ביהמ"ש קבע: פלשו לקרקע, עתרו, יפונו וישלמו

בית המשפט המחוזי בבאר שבע קיבל את תביעת המדינה והורה על פינוי מפעל מצבות הפועל כבר למעלה מ-14 שנים על מקרקעי ציבור סמוך לבית העלמין באשדוד, ותשלום דמי שימוש למדינה בסך של 170,000 ש"ח

אהרן מילר | חדשות בארץ 20.1.2021 | 20:38

פטיש בית משפט צילום: Unsplash

החל משנת 2006, מחזיקה חברת גלעד מצבות בע"מ את המקרקעין סמוך לבית העלמין באשדוד שלא כדין, וללא תשלום דמי שימוש לרשות מקרקעי ישראל. בשנת 2015, הגישה החברה תביעה לבית המשפט ועתרה להכרה בזכויותיה הקנייניות במקרקעין.

פרקליטות מחוז דרום, בשם רשות מקרקעי ישראל, הגישה תביעה נגדית, במסגרתה עתרה לסילוק ידה של חברת גלעד מצבות מהמקרקעין, ולתשלום דמי שימוש בגין השימוש שעשתה החברה במקרקעין שלא כדין, שכן החברה נטולת זכויות כלשהן במקרקעין.

בית המשפט המחוזי בבאר שבע דחה את מלוא טענותיה של חברת גלעד מצבות, וניתן פסק דין לסילוק ידה מהמקרקעין, לאחר שבית המשפט בא לכלל מסקנה כי חברת גלעד מצבות נעדרת זכויות כלשהן במקרקעין.

בית המשפט הוסיף ודחה גם את טענות החברה ביחס להבטחה שלטונית ולזכויות מכוח רישיון או דיירות מוגנת, והוסיף כי על אף שהחברה והקודמים לה מחזיקים במקרקעין עשרות שנים, אין בכך כדי להקנות לה זכויות כלשהן במקרקעין.

עוד קבע בית המשפט המחוזי, כי הוכח בבירור כי מדינת ישראל היא בעלת הזכויות במקרקעין, ועל כן קיימת לה זכות לדרוש את סילוק ידה של החברה מהמקרקעין. זאת בהתבסס על תכנית איחוד וחלוקה והקצאת שטחים למדינה מכוחה, עוד בטרם הושלמה ההקצאה ברישום הזכות בפנקסי המקרקעין, ובהינתן שמדובר בזכותו של הזכאי לפי תכנית נגד מחזיק במקרקעין שאין לו זכות קניינית במקרקעין.

על פי פסק הדין, המדינה זכאית לדרוש את סילוק ידה של החברה מהמקרקעין, על אף שהקרקע הופקעה לטובת עיריית אשדוד, וזאת מכוח זכויותיה של המדינה בתכנית איחוד וחלוקה, גם אם טרם נרשמו זכויות אלו.

בית המשפט הטיל הוצאות לחובת חברת גלעד מצבות בגובה 50,000 ש"ח, בין השאר לאור העובדה כי החברה מחזיקה במקרקעין שלא כדין מזה כ-14 שנים, ונהנית מהפעלת מפעל המצבות במקרקעין, מבלי שהיא משלמת דמי שימוש כלשהם לרשות מקרקעי ישראל במשך כל תקופת השימוש.

עוד צוין בפסק הדין, שנוהל ע"י עו"ד איתן כהן מפרקליטות מחוז דרום, בשיתוף עם עו"ד רפאל חרל"פ מהלשכה המשפטית ברשות מקרקעי ישראל ממרחב ירושלים, כי בשים לב לעובדה כי החברה מחזיקה במקרקעין שלא כדין במשך שנים רבות מאוד, עליה לפנות את המקרקעין לכל המאוחר עד ליום 30.6.21.

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום