פרשת בא תשפ"א, שיראז אלקוש, יקב דלתון

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: שיראז אלקוש, יקב דלתון

יין ואלכוהול 22.1.2021 | 01:27

אילוסטרציה צילום: pixabay

פרשת בא תשפ"א, שיראז אלקוש, יקב דלתון

הפרשה של השבוע היא חזרה גנרלית למה שאנו נעשה בעזרת ה' בליל סדר בעוד חודשיים ושבוע, הסיפור והרקע מורחבים כאן יותר, ושם המקום לדרשות ופירושים. השבוע בפרשה אנו צריכים לדעת, ובליל סדר צריכים להתרגש. אחת הדוגמאות לכך היא להניח על השלחן יין אדום, הסיבה מפתיעה: כדי להזכיר את צבע הדם של הילדים שפרעה הרשע הרג (ט"ז ומג"א או"ח תעב/ט, מובא במשנה ברורה שם).

אני רוצה לשאול על זה: האם זה מה שיעשה שמח? אולי דם אמיתי יהיה יותר משובח? אם לא של ילדים, אז לפחות של עגלים מבית המטבחים, או של דגים.

כדי להשיב על כך צריך הקדמה. דוד המלך נחבא במערה מפני שאול. שם ישב זמן רב והמתין שהגדוד של שאול יעזוב את המקום, בינתיים הוא ראה עכביש טווה קורים בנחת, עולה ויורד, עולה ויורד, וחשב בליבו: "מי צריך כאלה בריות שפלות בעולם"? אמר הקב"ה: (לפמליה שלו) אני אראה לו בשביל מה צריך עכבישים. לפתע נכנס שאול בדיוק למערה הזו, והחל לחפש בה את דוד, כשהגיע למבוך שהיה מכוסה בקורי עכביש, הוא הבין שלכאן לא נכנס אדם כבר זמן רב, ועזב את המערה. עכשיו כבר ידע דוד בשביל מה צריך עכבישים, ואמר שירה (מדר' אלפא ביתא).

האם הסבר זה מתקבל על הדעת? הלא ישנם יותר מעשרים וחמישה אלף סוגי עכבישים בעולם, קטנים וגדולים, וכל עכבישה מסוגלת לייצר בסביבות 300 ביצים בעונה. זאת אומר שכמה עונות ציד טובות, מכסות את כל כדור הארץ בשכבה של חמישה מטר עכבישים, את כולם צריך בשביל שנציג אחד שלהם יטווה פעם אחת כמה קורים במערה נידחת בצלע ההר ליד בית שמש? אין בזה הגיון.

ההסבר הוא שדוד המלך אומר לקב"ה: ריבונו של עולם, אני רוצה לשבח אותך על כל מה שאני רואה ומרגיש, אבל כדי שדברי השבח יהיו ספונטניים, מרוגשים, יוצאים מהלב, אני צריך לראות משהו חיובי. אומר הקב"ה: בבקשה, אני אשלח אליך נציג אחד של העכבישים, שיעשה לך טובה אישית קטנה, ועכשיו תוכל לרקוד ולשיר על כל טריליוני העכבישים הפזורים על פני כל הגלובוס. כלומר: השכל הקר, החכם והחלש, צריך לקבל גיבוי של רגש חם חזק וטיפש.

יש לכך הרבה דוגמאות בהרבה שטחים, אבל הרעיון ברור, ובכך מובן כבר גם מדוע דווקא ברגעי השמחה הגדולים ביותר, אנו מתבקשים להסיט לרגע את העיניים לעבר דבר שיזכיר לנו משהו מזעזע שהיה והשתחררנו ממנו. זה מעניק לגאולה עומק, ומשמעות משמחת באמת. לא צריך דם על שלחן הסדר, אלא 'קרש קפיצה', שנוכל לפקוח לא רק את העיניים אלא גם את הלב ולומר: 'ואווו' גדול ואמיתי.

לא כאן ועכשיו הזמן להציע יין אדום ומשובח לליל הסדר, אבל פתחנו את המאמר בכך שהשבוע זו חזרה גנרלית, על כן נעלה על השלחן יין אדום כהה ומרוכז, יש כאלה יינות, והם משובחים.

אני ממליץ על יין אדום מ'יקב דלתון'  'שיראז אלקוש' 2018 שנטוע בכרם במדרון בגובה 720 מטר (בגשמים האחרונים ראו שם נחל שוצף זורם בין הגפנים).

היין התיישן כשנה בחביות עץ אלון ועוד כשנה בבקבוקים.

צבע: אדום סגול, ריחות של פירות אדומים בשלים, הרבה תבלינים בעיקר פלפל שחור.

גוף בינוני-מלא, מאוזן, חומצה טובה, יין חלק ונעים, טאנינים חלשים ורכים עם סיומת מצויינת.

אלכוהול: 14.5% המחיר כ145₪.

כשרות: הרבנות איזורית - הרב יוסף אלמשעלי, הרב מחפוד, הרב אונגוור - ניו יורק, .O.U.

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום