פומפאו בראיון לתקשורת הערבית: "ממשל ביידן - חולשה אמריקאית"

שר החוץ לשעבר יוצא במתקפה כנגד מהלכיו המדיניים של ממשל ביידן במזרח התיכון וטוען כי "הנהגת איראן יודעת לנהוג במשאית דרך חולשה אמריקאית" | לדבריו, ממשל טראמפ פעל בדרך מושכלת ומובנית מראש להשיג שלום מיוחל במזרח התיכון וממשל ביידן סותר את הכל

יענקי פרבר | מדיני 11.3.2021 | 09:08

מייק פומפאו צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90

שר החוץ לשעבר מייק פומפאו, תוקף את ממשל ביידן, ואמר כי על הממשל האמריקני מוטלת האחריות לגבי ערב הסעודית, שר החוץ האמריקני לשעבר, מייק פומפאו, אמר בראיון לחדשות Arab News, כי "לשלול מהסעודים היכולת להגן על עצמם פשוט מטורפת, ובכל זאת נראה שזה הכיוון שהממשל הזה לוקח".

לדבריו, "ההנהגה האיראנית מבינה כיצד לנהוג במשאית דרך חולשה אמריקאית" וכי הרתעת המשטר תדרוש "מסר עקבי ויציב" ו"נכונות להטיל מחיר על המשטר האיראני". פומפאו גם הביע התנגדות נחרצת מהסרת שמם של המורדים החות'ים מרשימת ארגוני טרור על ידי ממשל ביידן, והצביע על כך ש"איש אינו חולק על כך שהחות'ים הם טרוריסטים ואף אחד לא חולק על כך שהאיראנים מחמשים אותם".

"כעת הם יאפשרו לכסף מקרן המטבע ומהרפובליקה של קוריאה הדרומית לזרום לקופת איראן. אלה סוגים של ויתורים לפני שהתקיימה שיחה על קיום ממש משא ומתן. זה משמע חולשה, ואני מבטיח לכם, שההנהגה האיראנית מבינה איך לנהוג במשאית דרך חולשה אמריקאית".

פומפאו תיאר את ערב הסעודית כ"שותפה ביטחונית חשובה "עבור ארה"ב". במשך זמן רב מאוד, "אני חושב שהזנחנו את העובדה הזו. כשאנחנו מקבלים את זה נכון, אנחנו יכולים לשים פחות צעירים וצעירות (חיילים) אמריקאים מעבר לים במזרח התיכון".

הוא אמר "עבדנו עם ממלכת ערב הסעודית במגוון רחב יותר של נושאים, מכירת נשק, ודברים שיספקו ביטחון לאנשי ממלכת ערב הסעודית".

בראיון הוא נגע במספר נושאים בוערים, כולל התגברות ההתקפות על מרכזי האוכלוסייה הסעודית ותשתיות הנפט, תפיסות איראניות לגבי מהלכי מדיניות החוץ של ממשל ביידן, תפקידם של החות'ים בהחרפת המשבר ההומניטרי בתימן והטיפול של ממשל טראמפ ביחסי ארה"ב וסעודיה. "בסופו של דבר, ההנהגה האיראנית, (המנהיג העליון) האייתוללה (עלי חמינאי) וכל הסובבים אותו מבינים דבר אחד: הם מבינים כוח. וכאשר הם נוקטים בפעולה והם רואים חולשה או שהם רואים פיוס או שיש להם ציפייה שתהיה רגיעה, הם ימשיכו לפעול", אמר פומפאו.

מאז שעזב את תפקידו בינואר, פומפאו סירב לשלול הצעה לריצה פוטנציאלית לנשיאות 2024 אם הבוס לשעבר שלו, טראמפ, לא יתמודד. בנוסף אמר שהוא רוצה לעזור לרפובליקנים ולשמרנים, הוא נזף בממשל האמריקני החדש על כך שסירב להציב את אמריקה במקום הראשון, במיוחד בהקשר של המזרח התיכון.

פומפאו דחה את הביקורת הרווחת לפיה ממשל טראמפ התעלם מזכויות האדם בתהליך. "שום דבר לא יכול להיות רחוק יותר מהאמת," אמר. "תמכנו בממלכת ערב הסעודית כשהתחילה להיפתח בפנים (למערב) לאפשר לנשים להיות פעילות יותר ולעשות דברים רבים שהיו אסורים במשך זמן רב מאוד. והושגה התקדמות אמיתית".

"וכשממלכת ערב הסעודית נקטה בפעולה גרועה, כמו בה הם הרגו את (העיתונאי) ג'מאל חשוקג'י, דיברנו איתם על זה, ואכן, שמנו סנקציות על אלו ממלכת ערב הסעודית שהיו מעורבים בכך. זו מערכת יחסים חשובה לארצות הברית של אמריקה. קיום יחסי ביטחון עמוקים עם הממלכה הוא מרכזי בביטחון האמריקאי וגם בביטחון בכל המזרח התיכון".

פומפאו הציג ניגוד חד בין מדיניות המזרח התיכון של צוות ביידן לזו של ממשל טראמפ. "היו לנו שלוש קווי מאמץ ראשוניים. הראשונה הייתה הקמת קואליציה נגד נותנת החסות הממלכתית הגדולה ביותר לטרור בעולם, המשטר האיראני. ועשינו את זה", אמר.

"בנינו קואליציה שכללה ערבים וישראלים. זה כלל גם אחרים שהיו מוכנים לעזור לנו, בנינו קואליציה עולמית אמיתית נגד איראן כדי להרתיע את ההתקפה הצבאית שלהם".

"שנית, הפעלנו לחץ כלכלי עצום על המשטר האיראני. שמנו עליהם סנקציות, דאגנו שהם לא יוכלו למכור את הנפט הגולמי שלהם ברחבי העולם - כל הדברים שיאלצו את המשטר האיראני לקבל החלטות קשות בנוגע להוצאת משאבים".

"אם אתה רוצה לתמוך בחיזבאללה, יהיה לך פחות כסף להאכיל ולטפל בעם שלך, אם אתה רוצה לתמוך במיליציות העירקיות, אם אתה רוצה לעזור למשטר אסד בסוריה, אנחנו גרמנו להם להתמודד עם אילוצים כספיים קשים בתקווה שבסופו של דבר הם יפסיקו את בניית תוכנית הגרעין שלהם, והם המשיכו בבניית תוכנית הטילים שלהם, וזה לא היה טובת ארצם".

פומפאו המשיך: "הדבר השלישי שעשינו הוא שתמכנו בעם האיראני. זה שונה ממה שעשה ממשל אובמה. היינו מאוד מודעים לכך שהעם האיראני עצמו רוצה חיים שאינם שונים במיוחד ממה שאנשים בכל רחבי העולם רוצים".

פומפאו אמר כי "אם התגובה לתוקפנות האיראנית היא לזרוק כמה טילים למדבר, או לפגוע בבניין אספקה ​​בסוריה, שכמעט ולא גובה מחיר על המשטר האיראני עצמו, אם אלה התגובות, יש מעט סבירות של יכולת לבסס הרתעה להגנה ולהגן על חיילינו המוצבים בכל רחבי המזרח התיכון, לא רק בסעודיה, אלא בכל רחבי המזרח התיכון".

לאחרונה כמה מנהיגים דתיים, פוליטיים חתמו על מכתב הקורא לנשיא ארה"ב להסיר את הסנקציות הכלכליות על סוריה. אך פומפאו רואה בחוק ההגנה האזרחית בסוריה "חשוב באמת".

"החדשות הגדולות היו שמדובר במאמץ דו-מפלגתי, זה לא היה רק ​​ממשל טראמפ", אמר, "זה הסמיך אותי כמזכיר המדינה דאז לנקוט בפעולות אמיתיות ולהגיב בסמכות עם "חוק קיסר", זה היה יעיל מאוד. זה הפעיל לחץ על אנשי עסקים סורים שהיו להם קשרים עמוקים לאיראן. זה הפעיל לחץ על חיזבאללה ואנשי עסקים שחתמו על חיזבאללה".

"זה היה יעיל להפליא. אני מקווה שחוק קיסר ואכיפתו על ידי הממשל החדש ימשיכו".

 

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום