פרשת ראה תשפ"א, קלסיקו, יקב פלם

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: קלסיקו 2019, יקב פלם

יין ואלכוהול 6.8.2021 | 09:09

צילום: או.ג

פרשת ראה תשפ"א, קלסיקו 2019, יקב פלם

הפרשה פותחת: "רְאֵה אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם הַיּוֹם בְּרָכָה וּקְלָלָה". כלומר: הכל 'בִּילְדְ-אִין'. שהברכה מחוברת למערכות, זה די ברור, כבר בערש הבריאה אמר ה' על כל מה שהוא עשה שזה 'טוב', ובסיכום של היום השישי כתוב: "וירא אלקים את כל אשר עשה והנה טוב מאד" (בראשית א/לא). חוקי הטבע פועלים באופן המיטבי, וכשמיישרים איתם קו, אמור הכל לזרום לטובה וברכה. אבל כאן כתוב משהו מרגיז, שגם את הקללה לא צריך לייבא, היא חבויה ומוכנה להתפרץ, ואנו זקוקים לדאוג למחסומים אמינים.

דוגמא: כאשר הנערים התקלסו באלישע הנביא, נאמר: 'וַיִּרְאֵם וַיְקַלְלֵם' (מ"ב ב/כד). לחז"ל היה קשה, הרי כתוב: "לא תקלל חרש" (ויקרא יט/יד), איסור זה כולל את כל אחד מישראל, אפילו חרש שאינו שומע את הקללה (שו"ע חו"מ כז/א). אם נרצה להוציא את הרשעים מהכלל, בגמרא מבואר שאמם התעברה ביום הכיפורים (סוטה מו/ב), זאת אומרת שהם היו פגומים, אבל אולי לא רשעים. התשובה היא שאלישע לא קילל, בלקסיקון של נביאי ה' לא נמצאות  קללות, אלא מבארים חז"ל שההדגשה היא על 'וַיִּרְאֵם', אלישע ראה והבין שאצלם הקללה היא זו שתתפרץ. הקללה רודפת אחריהם, והמבט הנוקב הבין שזה יהיה הסוף.

הברכה והקללה הם שני כוחות ששואפים להביע את עצמם, הברכה מגיעה למי שמתאמץ בעליה, והקללה נתפסת אצל מי שמשחרר ניוטרל בירידה. ניתוק מברכה מביא הרבה קללות, המרחפות דרך קבע באוויר העולם. הדוחה את הברכה דומה למי שעורו נקלף, האם דרך הבשר הגלוי והחשוף, יספוג הגוף ויטמינים ואבות מזון, או שיספוג שפע זיהומים! כדי לקבל קללות אין צורך לעשות דבר- מה, אלא די להיחשף להן ללא אמצעי ההגנה שמעניקות הברכות.

אפשר להרחיב בהרבה דוגמאות. אבל כמדומני שתעשיית היין היא הדוגמא הבולטת והפשוטה לכך. ממש בתקופה זו מתחיל בציר ענבי היין, וזה גורם שהרבה אנשים מתלהבים להצטרף לחגיגה, בפרט מי שיש לו אפשרות להשיג מאה או מאתיים ק"ג ענבים במחיר מוזל, וכל שכן במתנה, בחצר של סבא גדלים ענבי פרא. זה ממריץ לחפש כמה מיכלי פלסטיק לערות לתוכם את הענבים, ולחכות ליין משובח. העובדה בשטח היא שרובם מתאכזבים, או שמוסיפים 10% סוכר, כדי שלא ייצא חומץ גרוע. מדוע? הרי יין אינו קוקה קולה, לשום יקב אין סוד מקצועי, כולם עושים אותו דבר, אך ורק ענבים! המאמר כאן הוא התשובה, חוץ מענבים צריך גם זהירות, הקללות קופצות חיש קל, בגלל משהו בלתי זהיר במהלך השנתיים מאז הבציר עד שהם ראויים לברכת 'הטוב והמטיב', ובתעשיית היין ישנם הרבה שלבים, שבהם חוסר זהירות תחשוף את היין לנזק.

מי שרוצה להנות מיין עצמאי, לא די לאלתר חבית פלסטיק ולקנות סינור עבודה, הוא חייב לעבור קורס, ואפילו בסיסי קצר ותמציתי, שווה להשקיע את הזמן, יש כיום ציוד ביתי משובח, לא עבור יקב בוטיק, אלא לשימוש אישי, משהו שמייצרים בו בסביבות מאה ליטר יין, זה טוב עבורך, ההורים ועוד כמה חברים, כמובן שאפשר גם כפול, וזה עדיין קטן קומפקטי ואפשרי גם בתוך הבית.

השבוע לקראת הבציר ביקרתי ב"יקב פלם" ושם שתיתי מה'קלאסיקו 2019' שלהם.

היין מורכב מחמשה זנים, קברנה סוביניון, מרלו, קברנה פרנק, פטיט ורדו, וסירה שגדלים בכרם "מטע", שבהרי יהודה. הכרם ממוקם בגובה של 650 מטר מעל פני הים.

יין רך וקטיפתי, המאופיין באיזון בין פירותיות מרעננת לתיבול עדין שמקורו בחביות עץ האלון בהן התיישן היין כ-10 חודשים.

כשרות: רבנות איזורית , בית יוסף .o.k המחיר 105₪.

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום