פרשת שמות תשפ"ב, ירדן מלבק, יקב רמת הגולן

מדור שבועי מרתק באדיבות מומחה היינות שרגא גבהרד | והשבוע: ירדן מלבק, יקב רמת הגולן.

שרגא גבהרד | יין ואלכוהול 23.12.2021 | 22:57

צילום: באדיבות המצלם

פרשת שמות תשפ"ב, ירדן מלבק, יקב רמת הגולן

בפרשת השבוע, בנות יתרו רועות הצאן מקדימות להגיע הביתה, אביהן מברר את הסיבה, והן אמרו לו: "אִישׁ מִצְרִי הִצִּילָנוּ מִיַּד הָרֹעִים, וְגַם דָּלֹה דָלָה לָנוּ, וַיַּשְׁקְ אֶת הַצֹּאן" (שמות ב/יט). ממשיך המקרא: "וַיֹּאמֶר אֶל בְּנֹתָיו: וְאַיּוֹ? לָמָּה זֶּה עֲזַבְתֶּן אֶת הָאִישׁ? קִרְאֶן לוֹ וְיֹאכַל לָחֶם" (שמות ב/כ). 

מובן מאליו שאם הזר יבקש, לא כולם יתנו לו, יתכן שיהיו כמה שכן יתנו. אבל לגשת לאיש זר שלא ביקש מאומה, ולהציע לו להצטרף לארוחה המשפחתית? זה מתאים לאברהם אבינו. הוא רדף אחר אורחים. הוא עשה נפשות לפעולות החסד שלו, וזה לא פלא שהתרבות הזו התפשטה וגלשה מתחום ארץ כנען, יתרו היה 'כהן מדין', זה לא רחוק מארץ ישראל. קצת דרומה, וקצת מזרחה. משה רבינו, כרועה צאנו של יתרו, הגיע למדבר סיני, לא נודדים עם הצאן למרחקים גדולים.

עד כאן הכל ברור, אבל הבה נביט ברש"י, על "קִרְאֶן לוֹ וְיֹאכַל לָחֶם", וכך מביא רש"י את דברי חז"ל: "שמא ישא אחת מכם". יש לי על זה שתי שאלות, אחת מהן קשורה ליין , אך אציג את שתיהן. ותשובה אחת לשתיהן.

א _ מה קרא ליתרו שהוא התלהב? וכבר מציג משאלת לב, לקחת את הזר הזה לחתן? התשובה היא שהוא שמע שעלם החמודות הזה עזר לרועות הצאן שהרועים סביב התעמרו בהן. הוא ידע שהמפתח לחיים מאושרים זה לב טוב, והוא רצה שלבנותיו יהיו חיים טובים.

ב _ מה פתאום 'לחם'? שידוך נגמר הרבה יותר טוב עם יין! כפי שאומרים חז"ל, שגזרו לא לשתות יין עם גוי, כדי שלא יתקרבו הלבבות יותר מידי, ועלולים לצאת מזה שידוכי תערובת (ע"ז לו/ב). התשובה לשאלה הראשונה הייתה, שיתרו כבר מראש רצה את בעל החסד המושיע ההוא. זו גם התשובה לשאלה השניה, לא צריך לצרף אותו למשתה יין, כדי שיתקרבו הלבבות. הלבבות כבר קרובים, יתרו כבר אוחז בשלבי הוצאת השידוך הזה לפועל. כשהאיש הזר יידע שכאן יש לו אוכל ואכסניה, וגם בת טובה, לא צריך לגייס את היין, ממנו יביאו לחתונה בשפע.

יש לי הצעה ליין מתאים להשבוע, אבל אני חייב לתת לו הקדמה. במסכת תענית מבוארות כמה סיבות, מדוע חמישה עשר באב היה יום טוב במיוחד. אחת הסיבות היא שאז מתחילים הלילות להתארך, וזה מעניק לנו שפע של זמן איכות ללמוד תורה בהשארת השקט של הלילה (תענית לא/א).

השבוע היה חמישה עשר בטבת, זה בדיוק הנגטיב של חמישה עשר באב, זאת אומרת שמהשבוע מתחילים הלילות להתקצר. השבוע עדיין יש לנו ליל שבת ארוך, בשבוע הבא כבר נעשה פסיעה הססנית קטנה אחורנית, ואחר כך הפסיעות תגדלנה ותגדלנה, עד שלפתע יהיה גם שעון קיץ, ולילה ממש קצר.

ליל שבת ארוך וקר, זה זמן להתכרבל בשמיכה קלה ליד התנור, עם כוס קפה חם וכהה [עם חלב פרווה], ולא יותר מידי הרבה יין, אבל גם צריך קצת יין איכותי, כדי שהאיכות תהיה במקום הכמות.

השבוע טעמתי את ה'ירדן מלבק' 2016 של "יקב רמת הגולן"

על סדרת ירדן בכללי מאוד קל להמליץ, כי כל היינות בסדרה הם יינות מתחנפים לחיך, טיפה מתקתקות, יינות עגולים ואלגנטיים.

המלבק התיישן כ18 חודשים בחביות עץ אלון, ריחות של פירות יער וסיגליות שזה הריח שמאפיין את הזן. 14.5% אלכוהול. המחיר לבציר עדכני כ-135₪. כשרות: הרב אוירבך טבריה,ו- O.K.

לחיים ושבת שלום

שרגא גבהרד – יועץ בתחום הכשרותי והמקצועי ביין, סדנאות יין וסיורי יקבים: 052-6176201.
http://kosher-wine.co.il

לעמוד היקב

הרצאה ייחודית, מעניינת וטעימה."כשרות היין" "חשיבות היין". "יין בתורה". "תהליך עשיית היין". "איך מתאימים וטועמים יין". "נזקים בכרמים ויקבים" ועוד מגוון נושאים רבים ומעניינים, מלווה בטעימת יינות. מתאים לכל ציבור, לפרטים נוספים לחצו כאן

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום