פרשת בהר בחוקותי תשפ"א, ויונייה, יקב מדבר

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: ויונייה 2019, יקב מדבר

יין ואלכוהול 7.5.2021 | 00:29

צילום: באדיבות המצלם

פרשת בהר בחוקותי תשפ"א, ויונייה 2019, יקב מדבר

פרשת השבוע מדברת על ברכת השמיטה, ומבטיחה שבשנה השישית יהיה פי שלוש יבול, שהרי לא זורעים ולא קוצרים בשנה הבאה. באופן עקרוני נושא זה אינו כל כך קשור לבעלי הכרמים, וממילא גם לא ליקבים, אלא לגידולים חד- שנתיים, שצריך לזרוע כל שנה מחדש, אבל כרם הלא חי שנים ארוכות, ואם בשנה הבאה שנת השמיטה, יהיה די יבול, הרי שהשנה לא צריכים הכורמים לראות יבול כפול ומשולש. אך הדגשתי 'לכאורה', מפני שכדי להצמיח ענבים משובחים, זקוק הכרם לטיפול. באמצע החורף צריך לגזום אותו, וזה לא סתם לחתוך כמה ענפים, אלא צריך לדעת כמה, כיצד ומתי. בשנה הבאה יהיה אסור לעשות כן, במפורש נאמר בפרשת השבוע: "ובשנה השביעית שבת שבתון יהיה לארץ, שבת לה', שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור" (ויקרא כה/ד). הזנחה זו אמורה להוריד מהטיב של היבול. אני מדגיש 'מהטיב', כי הכמות לא אמורה להשתנות, יהיו יותר הרבה ענפים [שלא גזמו], יצמחו עליהם יותר הרבה אשכולות ענבים, אבל השורש מוגבל, ממילא האשכולות יהיו יותר דלילים והענבים יותר קטנים.

זו בעיה אחת, הבעיה הנוספת היא שגזע הענבים אינו דואג ליקב, אלא להישרדות, וזה אומר שכמות וגודל הגרעינים בכל ענב וענב יהיה כמו בשנים רגילות, זה מקטין עוד את כמות התירוש שיש בענבים הקטנים עם הגרעינים הגדולים, זה גם מוריד מהאיכות של היין, כי בחרצנים יש טעם מר, וכשהם באחוז קטן, זה נבלע ביין, אך כשיש הרבה מהם, זה כבר מציג נוכחות.

הקורא שאינו מכיר את נבכי היקב יציע לסחוט ולסנן, זה פתרון ליינות לבנים, ביין אדום הקליפה היא זו שמעניקה את הצבע, מי יכול לסנן רק את הגרעינים ולהשאיר את הקליפות?

מכאן אל הבעיות שבתוך היקב, בשנה הבאה יהיה יין קדושת שביעית, לא עושים איתו ביזנס, יש אוצר בית דין, ומוכרים אותו במחיר הקרן,  זאת אומרת שלא כדאי להשקיע בו מלבד הצרכים הבסיסיים כדי שהוא יהיה יין נורמלי, זה אמנם יגרום לכך שנשיג יין זול יחסית, שנעשה מענבים משובחים, זה לא קורה בשנים רגילות, שאז היין הזול נעשה משאריות הכרם. אבל את מה שהיינן מצליח לעשות בשנים רגילות ובטיפול משובח, לא נוכל לראות במדפי החנויות, אלא רק ביקבים יותר קטנים יקבים משפחתיים, שעושים את היין רק לצרכי המשפחה הרחבה, הם לא עושים כדי למכור, וממילא מוכנים להשקיע גם ביין של קדושת שביעית. זו הרי מצוה, לדעת הרבה ראשונים, הנאמר בתורה: "והייתה שבת הארץ לכם לְאָכְלָה" (ויקרא כה/ו), הכוונה שישנה מצוה לאכול פירות שביעית, אם כן, מדוע שלא יפנקו את היין הזה. אלא שלכאורה, בשנת השמיטה קשה יהיה להשיג ענבים משובחים, שכל דיני השמיטה נשמרה עליה, הנה עכשיו אנו מבינים מדוע ברכת השמיטה חייב לכלול לא רק גידולים חד-שנתיים, אלא גם את הכרם, ולא רק בערב שמיטה אלא גם בשנה הבאה, שנת השמיטה, הכרם המוזנחת אמורה להניב תוצרת משובחת.

על יינות משובחים של שנת שמיטה, תשמעו רק בעוד שנתיים, בינתיים אני מציע יין מעניין שטעמתי השבוע: "ויונייה" של 'יקב מדבר' מהסדרה הגבוהה פרימיום לימיטד אדישן.

100% ויונייה, הענבים מקורם במדבר במצפה רמון בחלקת כרם אחת שנבצרה ידנית. צבע זהוב, גוף בינוני, ריחות ארומטיים, מישמש, אננס, חומצה לימונית נעימה, יין מאוד מינרלי ונקי.

12% אלכוהול. המחיר 110₪. כשרות: רבנות מקומית והרב דב לנדאו.

נ.ב. תזכורת: יש לנו רק עוד שבוע אחד להתארגן לחג השבועות, את ההכנות הנפשיות למתן תורה ברוך ה' עשינו, עכשיו צריך גם משהו גשמי, על כך תשמעו בשבוע הבא, אבל להתכונן לקניות יהיה מידי מאוחר בשבוע הבא, כי ביום ראשון שאחריו כבר ערב שבועות,  בשבוע הבא גם אסביר בלי נדר, מדוע אני ממליץ על יינות לבנים לכבוד חג השבועות, עכשיו אני מבקש שתאמינו לי, לפני שתשמעו למה, משהו כמו ה'נעשה ונשמע' שהיה במתן תורה, דעו לכם שיש לי ברוך ה' מבחר של יינות לבנים משובחים.

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

 

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום