חובת שקיפות לסוחרי רכב: הסוף לטוטאלוס הממוחזר

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן נגד הטעייה במכירת רכב יד שנייה | שוקלת להנחות כי כל עוסק במכירת רכב משומש יחוייב לגלות כבר בשלב הפרסום והשיווק בצורה ברורה ומובלטת את הפגיעות המהותיות שנגרמו לרכב, לרבות כי הרכב הינו רכב “אובדן להלכה” (טוטאלוס) | הסוף לסוחרים השרלטנים?

רכב ותחבורה 12.10.2021 | 17:27

אילוסטרציה צילום: פלאש 90

הממונה על הרשות להגנת הצרכן מפיץ היום טיוטת הנחייה חדשה בעניין גילוי “אבדן להלכה” (טוטאלוס) כבר בשלב הפרסום והשיווק; כניסה לתוקף תוך חודש לאחר פרסום נוסח סופי.

מבדיקה שנערכה ברשות עולה כי לא נעשה גילוי מספק לצרכן אודות עבר הרכב ואודות פגיעות שנגרמו לו לרבות היותו “אובדן להלכה” (רכב שעבר תאונה ונגרם לו נזק משמעותי) בשלב הפרסום והשיווק.

לצרכן סביר ישנו קושי לגלות כי רכב היה בעברו אובדן להלכה. אין ברישיון הרכב כל מידע אודות תהליך השיקום והעבר של הרכב וגם מכון הבדיקה, שעשוי לציין פגיעות ברכב, אינו עושה שימוש במושג אובדן להלכה ומסתפק בתעודת תקינות שמשמעותה היתר חוקי לרכב לעלות לכביש בהיבט בטיחותי.

עמדת הרשות היא, כי פגיעה מהותית שנגרמה לרכב, לרבות היותו רכב “אובדן להלכה” הינה פרט מהותי בעסקה לרכישת רכב משומש. גילוי פרט זה לצרכן בוודאי עשוי להשפיע על הצרכן להחליט בצורה מושכלת אם לרכוש את הרכב בכלל או לרכשו במחיר המוצע ואף אם ברצונו להגיע בכלל למגרשי העוסק בעקבות פרסום.

בעוד חוק רכב משומש מחייב גילוי נאות באשר לעבר הרכב ופגיעות שנגרמו בו בשלב הסמוך לעשיית העסקה ובעת ביצועה (גילוי בחוזה ובטופס הגילוי), חוק זה אינו מתייחס לגילוי הפגיעות שנגרמו לרכב לרבות עברו כרכב אובדן להלכה בשלב הפרסום, עוד בטרם מגיע הצרכן למגרשי העוסק. וכן אינו מתייחס לגילוי בשלב השיווק, למשל במגרשי העסק ועוד בטרם קיבל הצרכן החלטה מושכלת האם לרכוש את הרכב.

החובה לגלות פרט מהותי הנוגע לטיב הנכס ולמהותו וכן חובת גילוי מפורשת לגבי פגם או איכות נחותה המפחיתים באופן משמעותי מערכו של הנכס, חלות על פי חוק הגנת הצרכן, על כל מצג לצרכן הנוגע לעשיית העסקה, החל משלב הפרסום וכלה בשלב עשיית העסקה עצמה (לעיתים גם לאחר עשיית העסקה). הטעיה יכולה להיות אקטיבית אך היא יכולה להיות גם במחדל קרי, אי גילוי של פרט מהותי.

לפיכך, עמדת הרשות היא כי על כל עוסק במכירת רכב משומש לגלות כבר בשלב הפרסום והשיווק בצורה ברורה ומובלטת את הפגיעות המהותיות שנגרמו לרכב, לרבות כי הרכב היה “אובדן להלכה”.

אי גילוי זה יהווה הפרה של הטעיה – שעלולה לגרום להטלת עיצום כספי ומהווה גם עבירה פלילית.

טיוטה זו, הופצה להיוועצות ובמסגרתה יישקלו התגובות ותתקבל החלטה אם להוציא הנחיה סופית, הטיוטה תיכנס לתוקף תוך חודש מיום אישורה ופרסומה.

עו”ד מיכאל אטלן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מציין כי: “רכישת רכב היא הרכישה השנייה בחשיבותה וגודלה אצל מרבית הצרכנים, לכן הרשות שמה לה כיעד לבחון את השוק הרכב ולהבין כיצד היא יכולה לשפר את מעמד הצרכנים בענף הזה. אני נחוש להפסיק את התופעה הקשה של העלמת פרטים מהותיים כדוגמת היות הרכב אובדן להלכה בעברו. הרשות תמשיך באכיפה ותנקוט יד קשה אל מול המפרים”.

ביזנעס

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום