חיובי לקורונה במשך שבעה חודשים, עד שקיבל שני חיסונים

איאן לסטר נדבק בקורונה ובמשך שבעה חודשים היה חיובי לנגיף מאחר והמערכת החיסונית שלו לא הצליחה להתגבר על הנגיף. לראשונה בעולם ניתן לו חיסון של פייזר במטרה לטפל ולא בכדי למנוע הדבקה, ורק לאחר מנה נוספת התקבלה תשובה שלילית

ארי קרויזר | בריאות 23.3.2022 | 13:06

מביט בחלון | צילום: Unsplash

למעלה משבעה חודשים מהיום בו נדבק בקורונה, איאן לסטר, אופטיקאי בריטי בן 37, נותר חיובי לנגיף. לבסוף קיבל לסטר שני חיסונים של חברת פייזר, והם אלו שמיגרו את הנגיף ואפשרו לו לצאת מהבידוד הארוך בו שהה ולחזור לשגרה.

הסיפור החריג הזה של איאן לסטר תועד בכתב העת המדעי Journal of Clinical Immunology, וזהו המקרה הראשון בו חיסון נגד נגיף הקורונה ניתן בכדי לטפל בנגיף ולא בכדי למנוע הידבקות בו כפי שנעשה בדרך כלל.

לסטר סובל מהפרעה תורשתית נדירה הנקראת תסמונת ויסקוט-אולדריץ'(WAS), ובין יתר השפעותיה גורמת ההפרעה להחלשת המערכת החיסונית מה שמקשה על הגוף להתמודד ולהתגבר על מחלות וזיהומים לאחר שכבר נדבק בהם.

עם פרוץ המגיפה, נזהר איאן שלא להידבק, אך לבסוף בדצמבר 2020 נדבק בנגיף. בתחילה סבל מתסמינים קלים בלבד ולאחר חודש גם חוש הריח חזר לחלוטין, אך לסטר המשיך לקבל תשובות חיוביות בכל פעם שנבדק. "זה לאט לאט הפך לתא הכלא שלי", מספר לסטר על הבידוד הארוך שנכפה עליו "במיוחד כשהגיע הקיץ וההגבלות הוסרו עבור כל השאר, אפשר היה לראות משפחה וחברים מתחילים לחזור לחיים האמיתיים, ועדיין קיבלתי את התוצאות החיוביות האלה".

שלושה חודשים לאחר שנדבק החל איאן לחוות שוב תסמינים וביניהם כאבי ראש ועייפות, נדודי שינה, חזה תפוס, קשיים בריכוז ואף הצטברות של רירית דביקה על ריאותיו. אמנם מצבו לא הצריך אשפוז בבית חולים, אך איאן מספר כי הוא חשש מכך שמצבו ימשיך כך ואף יחמיר, "לעולם לא אצליח להיפטר מזה" כך אמר.

מדענים ורופאים מאוניברסיטת "קרדיף" ומהמרכז לכשל חיסוני בבית החולים האוניברסיטאי של ווילס עקבו אחר המאבק שהתחולל בין גופו של לסטר והנגיף, וגילו כי התסמינים מהם הוא סובל אינם תסמינים רק של "לונג קוביד" אלא של זיהום ממושך. בגופו של לסטר זוהתה כמות מוגבלת של תאי T שיכולים לתקוף את הנגיף, ואף המדענים והרופאים לא הצליחו למצוא נוגדנים שיתקפו וינטרלו את הנגיף.

בתחילת קיץ 2021 כבר החלו בבריטניה לחסן את האוכלוסייה, אך איאן שהיה עדיין חיובי לקורונה לא יכול היה לקבל את החיסון. אך הצוות הרפואי החליט לנסות משהו קיצוני, והחליטו לתת לו את החיסון של פייזר בכדי לטפל בו, ולא בכדי למנוע זיהום מלכתחילה - כפי שנעשה השימוש בו בדרך כלל.

ההבדל בגופו של איאן "היה כמו לילה ויום", כך אמר ד"ר פונספורד מאוניברסיטת קרדיף. המנה הראשונה התחילה לבנות לו את החסינות, אך בכדי להגיע לנקודה שבה הגוף שלו יוכל להדוף את הנגיף נדרשה גם מנה שנייה של החיסון. לבסוף, באוגוסט - 218 ימים לאחר שהתגלה כחיובי לקורונה, קיבל איאן תשובה שלילית שאישרה כי גופו התגבר והכחיד את הנגיף. לסטר המרוגש אמר "לא האמנתי, עכשיו הכל חוזר לקדמותו".

הפרופ' סטיבן ג'ולס, מהמרכז לכשל חיסוני בווילס הסביר כי "הזיהום הזה התפרץ, אבל עם המערכת החיסונית(המוחלשת) שלו זה פשוט לא היה מספיק כדי להפעיל תגובה מספיקה כדי לנקות אותה. החיסון באמת עשה הבדל עצום בנוגדנים ובתאי T, ניצל וסחט כל טיפה אחרונה ממה שהמערכת החיסונית שלו יכלה לעשות".

רופאים וחוקרים שעקבו אחרי המקרה אומרים כי תוצאות הטיפול באיאן מראות שהחיסון יכול לשמש גם כדי לעזור לאנשים הסובלים ממערכת חיסון חלשה שנאבקים להדוף את הנגיף. כיום ישנן תרופות אנטי-ויראליות שלא היו זמינות כשאיאן חלה בקורונה, אך יתכן והחיסונים יכולים להציע אפשרות זולה ועמידה יותר.

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום