הכשרות O.K

המחיר 185 ₪

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום