המועמד המוביל לרשת את חמינאי: האיש שהובס בבחירות האחרונות

איש הדת הבכיר אבראהים ראיסי, נחשב כיום כמועמד מוביל לרשת את חמינאי לאחר מותו • הוא מעונין לקדם שינויים במערכת המשפט ולשפר את דימויו הציבורי ולהגביר את חשיפתו התקשורתית, במיוחד לנוכח תבוסתו בבחירות האחרונות לנשיאות איראן במאי 2017

קובי בורנשטיין | חדשות בעולם 7.12.2020 | 16:35

מנהיגי איראן חמינאי ורוחאני צילום: מתוך טוויטר

בצל השמועות הגוברות על מצבו הרפואי הרעוע של המנהיג עליון של איראן, עלי ח'אמנאי, ראש הרשות השופטת, אבראהים ראיסי, מסתמן כמועמד המוביל לירושת המנהיג העליון. ראש הרשות השופטת באיראן הוא מקביל לתפקיד של נשיא בית משפט עליון.

במאמר שפרסם דר' רז צימיט, מומחה עולמי לאיראן, הוא מעריך כי אבראהים ראיסי, יכול להיות יורשו של חמינאי, אך מציין כי "מוקדם עדיין להעריך מהם סיכוייו לזכות במאבק הירושה על הנהגת איראן, שתוצאותיו יושפעו במידה רבה גם מעיתוי הסתלקותו של חמינאי מהמפה הפוליטית, אך קרבתו של ראיסי למנהיג, לצד מאמציו המתגברים לשפר את מעמדו הציבורי, הופכים אותו בשלב זה למועמד מוביל במאבק הירושה.

ראיסי, מילא מאז ראשית שנות השמונים שורת תפקידים ברשות השופטת, ביניהם התובע הכללי של טהראן, ראש הארגון לפיקוח כללי ברשות השופטת, סגן ראש הרשות השופטת והתובע הכללי האיראני, ומונה על ידי המנהיג העליון האייתוללה חמינאי לתפקיד הנוכחי. דר' רז צימיט מציין, כי בבחירות לנשיאות איראן, שנערכו במאי 2017, התמודד ראיסי מול הנשיא המכהן, חסן רוחאני, אך הובס לאחר שזכה ב-16 מיליון קולות לעומת למעלה מ-23 מיליון קולות שקיבל רוחאני.

ביוני 2019 פרסם ראיסי פוסט חריג בחשבון האינסטגרם שלו, שבו קרא לאזרחים לפנות אליו באמצעות חשבונותיו הפרטיים ברשתות החברתיות (בעיקר רשתות איראניות פנימיות שאינן חסומות על ידי השלטונות) ולשתף אותו בהצעות לשיפורים נדרשים במערכת המשפט.

לגבי דעתו על המתרחש במזרח התיכון, כותב דר' רז צימיט, כי "ראיסי לא נמנע גם מהתבטאויות בסוגיות הקשורות למדיניות חוץ. הוא צידד בהתנגדות המנהיג למשא ומתן עם ארצות הברית, שיבח את הפלת כלי הטייס האמריקאי על-ידי משמרות המהפכה ב-20 ביוני 2019 והביע תמיכה במאמצי ההתבססות האיראנית באזור".

עדיין מוקדם להעריך מהם סיכוייו של ראיסי לזכות במאבק הירושה על הנהגת איראן, גם מוג'בתא חמינאי, בנו של מנהיג איראן הנוכחי, מועמד לתפקיד.

דר' רז צימיט מומחה עולמי לאיראן

‏הדברים הללו מגיעים על רקע הדיווח הראשוני אתמול על העברת השלטון מידי חמינאי החולה לידי בנו, שהתפרסם לראשונה על ידי "עיתונאי" ערבי ממוצא איראני (כנראה) שיושב בלונדון וקשור לאחד מארגוני האופוזיציה הבדלנים האיראנים-ערבים הפועלים בגולה.

דר' רז צימיט מציין כי "העיתונאי" כבר פרסם בעבר כמה וכמה דיווחים, שהתבררו כידיעות כזב, למשל הדיווח בשבוע שעבר על כך שהמודיעין האיראני הפיץ, כביכול, תמונות של ארבעה חשודים במעורבות בחיסול פח'ריזאדה. גם לדיווח הזה, כמו לדיווחים קודמים רבים שלו, אין כל אימות ממקור אחר.

‏אך האתר "ניוזוויק" החליט להוציא דיווח המבוסס אך ורק על הציוץ של אותו "עיתונאי" ולקח להם כמה שעות טובות להוציא גרסה מתוקנת, שבה הבהירו כי אין ביכולתם לאמת את המידע. מאז, הדיווח הזה עבר אבולוציה מרשימה עד לדיווחים על מות ח'אמנהאי, שהופצו בעיקר ברשתות החברתיות בישראל ובארה"ב.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום