תלונה למועצת העיתונות נגד "תחקיר חרדים ונתב"ג"

"הפרה בוטה של כללי האתיקה האוסרים כתבה גזענית, אי נאמנות לעובדות ואי מתן זכות תגובה". סעיפים אלו הוגשו בתלונה ששיגר ארגון 'בצלמו' למועצת העיתונות נגד "תחקיר חרדים ונתב"ג" 

אבי גדלוביץ' | תקשורת 18.3.2021 | 11:05

נתב"ג בקורונה צילום: ישי ירושלמי

האם סוף סוף יבדקו העובדות בפרשת התחקיר השקרי של חדשות 12 נגד החרדים ונתב"ג?.

לפני מספר ימים הוגשה באופן רשמית תלונה למועצת העיתונות בישראל בדרישה להעמיד לדין את אילן לוקאץ' כתב חדשות 12 על כתבתו נגד החרדים.

התלונה שהוגשה על ידי מנכ"ל ארגון זכויות האדם 'בצלמו' שי גליק באה לאחר שלוקאץ' פרסם כתבה גזענית נגד חרדים, תוך סילוף הנתונים. בנוסף הוא בחר לא לבקש כל תגובה מועדת החריגים שכנגדה הוא טען שבחרה להכניס חרדים בקומבינה.

מיד לאחר הפרסום הכתבה, טענו כתבי תחבורה מערוצים מתחרים שמדובר בפייק ושקרים. ואכן נתונים ומספרים הוכיחו אחרת. כך גם ועדת החריגים בעצמה הכחישה את כל העובדות .

חרף זאת, הכתבה חוללה סערה גדולה ונשמעו טענות מצד פוליטיקאים רבים שרכבו על הכתבה בטענה ששוב החרדים עושים קומבינות ודואגים לעצמם בזמן שהציבור החילוני נשאר תקוע בחו"ל עקב כך שוועדת החריגים מכניסה רק חרדים.

מיד לאחר הכתבה, הוגשה תלונה חריפה לרשות השנייה שכבר החלה בבדיקת העובדות מול חברת החדשות 12 שמצידה ממשיכה לעמוד מאחורי הכתבה,
אולם השבוע הדבר עולה מדרגה כאשר מועצת העיתונות אף היא קיבלה את התלונה והודיעה שתדרוש תגובות מחברת החדשות ומהכתב אילן לקואץ'.

כזכור, כללי האתיקה של מועצת העיתונות קובעים שאסור לעשות כל כתבה אשר מתייגת אנשים על רקע מוצאם דתם או אמונתם, מה שבדיוק קרה פה. בנוסף, כללי האתיקה מחייבים בקשת תגובה מכלל הגורמים שהושמצו בכתבה מה שכמובן לא קרה.

לטענת שי גליק בתלונתו, הסיבה שהכתב בחר לא לבקש תגובה מהגורמים הרלוונטיים היה החשש שיוכח כי הכתבה איננה נכונה כלל ולכן בחר לא להביא מספרים ועובדות, אלא השמצות ותיעודים אקראיים של חרדים העוברים בנתב"ג.

בידי מועצת העיתונות הסמכות להזמין לדין את הכתב ולדרוש ממנו תגובות וככל שיסרב סמכותה החוקית להחליט שאכן הכתב הפר את כללי האתיקה של מועצת העיתונות, דבר שיפגע באמינות הכתב ובחברת החדשות בה הוא עובד.

שי גליק מנכ"ל בצלמו מסר: "לא נגיש יותר את הלחי השנייה. כתב שישמיץ את הציבור החרדי יצטרך להוכיח שמדובר באמת או שיתבע בבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות. לא ייתכן שהציבור החרדי יהיה שק חבטות של כתבים שונאי חרדים. לצערנו מערכת המשפט לא מטפלת בגזענות והסתה כלפי חרדים אך ישנם כלים וגופים אחרים שמחויבים לטפל. בטוחני שברגע שהכתב יצטרך להתייצב במועצת העיתונות ולהביא הוכחות לדבריו יתברר שהכל היה שקר ופייק ניוז".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום