ענקית ההשכרה והליסינג ‘הרץ’ בסכנת פשיטת רגל

האם הרץ עשויה להכריז על פשיטת רגל בשל 17 מיליארד דולר חובות? בשלב זה, הדיווחים בארה”ב נוטים להאמין שפשיטת הרגל היא רק עניין של זמן • אמש פורסם כי החברה תקבל ארכה מנושיה לתקופת הבראה נוספת • איש העסקים קרל אייקן שידוע ברכישת חברות, תומך בהסדרי החוב שאותם עשויה להציג החברה • ומה תהיינה ההשלכות על שוק הרכב הישראלי?

כלכלי 7.5.2020 | 12:39

סניף הרץ במגזר החרדי | צילום: יח"צ

ענקית השכרת הרכב העולמית ‘הרץ’ שנקלעה בחודשיים האחרונים למשבר חמור בצל הקורונה – דבר שהוביל לירידה משמעותית בשכירות רכביה בכל רחבי העולם – נמצאת ערב פשיטת רגל. כך עולה מדיווחים בתקשורת האמריקנית לפיה, חובות ענקית השכרת הרכב והליסינג העולמית נאמדים בכ-17 מיליארד דולר.

לפי הדיווחים כבר לפני חודשיים החלה ‘הרץ’ לצמצם את מצבת העובדים ולפטרם כדי להצטמצם, אך בתקופה זו נודע כי החברה אינה מצליחה לעמוד בתשלומיה לבנקים. מדובר בהלוואות שנלקחו על מנת לממן את ציי הרכב של ‘הרץ’.

החברה אף כשלה בקבלת הסיוע הממשלתי בארה”ב שיועד לעסקים גדולים בהקיף של 50 מיליארד דולר, מפני שלא עמדה בתנאי הזכאות. עתה דווח, כי החברה שוקלת להחל בשלבי פשיטת רגל המוכרים בארה”ב באמצעות פנייה לבית משפט בבקשה לקבל ‘הגנה מפני נושים’. במסגרת תכנית זו אמורה החברה להציג  תכנית סדורה של הסדרי החוב שלה שיזכו לאישור מביהמ”ש או שנכסיה יכונסו וימומשו והחברה תועבר לפירוק.

לפי דיווחים אמש, קיבלה ‘הרץ’ מהמלווים העיקריים שלה, ארכה נוספת, לאחר שהארכה הראשונית פגה ביום שלישי השבוע, עד 22 במאי – כשבועיים, שבהם תוכל להציג תכנית דומה לזו שהייתה מגישה לביהמ”ש. הכל, במטרה להציל את החברה מפירוק וסגירתה, ואלפי עובדים שיישארו ללא מקור פרנסה, ענף שלם של השכרת רכב שיקבל מכה אדירה וכלכלת ארה”ב שתיפגע בעקיפין ואיתם גם הבנקים, גופי המימון השונים, קרנות כספיות, משקיעי החברה ועוד.

הארכה ניתנה לאחר שאיש העסקים קרל אייקן – מי שרכש חברות הנתונות במצב דחק-פיננסי גבוה וערב פשיטת רגל – הביע אמון ביכולת ההחזר של החברה לאחר שמשבר הקורונה יחלוף, ומשכך, הסדר החוב שתציג, יהפוך למקובל על המלווים.

בענקית השכרת הרכב והליסינג העולמית מקווים עתה כי הסדר החובות לצד דחיית מועדי התשלום לספקים, תוביל את הארכה בת 16 יום שקיבלה כדי להתארגן מחדש בתקופה קצרה זו, כשהחבה תוכל להימנע מהכרזה על פשיטת רגל.

לפי הדיווחים בכלי התקשורת בארה”ב, במסגרת ההסדר המחודש של חובותיה שיתבצע בימים אלה, תרפשרש החברה את מערך הארגון שלה באופן מזורז וכואב, כולל קיצוצי משרות ופיטורי עובדים נוספים – אך סכנת הקריסה המאיימת, תחלוף מעל ראשה.

ההשלכות על השוק בישראל

בסיקור של תומר הדר ב’כלכליסט’ נכתב, כי הרץ, שהוקמה בשנת 1918, מחזיקה כיום במאות נציגויות ברחבי העולם – כולל בישראל. היקף צי הרכב שלה עומד על כ-568 אלף מכוניות בארה”ב ועוד כ-205 אלף מכוניות מחוץ לארה”ב. עיקר חובותיה של הרץ הם ליצרני רכב, בראשם ג’נרל מוטורס ש-21% מצי רכבי הרץ הם מתוצרתה. אחרי ג’נרל מוטורס נמצאת FCA – החברה האם של פיאט וקרייזלר ש-18% מרכבי הרץ הם מתוצרתה ואחריה פורד (12%).

הדר ציין, כי במהלך החודשים האחרונים הסכימו חלק מחברות ההשכרה העולמיות לוותר על דמי התשלום החודשי לזכייניהן בישראל, לנוכח משבר הקורונה. בפועל בישראל רוכשים הזכיינים של חברות ההשכרה העולמיות את המכוניות בעצמם מיבואני הרכב ומשלמים לחברות ההשכרה העולמיות תשלום חודשי עבור השימוש בשמן. השימוש בשמה של חברת השכרה עולמית מעניק לזכיינים בישראל יתרון: תיירים שמגיעים מחו”ל משכירים את המכוניות מבעוד מועד באמצעות חברת ההשכרה הגלובלית, אך כאשר התיירים אינם מגיעים – חברות ההשכרה העולמיות כמעט ואינן פעילות.

‘כלכליסט’ ציטט הערכות, לפיהן במידה והרץ העולמית תקרוס, תמשיך הזכיינית המקומית בישראל – ‘קשר רנט א קאר’ (שנמצאת בבעלות חברת ‘מאיר’ יבואנית וולוו והונדה) לפעול בתחום ההשכרה והליסינג ללא שמה של הרץ.

בנוגע להשפעתו של המהלך על השוק הישראלי ציין ‘כלכליסט’ עוד כי פעילות הרץ ישראל כוללת גם את פעילות רשת הסחר “אוטו סנטר” וחברת הליסינג “אופרייט ליס”. אך עם זאת, הכותב סייג את הדברים וציין כי השפעתו של מהלך פשיטת רגל של הרץ העולמית על השוק הישראלי אינה ברורה בשלב זה.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום