רוסיה שילמה לאוליגרך יהודי שידאג שירססו צלבי קרס באוקראינה

איש עסקים יהודי שילם עבור כתובות גרפיטי של צלב קרס באוקראינה לפני פלישת רוסיה, על פי דיווחים, הוא שוכנע לשלם לפושעים מקומיים בין 500 ל-1,500 דולר באמצעות מתווכים כדי להשחית את רחובות חרקוב עם סמלים נאציים

יענקי פרבר | חדשות בעולם 25.3.2022 | 16:25

צלב קרס, אילוסטרציה | צילום: פלאש 90

פאבל פוקס, אוליגרך אוקראיני שילם לפושעים מקומיים שיציירו צלבי קרס בערים באוקראינה, ואמר כי "לא הייתה לו ברירה לאחר שסוכנים רוסים פנו אלי". איש העסקים היהודי-אוקראיני צבר את רוב הונו ממיזמים ברוסיה.

לפי הדיווח, זה נמשך שלושה חודשים, בין דצמבר לפברואר השנה, ועד שכוחות רוסים פלשו לאוקראינה ב-24 בפברואר. על פי הדיווח ב'רולינג סטון'. האוליגרך הפעיל מתווכים על מנת לאתר אנשים שיהיו מוכנים לבצע את מעשי הוונדליזם האנטישמיים. יתרה מכך, בדיווח נאמר כי גורם אמריקאי שדיבר בעילום שם אישר את ההאשמות ואמר כי פעילותו של האוליגרך הייתה ידועה בכל קהילת המודיעין האמריקאית.

כזכור רוסיה התעקשה שוב ושוב כי פלישתה לאוקראינה היא "מבצע צבאי מיוחד" שנועד "לנקות את המדינה מנאצים" טענות שנדחו על ידי הקהילה הבינלאומית. איש העסקים אמר כי "לא הייתה לו ברירה" וניתנה לו האפשרות "לשתף פעולה", או "להפסיק לעשות עסקים ברוסיה". הוא ציין כי הוא מודע באופן אישי לשלושה מקרים של כתובות נאצה אנטישמיות ששולמו בכספו, וציין כי הקמפיין התרחב גם לבירה קייב.

ההאשמות שהועלו נגד פוקס מפתיעות, בהתחשב במורשתו היהודית ובהיסטוריה של תרומות למטרות יהודיות באוקראינה, כולל לאנדרטת השואה באבי יאר בקייב.

בכיר הק.ג.ב. לשעבר, אולג קאלוגין, התייחס לטקטיקה הזו בספר הזיכרונות שלו, וציין כי מרגלים סובייטים השתמשו בשיטות דומות במהלך המלחמה הקרה, והשחיתו בתי כנסת ובתי קברות יהודיים בניו יורק ובוושינגטון. קציני ק.ג.ב. שילמו לסוכנים אמריקאים שיציירו צלבי קרס על בתי הכנסת, כדי להראות שארצות הברית אינה מסבירת פנים ליהודים. סוכנים רוסים בניו יורק שכרו אנשים לחילול בתי קברות יהודיים, כתב קאלוגין.

רוסיה הייתה בית שני עבור פוקס. הוא עשה שם את הונו בנדל"ן ובבנקאות והחזיק באזרחות רוסית. פוקס אמר שהוא מכר את עסקיו ברוסיה וחזר לאוקראינה ב-2014 כדי לחפש הזדמנויות חדשות. גרסה נוספת לאירועים היא שפוקס עזב את רוסיה בעקבות חובות ענק והאשמות על לכאורה הונאה. הוצא צו מעצרו ברוסיה בגין מעילה לכאורה של 220 מיליון דולר, אך פוקס אמר כי הוא בוטל. בשלב מסוים, גם רוסיה הטילה סנקציות על פוקס. בשנה שעברה הוא אמר שהוא ויתר על אזרחותו הרוסית. מקום הימצאו הנוכחי אינו ברור.

תפקידו של פוקס כמנהל כללי של חברת פיתוח גדולה במוסקבה בשנות ה-2000 הוביל לפגישות עם נשיא ארצות הברית לשעבר, דונלד טראמפ כדי לנהל משא ומתן על מגדל טראמפ בבירת רוסיה. העסקה התפרקה לאחר שטראמפ דרש מראש 20 מיליון דולר ב-2006 עבור הזכות להשתמש בשמו, סוכנות הידיעות בלומברג פרסמה, כי בכיר לשעבר אצל טראמפ אמר ב-2016 כי ארגון טראמפ שמר על קשרים עם פוקס לאורך השנים.

האוליגרך לא הגיב לבקשות תגובה שנשלחו על ידי האתר 'רולינג סטון'.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום