שר הביטחון: "האירוע בירדן הוא עניין פנימי, ישראל מוכנה לסייע"

שר הביטחון גנץ בהתייחסות ישראלית רשמית ראשונה לניסיון ההפיכה שכשל בירדן. "ישראל מוכנה לסייע לירדן במידת הצורך בעקבות ניסיון הפיכה לכאורה שם בסוף השבוע"

יענקי פרבר | מדיני 4.4.2021 | 18:53

בני גנץ בראיון צילום: ערוץ כנסת

שר הביטחון בני גנץ התחייב לסייע לירדן אם האחרונה תבקש סיוע, דבריו של גנץ הם תגובה רשמית ישראלית ראשונה לאחר ניסיון הפיכה לכאורה במדינה השכנה.

שר הביטחון אמר כי התקרית בה היה מעורב נסיך הכתר לשעבר חמזה בן חוסיין היא "עניין פנימי", והוא מברך על שיתוף פעולה ביטחוני עם עמאן.

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "ישראל מוכנה לסייע לירדן במידת הצורך בעקבות ניסיון הפיכה לכאורה שם בסוף השבוע", גנץ כינה את האירוע כ"נושא ירדני פנימי", והדגיש את קשריה הביטחוניים ההדוקים של ישראל עם עמאן.

"ירדן חזקה ופורחת היא אינטרס ביטחוני וכלכלי עבורנו, ואנחנו צריכים לעשות מה שאנחנו יכולים כדי לעזור להם", אמר גנץ. "אבל כמו שאמרתי, לגבי ההתפתחויות הפנימיות שם - זה נושא פנימי", הוסיף.

דבריו של שר הביטחון היו דברים ראשוניים רשמיים של ישראלי על ניסיון ההפיכה לכאורה. כזכור ביום שבת עצרו כוחות הביטחון הירדניים מספר אנשים, כולל גורמים בכירים, לאחר שהם תכננו לכאורה להשתלט על השלטון של המלך עבדאללה השני, ששולט בירדן מאז שנת 1999.

אחיו למחצה של עבדאללה, נסיך הכתר לשעבר חמזה בן חוסיין, היה מעורב במזימה, כך לטענת בית המלוכה הירדני, הוא טען כי הוא נמצא במעצר בית, אם כי ירדן הרשמית הגיבה כי "הוא לא עוכב" אלא "הונחה להפסיק לקיים פעילויות שאפשר להשתמש בהן כדי לזעזע את יציבותה וביטחונה של ירדן".

ממשלת ירדן הכחישה רשמית כי סיכלה הפיכה של חמזה, אך אמרה כי "חלק ממעשיו של הנסיך שימשו לערער את ביטחונה ויציבותה של ירדן". גם ארצות הברית וערב הסעודית הביעו בסוף השבוע תמיכה במלך ירדן עבדאללה, דובר משרד החוץ האמריקני, נד פרייס, אמר כי וושינגטון "עוקבת מקרוב אחרי הדיווחים על מעצרים של בכירים ירדנים, אנחנו בקשר עם פקידים בכירים בירדן, המלך עבדאללה הוא שותף מרכזי של ארצות הברית, ויש לו את התמיכה המלאה שלנו", אמר.

כזכור המלך עבדאללה מינה את נסיך הכתר אחיו למחצה בהתאם למשאלתו הגוססת של אביהם המשותף חוסיין, אך בשנת 2004 שלל ממנו את התואר והעניק אותו לבנו הבכור חוסיין. ‏שר החוץ הירדני וסגן ראש ממשלת ירדן, איימן א-ספדי, אמרו היום במסיבת עיתונאים, כי הנסיך חמזה וסביבתו היו בקשר עם "גורמים חיצוניים ואופוזיציונריים מחוץ למדינה".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום