פרשת לך לך תשפ"ב, LINEAGE, יקב הרצוג

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: LINEAGE 2017, יקב הרצוג

יין ואלכוהול 15.10.2021 | 09:04

צילום: באדיבות המצלם

פרשת לך לך תשפ"ב, LINEAGE 2017, יקב הרצוג

כשיש למישהו רעיון חזק אומרים 'זה רעיון מההפטרה', הנה רעיון מההפטרה, המתארת את אברהם אבינו: "מִי הֵעִיר מִמִּזְרָח צֶדֶק" (ישעיהו מא/ב). כלומר: מאור כשדים האיר וזרח קרנו של אברהם אבינו. למה אור כשדים נחשבת 'מזרח'? כי הנביא נמצא בארץ ישראל, ומביט לעבר ממלכת ירדן, אם היה הנביא נמצא בסין, האם הוא היה שואל "מי העיר ממערב צדק"? ודאי שלא. בגלל שתי סיבות:

א _ ארץ ישראל וירושלים הם מקום הנבואה.

ב _ הרעיון הוא שממזרח מתקדמים מערבה. 'שכינה במערב' ולשם צריך להפנות את המגמה. זה גם הרעיון של המילה 'אזרח' =בוקע ממזרח.

עקרון זה יסביר את המבואר בערש הבריאה. ה' נטע את גן העדן 'מקדם' (בראשית ב/ח), כלומר: משם צריך האדם להתקדם מערבה. כך היה גם כאשר אדם גורש מגן עדן, ה' קבע את להט חרב המתהפכת 'מקדם' לגן (בראשית ג/כד), כלומר: אמנם אין גן עדן, אבל את מגמת הפנים אין לשנות, המלאך לא מרשה להפנות עורף מהמטרה =מערבה.

מכאן לפרשת השבוע. אברהם אבינו הגיע לארץ ישראל, קבע את מושבו בין העי לבין בית אל. אחר שהוא נפרד מלוט, פנה לוט מזרחה לסדום, כלומר: לעבר הגשמיות, ואברהם מערבה לחברון, לעבר הרוחניות.

מסתבר שגם בפרי האדמה הצד המזרחי מעניק גשמיות. זה מה שכתוב: "מִמֶּגֶד תְּבוּאֹת שָׁמֶשׁ" (דברים לג/יד). דהיינו: התבואה שגדלה בצלע המזרחית של גבעה, והשמש של הבוקר מבשלת אותה. כך גם בעץ תאנה, הפרי הגדל בצד המזרחי של העץ, הוא יותר מתוק ועסיסי  (יומא פג/ב).

מסתבר שבכרם החוקים שונים קצת, יש הבדל מהותי בין ענבי מאכל לענבי יין. בענבי מאכל, הצד המזרחי מעניק לענבים שמש של בוקר, וזה מבשיל אותם מהר ואיכותי, ובתחרות על שוק הפירות, מגיעים ענבים אלה ראשונים, ויש להם סיכויי מכירה טובים, אבל בענבי היין  הכורם אינו זקוק לענבים גדולים, בשרניים ועסיסיים, אלא לענבים שיהיו מרוכזים ומתוקים. מפני שאם הענבים אינם עסיסיים, יצטרכו לסחוט עוד פרי כדי להגיע לליטר תירוש, בסופו של דבר זה יהיה על חשבון הקונה, שישמח לשלם עוד קצת, כדי לקבל יין משובח בהרבה. את הענבים בוצרים כשהם כבר במועקה, ומצומקים מעט, ולכזו תוצרת אפשר להגיע בצד המערבי של צלע ההר. בגלל שלוש סיבות:

א _   בריזה מרחיקה עובש, קימחון וכינמת.

ב _  הרוח המערבית מצננת קמעה, ומאפשרת לענב חיים יותר ארוכים בגפן, וממילא יקבל בסוף הקיץ עוד כמה ימי שמש, ויותר הבשלה.

ג _  אחר הצהרים, יש יותר לחות באויר, והשמש אינה כה אגרסיבית, וזה מאפשר לענב תקופת חיים של עוד שבוע ואף שבועיים, אחר שהוא כבר הבשיל לגמרי, כשהוא עדיין מחובר אל הגפן, ולא מתחיל לתסוס, אלא רק מוסיף מתיקות, עד כדי כך, שהענב כבר אינו טעים לאכילה מרוב מתיקות. בחבית הוא יתסוס, טיפת סוכר לא תשאר, הכל יהפוך להיות יין משובח.

יש לי הצעה על יין שעבר את התהליך המבואר כאן ובנוסף הוא נעשה במערב ארה"ב.

הרצוג LINEAGE-יוחסין קברנה סוביניון 2017

ההיסטוריה של מסורת יינות הרצוג היא סיפור שנכתב על פני שמונה דורות. מתחיל בתחילת המאה ה -19 בעיר Vrbove בסלובקיה וממשיך במהלך השנים בארה"ב, ליניאג' הרצוג הוא ביטוי אלגנטי של המורשת הזו.

הענבים גדלו בפסו רובלס שבקליפורניה, הצבע אדום עמוק, ריחות עשירים, טעמים של פלפל ירוק עסיסי שמאוד מתאים לזן הקברנה, דובדבן שחור וטבק.

אלכוהול:14.5% המחיר כ 100₪. כשרות: בד"ץ בית יוסף, O.U. הרב הילל וויינבערגער-נייטרא ואיגוד הכשרות לוס אנג'לס.

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום