ועדת המחירים לשר האוצר: להעלות את מחירי החלב בפיקוח

ועדת המחירים המליצה לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר החקלאות עודד פורר על העלאת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח ב-6.5% | שר החקלאות: "ההמלצות מחייבות בדיקה מעמיקה. בכוונתי לפעול בכל דרך שיש ברשותי כדי למנוע את העלאת המחירים"

חזקי ניימן | כלכלי 31.3.2022 | 11:19

ילדים חרדים מול מקרר מוצרי חלב | צילום: נתי שוחט, פלאש 90

ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות, המליצה אתמול (רביעי) לעדכן את מחירי החלב המפוקחים בשיעור של 6.5%. בשלב זה מדובר בהמלצה בלבד שהועברה לשר האוצר ליברמן ושר החקלאות עודד פורר, ויש לציין כי עדיין מתנהל המו״מ בין הצדדים - המדינה, הרפתנים והמחלבות, כך שעוד יש סיכוי למנוע את ההתייקרות הזאת, סביר להניח כי התייקרות מוצרי החלב המפוקחים (כמו חלב, קוטג', גבינה לבנה ועוד) תשפיע גם על מוצרי החלב שאינם מפוקחים.

גם לאחר השימוע דעות חברי הוועדה נותרו חלוקות. בהתאם לחוק הפיקוח, כאשר לא מתקבלת בוועדת המחירים החלטה ברוב דעות, המלצת הוועדה תהיה על המחיר הנמוך מבין הדעות. בעקבות כך, בחרה הוועדה להמליץ לשרים לעדכן את מחירי מוצרי החלב בשיעור של 6.49%, כעדכון מחיר ראשון במסגרת אישור מנגנון העדכון האוטומטי.
 
על פי הדיווח ב'כלכליסט', ההערכות הן כי המלצת הוועדה תאיץ את המגעים שמנהלים משרדי האוצר והחקלאות עם המחלבות והרפתנים בנסיון להגיע להסכם, שיתבסס על כך שהרפתנים יספגו חלק מעליית מחיר החלב הגולמי והמחלבות ישאו ביתרת הסכום, בכדי להימנע מהעלאת מחירים לצרכן.

המו"מ בין המדינה לרפתנים והמחלבות כאמור תקוע: בעיתון ישראל היום פורסם כי טרה מתנגדת לספוג את התייקרות מחירי מוצרי החלב בפיקוח, מנכ"ל החברה טל וזנה הודיע לפני שלושה שבועות כי ניתן יהיה למנוע את ההתייקרות רק בתנאי שמחיר החלב הגולמי (ברפתות) יוקפא. בחודש נובמבר טרה ביקשה לייקר את מחירי החלב המפוקחים בשיעור של 9.2% בעקבות ההתייקרות של החלב הגולמי.

מחיר החלב הגולמי הוא מחיר החלב שמוכרות הרפתות למחלבות (תנובה, שטראוס, טרה), והוא מתעדכן אחת לרבעון בהתאם להוצאות הרפתנים. מחיר החלב הגולמי התייקר בתקופה האחרונה בשל העליות במחירי התשומות (למשל, התייקרות חומרי הגלם לרפתנים – תערובת המזון לפרות מיובאת בחלקה מאוקראינה).

לעומת זאת, מחירי החלב בסופר נמצאים בפיקוח המדינה, הם מתעדכנים בהתאם להמלצת ועדת המחירים הדורשת את אישור השרים, ולא התעדכנו בשלוש השנים האחרונות.

לאחר הבקשה של טרה בחודש נובמבר לייקר מחירי חלב מפוקחים, עמדה ועדת המחירים להמליץ על ייקור המוצרים המפוקחים בשיעור של כ-5%, אלא שהלחץ הציבורי גרמו לשר האוצר לפעול למניעת ההתייקרות. גורמים בענף החלב ובאוצר אמרו כי טרה לא הייתה מוכנה להסכם אליו הגיעה המדינה עם הרפתנים ושתי המחלבות האחרות, לפיו מוצרי חלב מפקוחים לא יתייקרו והמחלבות יחד עם המדינה יספגו את העלייה במחיר.

שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר מסר בתגובה: "אני לא חותמת גומי וההמלצות שקיבלתי מוועדת המחירים מחייבות בדיקה מעמיקה. בכוונתי לכנס את כל הגורמים הרלוונטיים, שחייבים להבין שלא נאפשר מצב שבו תהיינה עליות חדות במחירים של מוצרי יסוד".

פורר הוסיף: "מחירי החלב המפוקחים כמעט לא התייקרו בשנים האחרונות, אך הם יקרים ב-80% מממוצע ה-OECD וזאת כתוצאה משוק מתוכנן הכולל חסמי יבוא וכפועל יוצא של מחירי המזון לבעלי החיים המיובא ברובו בישראל בניגוד לאירופה.

"אמנם, המלצת ועדת המחירים מגיעה בעיצומה של תקופה מאתגרת כלכלית בעולם כולו בעקבות משבר הקורונה ומצב המלחמה באוקראינה, אך לא אאפשר לנצל זאת לטובת העלאה פרועה של מחירים. בכוונתי לפעול בכל דרך שיש ברשותי כדי למנוע את העלאת המחירים״.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום