“למה שהגדלת מכסת המים לא תתחיל מראשית הקורונה?”

יו”ר ועדת הכלכלה מרגי: “קורא לרשות המים להחיל את הגדלת מכסת המים בתעריף הנמוך כבר מתחילת משבר הקורונה – ולא מתחילת ספטמבר” • מרגי אמר את הדברים בדיון שעסק ביישום החוק לצמצום תאגידי המים • יוזם הדיון, ח”כ קרעי: “אפשר לממן את העלאת מכסת המים בתעריף הנמוך בהתייעלות וצמצום מספר התאגידים – ולא בהעלאת התעריף הגבוה” • השר אלקין: “לדעתי אין צורך בהעלאת התעריף הגבוה – אך אני יכול רק להמליץ”

כלכלי 14.10.2020 | 16:31

הכנרת צילום: אורי שור, רשות המים

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ יעקב מרגי, התכנסה היום לישיבת מעקב אחר יישום החוק לצמצום מספר תאגידי המים, אותו אישרה הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת הפנים לפני כשנתיים. היו”ר מרגי ציין כי הדיון התקיים לבקשת ח”כ שלמה קרעי, ואמר כי צריך ליישם את החוק אך לשים לב שהוא לא מייצר עוולות.

ח”כ קרעי אמר כי מה שהוביל לדיון זו העלייה בצריכת המים בתקופת הקורונה, שהובילה לעלייה בחשבונות החודשיים. לדבריו, כשבדק כיצד ניתן להוזיל את המחיר גילה שישנו תיקון חוק מסוף 2018 לצמצום מספר התאגידים, שנשאר כאות מתה. “נשיאים ורוח וגשם אין, או שיש גשם אבל הוא לא מגיע לחשבון המים”, אמר. הוא הוסיף כי בכוונת רשות המים להעלות את המכסה בתעריף הנמוך מ-3.5 קוב לנפש לחודש ל-4 קוב, אך כדי לממן זאת מציעים העלאה בתעריף המים הגבוה, וביקש לדעת אם לא ניתן לממן זאת מהתייעלות וצמצום במספר תאגידי המים.

השר למשאבי המים, ח”כ זאב אלקין, אמר כי ההחלטה באשר לתעריפי המים אינה בסמכותו, אלא בסמכות מועצת רשות המים, שתתכנס בחמישי הבא לקבל החלטה בעניין, ותפקידו הוא בעיקר לייעץ לה. הוא הוסיף כי לדעתו אין צורך בייקור התעריף הגבוה, כי ייתכן שההוזלה תתאזן בשל עלייה בצריכה, אך חלק מחברי מועצת רשות המים, בהם נציגי האוצר, לא תמכו בעמדתו. עם זאת, לדבריו, ההתייקרות של התעריף הגבוה תעמוד על 3 אחוז בלבד. עוד הוא הוסיף כי קיווה, במסגרת חוק ההסדרים, לתקן את החוק כך שיהיו לו יותר סמכויות בנושא. היו”ר מרגי אמר כי אין צורך לחכות לחוק ההסדרים, וכי ניתן להגיש את ההצעה כהצעת חוק של הוועדה.

באשר לתאגוד האזורי אמר השר אלקין, כי “הסיטואציה אבסורדית. מי שראשי לאשר תאגוד אזורי אלה חברי דירקטוריון התאגיד, ואם הם מתנגדים אז אפשר לחוקק כמה שרוצים אבל התאגידים לא מתחברים, וזו המציאות בשטח. אין כלים לכפות את זה בחוק, אי אפשר לפטר את כל חברי הדירקטוריונים בכל התאגידים. לכן בכוונתי לשבת עם נציגי האוצר, השלטון המקומי ורשות המים ולהגיע למודל מוסכם”.

כל השרים ברחו מטיפול

יו”ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס, שיבח את השר ואמר כי כל השרים הקודמים ברחו מהטיפול בנושא והשאירו את זה לפקידים, וכעת הוא מאמין שימצא הפתרון. לדבריו, הפתרון המסתמן לתאגוד האזורי הוא למנוע מצב שבו תאגיד שמתנהל בצורה מקצועית יצטרך לסבסד תאגיד כושל.

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, אמר כי “תאגידי המים עשו את שלהם ועכשיו יש לסגור אותם ולהחזיר את משק לרשויות המקומיות”. לדבריו, “סגירתם תוזיל מידית את המים, תשפר את השירות, השקיפות, הנגישות והרגישות כלפי הצרכנים שהם התושבים. אי אפשר להשוות מים לחשמל בחשמל אין נזילות ופיצוצים בצנרת. הגופים מתנהלים בשיא המקצועיות מבחינת הדרישות של רשות המים, אבל מבחינה צרכנית ושירות הם כישלון מוחלט, ומבחינת שקיפות הם בימי הביניים. זה יוצר מצב שהציבור מאמין לכל מה שאומרים עליהם, בין אם זה נכון או לא נכון”. שאמה הכהן הציע להחזיר לרשויות האיתנות את ניהול משק המים, בתקציב נפרד ובמשק סגור. כך שמצד אחד ראשי הערים לא יוכלו לקחת את הכסף למימון זיקוקי דינור, ומצד שני ניתן יהיה להפחית מיד את המע”מ.

ח”כ יבגני סובה קרא להוריד את התעריף הנמוך ב-30%. ח”כ אימאן חטיב יאסין אמרה כי היא תומכת בהחזרת הפיקוח הפרלמנטרי על מחיר המים.

מנהל רשות המים, גיורא שחם, אמר כי הרשות עשתה כל מה שיכלה ליישום החוק. הממונה על התאגידים, אפי דביר, הוסיף כי הרשות התריעה מכל כל במה שאין לה יכולת לקדם את יישום החוק, בשל ההתנגדות הגורפת של כל 186 הרשויות. היו”ר מרגי שאל האם ההתנגדות אינה מוצדקת בחלקה, ודביר השיב כי הרשות הצליחה להתמודד עם מרבית הטענות של רשויות חזקות שלא רצו לממן רשויות חלשות.

בסיכום הדיון אמר היו”ר מרגי, כי “הוועדה מברכת את השר אלקין ורשות המים על היוזמה להגדיל את נפח הצריכה בתעריף הנמוך ל-4 קוב לנפש בחודש, ועל שיתוף הפעולה של המרכז לשלטון מקומי עם השר. הוועדה דורשת שיישום הגדלת הצריכה בתעריף הראשון יחול כבר מתחילת משבר הקורונה, ולא מ-1 בספטמבר. הוועדה סבורה שיש לקדם חקיקה להסדרת פיקוח פרלמנטרי על תעריפי המים ותפעל לקדם את תיקון החקיקה הנדרש בחוק לצמצום תאגידי המים. הוועדה סבורה שעל המדינה להוריד מחישוב תעריף המים את העלויות העקיפות, ולתקצבן בעצמה ובכל להוזיל את מחיר המים. כמו כן, הוועדה ערה לכך שיש קשיים מתמשכים ביישום התאגוד האזורי, אך סבורה שחוק שנחקק בכנסת יש לקיים ולתקן את הכשלים בחקיקה”.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום