מדהים: האברך פתר את החידה וזכה ב-15,000 ש"ח במזומן

לאחר חודשיים בהם לא הצליחו מאות מאזינים לפתור את החידה של השדרן עמי מימון, היום הצליח אברך מבאר שבע לפתור את החידה וזכה ב-15,000 ש"ח במזומן

חני לוין | תקשורת 28.12.2021 | 22:12

שטרות צילום: Nati Shohat/Flash90

במשך כחודשיים לא נפתרה החידה שהשמיע במשך חודשיים, השדרן עמי מימון בתכניתו היומית 'חידודון' ב'קול ברמה'. מאות מאזינים ניסו לפתור את החידה, אך ללא הצלחה. היום (שלישי) עלה לשידור, אביתר, אברך מבאר שבע ופתר את החידה וזכה ב-15,000 ש"ח, מתנת טובי שווארמה ברח' אליהו קורן 29 ירושלים.

 

החידה - כיצד יתכן אדם שנוסע עם שני בניו לנופש ושהם מגיעים למקום הנופש אומר האבא לאחד הבנים אתה חייב בברכה, ומיד אומר לבן השני אבל אתה ואני פטורים מברכה זו ואם נברך אותה זה יהיה ברכה לבטלה. כמובן מדובר בשני אחים ומה שזה ראה זה ראה, מה שזה אכל זה אכל כך שאין שום הבדל בניהם. מהי הברכה ומדוע רק ילד אחד חייב לברך והאב והבן השני לא??

תשובה: בתשובת רבי עקיבא איגר סוף סימן ט' מסתפק לגבי אדם ששכר דירה לפרק זמן מה, האם חייב בברכה על המזוזה שבאותו מקום ונוסח הברכה הוא: ברוך אתה ה' אלו' מלך העולם אשר קידשנו וכו' לדור בבית שיש בו מזוזה ע"כ. ומברך בנוסח זה, משום שלא יכול לברך 'לקבוע מזוזה' כיון שיש שם כבר מזוזה  כמובא בפתחי תשובה יו"ד רצא ס"ק ד.

ומביא ר"ע איגר את דברי הברכי יוסף באו"ח סימן יט שסובר שלא יברך ברכה כזו משום שמניין לנו לחדש ברכות מעצמנו ולכן פוסק שלא יברך, רבי עקיבא איגר נשאר בצ"ע.

אבל בספר 'מחזה אברהם' סי' קסו סובר שלדעת המגן אברהם באו"ח סי' יט ס"ק א שסובר שכן מברכים את הנוסח הזה של הברכה לדור בבית שיש בו מזוזה נמצא שיסבור שההולך לדור בבית אחר יצטרך לברך את הברכה הנ"ל.

וזה דווקא לאשכנזים שפוסקים כדעת המג"א אבל הספרדים שפוסקים כדעת החיד"א בברכ"י לא יברכו.

כ"כ יש להקדים שמרן היביע אומר זצ"ל (בחלק י' סימן ט') פסק שאשכנזי שחזר בתשובה דרך רב ספרדי ינהג כמנהג הספרדים לכל דינו ע"כ.

ולכן התשובה היא כדלהלן: מדובר במשפחה אשכנזית שחזרו כולם בתשובה ב"ה רק שהאבא ואחד הבנים חזרו בתשובה דרך רב ספרדי ולכן חייבים לנהוג כמנהג הספרדים והבן השני חזר בתשובה דרך רב אשכנזי ולכן ימשיך לנהוג כדיני האשכנזים.

ומדובר שיצאו לנפוש לפרק זמן בדירת נופש ומיד שמגיעים אומר האב לבן (האשכנזי) שיברך לדור בבית שיש בו מזוזה כדעת ה'מגן אברהם', אבל מיד מודיע לבנו (הנוהג כדעת הספרדים) שיזהר לברך שהרי החיד"א אסר לברך ברכה זו ולכן הם לא יכולים לברך ע"כ.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום