ראש ממשלת סודאן לא שולל ביקור בישראל

ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ, העניק ראיון נרחב בו התייחס לשלל הסוגיות המדיניות והאזוריות | רה"מ התייחס להסכם הנורמליזציה כמו גם למאבק המתוח בין מצרים ואתיופיה

יענקי פרבר | מדיני 17.4.2021 | 20:44

ראש ממשלת סודן צילום: מתוך הטוויטר

ראש ממשלת סודן עבדאללה חמדוכ דיבר על המצב בין אתיופיה למצרים בנוגע לסכסוך על מי הנילוס, והתייחס גם להסכם הנורמליזציה עם ישראל.

במהלך הראיון אמר ראש ממשלת סודן, כי הוא מקווה שהמצב יסתיים בהסכם בין מצרים לאתיופיה. וזאת לאחר שנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי הזהיר את אתיופיה מהמשך מילוי הסכר שהיא מקימה בנהר הנילוס, דבר שיגרום נזק למצרים.

מצרים, סודאן ואתיופיה נמצאות בדיונים לגבי תפעול סכר האתיופי, בנייתו בנילוס החלה ב-2011. מצרים רואה בו איום על אספקת המים שלה, וסודאן חוששת שהיא גם תיפגע אם אתיופיה תמלא את הסכר לפני ששלושת המדינות יגיעו להסכם.

לאחר מכן התייחס ראש ממשלת סודן להנורמליזציה עם ישראל, הוא אמר שהמהלך הוא חלק מ"תהליך החזרת סודן לקהילה הבינלאומית". הוא הדגיש כי ההחלטה של ​​ארה"ב להסיר את סודן מרשימת הטרור היא "גיים ג'יינג'ר" ואמר כי הוא לא שולל ביקור בישראל.

כשנשאל על שליט סודן לשעבר עומר אל-באשיר, שהודח לפני שנתיים, אמר חמדוכ כי ארצו בקשר עם בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, הוא אמר כי חשוב שהקורבנות יראו את הצדק נעשה, עומר אל באשיר היה דיקטטור רצחני שנים רבות בסודן, והוא נמצא במעצר מאז שהודח.

חמדוכ אמר כי הוא מקווה שהאלימות האחרונה במערב דרפור, בה נהרגו יותר מ-130 בני אדם, תגווע הודות להעברת כוחות ביטחון נוספים לאזור. הוא הודה שלמרות שהיו לפעמים מתיחות בין הקבינט האזרחי שלו לצבא, הוא בטוח ש"המודל הסודני יביא משטר דמוקרטי באמת". הוא הביע תקווה שוועידת תורמים גדולה דתתקיים בפריז ב-17 במאי תביא למחיקת חובות שחייבת סודן למדינות בעולם, ותביא השקעות חדשות לסודן.

בתוך כך שרת החוץ של סודאן, מרים א-סאדק אל-מהדי, מכחישה את הדיווחים אודות הגעת משלחת סודאנית לישראל בזמן הקרוב: "הדיווחים לא נכונים, לא תהיה משלחת ביטחונית או משלחת אחרת שתצא לישראל", אמרה בראיון לסקיי ניוז בערבית לפני שעה קלה.

מוקדם יותר דיווחה סוכנות הידיעות רויטרס גם היא כי בסודאן אומרים שהביקור המדובר לא יתקיים וכי שני מקורות במדינה טענו שבח'רטום החליטו לבטל ביקור שהיה מתוכנן להתקיים. כזכור ביום שלישי האחרון דיווחה סוכנות הידיעות 'רויטרס' כי השבוע עתידה היתה להגיע לראשונה משלחת רשמית מסודאן לישראל.

רועי קייס כתב לענייני ערבים בכאן 11 מדווח, כי ראש מועצת הריבונות של סודאן, עבד אל-פתאח אל-בורהאן, אמר כי מערכת היחסים של מדינתו עם ישראל מתקיימת עד כה בעיקר ברמה הביטחונית - ולא מעבר לכך: "כל הביקורים הישראליים הקודמים לסודאן עסקו בעיקר בחילופי מידע ותיאום עמדות בכל הנוגע לאזור; במלחמה בטרור, בהגירה הבלתי חוקית ובנושאים הנוגעים לביטחון האזורי והבין לאומי", אמר בראיון לערוץ אל-ערביה הסעודי.

"אלה גבולות היחסים שלנו עם ישראל - אין צעדים מיוחדים כלשהם בכל הנוגע לפן הכלכלי", הוא הוסיף. אל-בורהאן הכחיש גם הוא את הדיווחים אודות ביקור רשמי צפוי מח'רטום לירושלים: "לא הגשנו אף יוזמה לביקור משלחת רשמית בהרכב כלשהו".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום