בעקבות הגבלות הממשל: הוראות מיוחדות למנהג הכפרות

בעוד כאן בארץ הקודש מתאפשר לעת עתה קיום מנהג הכפרות, באנטוורפן מתמודדת הקהילה היהודית עם הגבלות הנגיף מעבר להצרת צעדיהם בשנים כתיקונם בידי ארגוני צער בעלי החיים • רבני בית דין מחזיקי הדת בעיר יצאו בהוראות מיוחדות לקיום מנהג הכפרות בצל הנגיף

חדשות בעולם 23.9.2020 | 15:27

כפרות במאה שערים צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

בכל רחבי העולם נאבקות הממשלות בתחלואת הקורונה. חודש החגים בצל הנגיף מביא איתו לציבור שומרי התורה והמצוות התמודדויות חדשות, המצריכות את הרבנים ומנהיגי הקהילות למצוא את הפתרונות לקיום מצוות ומנהגי החגים.

בעוד כאן בארץ מתחוללת סערה באם בתי הכנסת יישארו פתוחים ביום הכיפורים, וכאשר לעת עתה מכירת ארבעת המינים צרכי חג הסוכות וקיום מנהג הכפרות פעילים (כמעט) כסדרן, באנטוורפן מתמודדת הקהילה היהודית עם הגבלות הנגיף, מעבר להצרת צעדיהם של שומרי המצוות בשנים כתיקונן, כאשר כבר בשנה האחרונה לא התאפשר לתושביה היהודיים של בלגיה לערוך את מנהג הכפרות על תרנגולים בעקבות מחאות ארגוני צער בעלי החיים במדינה האירופית.

בבית דין מחזיקי הדת באנטוורפן יצאו השנה בהוראות מיוחדות לקיום מנהג הכפרות השנה בצל ההגבלות בגין השתוללות נגיף הקורונה במדינה.

"בעקבות הקשיים שהשלטונות מערימים על קיום מנהג הכפרות בתרנגולים כמקדמת דנא, בנוסף להגבלות בשנה זו עקב המצב" פותחים הרבנים במכתבם, ופוסקים "אפשר לקיים את מנהג הכפרות על ידי 'דגים חיים' שלמים, (כגון סלמון, קרפיון, או פורל) ואם אין לו אפשרות על ידי דגים יכול לעשות על ידי 'כסף'".

הרבנים ממשיכים ומפרטים "כשמסבבים על הראש את הדג אומרים: זה חליפתי וכו' 'זה הדג' ילך וכו', וכשמסבבים על הראש את הכסף אומרים: זה חליפתי וכו' 'אלו המעות ילכו לצדקה וכו'".

"והשי"ת יהיה בעזרינו שיתבטלו כל הגזירות, ונזכה לשנה טובה ומתוקה, משופעת ברוב טובה, ובמהרה נזכה לקבל פני משיח צדקנו שיבוא לגאלינו, אמן כן יהי רצון." מסיימים הרבנים את מכתבם בתפילה.

בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מספר תושב העיר אנטוורפן על המיזם המיוחד של הקהילות בעיר, שמביאים דגים חיים לעריכת מנהג הכפרות. כאשר כאמור כבר בשנה האחרונה לא התאפשר קיום המנהג עם תרנגולים.

עוד הוא סיפר ל'בחדרי חרדים' על ימי ראש השנה בעיר שהתנהלו כמעט ללא הפרעות, למעט שוטר אחד שבעבר היה בקשרים טובים עם הקהילה היהודית בעיר, ועם פרוץ המגפה הוא שינה את טעמו והחל להצר את צעדי הקהילות.

בראש השנה התחפש השוטר וחבש כיפה לראשו ונכנס לבתי המדרש של חסידי בעלזא ופשעוורסק לבדוק האם ההנחיות נשמרים. הוא לא נתן דוחו"ת אלא רק הזהיר את אלו שלא עטו מסכה.

ככלל, הגיעו הקהילות באנטוורפן להבנות עם הרשויות המקומיות שהתפילות יתנהלו כסדרן. השוטרים מצדם, התחייבו לא להיכנס לבתי המדרשות ורק הבהירו שבאם תתקבלנה תלונה במשטרה על הפרת הנחיות הם ייאלצו להיכנס ולפזר את המתפללים. כאמור על פי עדות תושב העיר, התפילות בראש השנה התנהלו כסדרן, והם מקווים שכך יהיה גם ביום הכיפורים הקרב ובא.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום