מספר מבקשי העבודה יורד, שווה לנתונים ערב פרוץ הקורונה

שיעור מחפשי העבודה שנותרו בלתי מועסקים עמד על 4%, לעומת 3.8% במחצית הראשונה של החודש. מספרם עומד על 169.3 אלף איש. בימים ערב פרוץ משבר הקורונה מספר זה משמש רנתון האבטלה הרשמי.

חזקי ניימן | כלכלי 22.3.2022 | 18:15

לשכת התעסוקה | צילום: שירות התעסוקה

שיעור האבטלה הרחב עלה ל-5.8% במחצית השנייה של פברואר, שהם 248.9 אלף איש. במחצית השנייה של ינואר ובמחצית הראשונה של פברואר עמד על 5.5%. השיעור הממוצע בפברואר היה 5.4%, לעומת 5.6% בחודש ינואר, שיעור האבטלה הרחב מורכב ממחפשי העבודה שנותרו בלתי מועסקים, עובדים שנעדרו מעבודתם בגלל סיבות שקשורות לנגיף הקורונה (עובדים בבידוד ובחל"ת), ועובדים שפוטרו מאז תחילת משבר הקורונה במרץ 2020, ולא מחפשים כיום עבודה.

מספר דורשי העבודה הרשומים בשירות התעסוקה ירד ב-3% מ-169 אלף בינואר ל-164 אלף בפברואר והשתווה לראשונה למספרם ערב משבר הקורונה. עם זאת, שיעור הירידה בפברואר היה נמוך מהירידה בין דצמבר לינואר שעמדה על 5%, מה שאומר שהירידה במספר דורשי העבודה הולכת ומתמתנת. ראוי לציין שמובטלים רבים שמיצו את זכאותם לדמי אבטלה ואינם זכאים להבטחת הכנסה לא נרשמים לשירות התעסוקה ולכן אינם נחשבים דורשי עבודה.

לפי נתוני הלמ"ס, גם במהלך פברואר הוסיף מספר המשרות הפנויות במשק לעלות ועמד על כ-150 אלף. זו היתה הפעם ה-11 שנקבע שיא במספר המשרות הפנויות במשק מאז תחילת המדידות. בעוד בינואר היוו המשרות הפנויות 4.99% מסך המשרות במשק הרי שבפברואר כבר עלה לראשונה מעל לחמישה אחוז, של-5.05%. בשירות התעסוקה קובעים שמצב של ירידה במספר דורשי העבודה לצד העלייה במספר המשרות הפנויות "מלמד על שוק עבודה הדוק, בו לדורשי העבודה הזדמנויות תעסוקתיות מרובות יותר".

בתוך כך, על רקע מספר המשרות הפנויות, שזינק לשיא חדש של כמעט 150 אלף עובדים שחסרים במשק הישראלי בחודש פברואר, פנתה הבוקר שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי לשרת הפנים איילת שקד בהצעה לשינוי המדיניות הקיימת כלפי פליטים אזרחי אוקראינה המגיעים לישראל דרך מדינה נוספת ומוגדרים כיום "תיירים". ברביבאי מבקשת משקד לאפשר להם רשיון שהייה זמני שאינו מהווה אישור עבודה קבוע.

במתכונת זו, תוענק להם אשרת עבודה בנסיבות הומניטריות ולא ינקטו סנקציות כלפי מעסיקים, בתנאי שישמרו על זכויותיהם של העובדים כמתבקש בחוק.
ברביבאי ציינה כי אין בכך השלכה שלילית על שוק העבודה, נוכח קיומן של כ-140 אלף משרות פנויות - וכי ההיפך הוא הנכון. המדיניות לדבריה תאפשר מתן מענה אנושי כלפי הפליטים ותאפשר לממשלת ישראל להעניק פתרונות לצרכי המשק על כל גווניו.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום