מראשוני עסקני הרפואה החרדים הלך לעולמו

מי שכונה במשך עשרות שנים "שר הבריאות של העדה החרדית" הקים את ארגון רפע"ה הרב ברוך יהושע שיינברגר ז"ל הלך לעולמו בגיל 74. הלוויתו אחר הצהריים משמגר להר המנוחות 

משה ויסברג | ברוך דיין האמת 31.3.2022 | 15:27

הרה"ח רבי ברוך יהושע שיינברגר ז"ל | צילום: באדיבות המצלם

ברוך דיין האמת: הלך לעולמו הרה"ח רבי ברוך יהושע שיינברגר ז"ל מחשובי קהילת עדת ירושלים המתמידים, ומי שכונה "שר הבריאות של העדה החרדית" בהיותו מראשוני עסקני הרפואה החרדים, נפטר לאחר המחלה הקשה בגיל 74.

הרה"ח ר' ברוך יהושע ז"ל נולד בירושלים לאביו הרה"ח ר' אברהם אהרן שיינברגר זצ"ל שהיה מראשי ועד השחיטה של העדה החרדית עשרות שנים. מצאצאי מרן הרב יוסף חיים זוננפלד, וג"כ נין להרב עקיבא יוסף שליזנגר, בעל הלב העברי זצ"ל.

המנוח היה מראשוני עסקני הרפואה החרדים במשך עשרות שנים ייסד את ארגון רפע"ה לפני 45 שנה שנה בנסיבות שנגזרו מסיפור חייו. בעבר סיפר בראיון 'למעריב': "בגיל 16 חליתי במחלת הטיפוס ואושפזתי בבית חולים למשך שבעה חודשים".

"בתקופה הזו התיידדתי עם הרופאים, שוחחתי איתם על חולים ומחלות ורכשתי קצת ידע ברפואה. כשהרגשתי יותר טוב, ירדתי מהמיטה, הסתובבתי בין המיטות של החולים, דיברתי איתם, עודדתי אותם. לאט לאט הפכתי למתווך בין הבקשות שלהם ובין הנכונות של הרופאים למלא אותן".

"בסופו של דבר, קיבלתי ברכה מרב וגדול בישראל, והחלמתי. אבל גם אחרי שיצאתי מבית החולים המשכתי לבוא מדי יום אל המחלקות השונות, לבקר את החולים ולערוך לחדשים שבהם היכרות עם הסגל הרפואי. כך הפכתי למליץ היושר של האנשים החולים. כשהתעוררו בעיות הלכתיות, הייתי מתרוצץ בין רבני העדה החרדית ומשיג אישורים לביצוע בדיקות רפואיות מסובכות. ראיתי שיותר ויותר חולים נותנים בי אמון ושניתן לפתור כמעט כל בעיה הלכתית עם קצת סובלנות ורצון טוב. ככה נולדה רפע"ה".

בשנות קיומו קשר רפע"ה קשרים הדוקים עם פרופסורים ומומחים ידועי שם בארץ ובעולם ויצר יחסי אמון וידידות בינם ובין הציבור החרדי. פעילות הארגון כללה שטחים רבים: הגשת סיוע כספי לחולים נזקקים, תמיכה נפשית בחולים, התאמת הרופא הנכון, ובעיקר בדיקת הקשר בין ההלכה לרפואה.

הרב שיינברגר עצמו, לדבריו, חבר במועצה האזורית לחולי הנפש, באגודה למלחמה בסרטן ובוועדה למניעת עישון. הוא עשה את עבודתו בהתנדבות,

כנשאל מאיפה התואר המרשים "שר הבריאות של העדה החרדית"? השיב אז: "לפני כמה שנים הגיעה אלי אשה חרדית לייעוץ. הבן שלה חלה בתלסמיה, סוג של סרטן, ואמו ביקשה אישור של רב לביצוע השתלת מח עצם. ידעתי שבמחלה הזו אין דרך אמצע. או שחיים רע, ורק עד גיל 13, או שמנסים השתלת מח עצם, ואז או שמתים מיד או שמבריאים".

"הזעקתי את גדולי רבני העדה החרדית ואת פרופסור מרסל אליקים, מנהל מחלקה פנימית בהדסה, את פרופסור משה רחמילביץ' מהמחלקה הפנימית ואת פרופסור צבי פוקס מהמחלקה האונקולוגית. לילה שלם ישבנו ביחד ודנו במצבו הרפואי של הילד. בבוקר החליט  הגאון הרב יצחק יעקב וייס זצ"ל, שכיהן אז כאב בית הדין של העדה החרדית, להתיר את ביצוע ההשתלה".

"הכניסו את הילד לניתוח עוד באותו יום, והרב וייס צם והתפלל עד שהניתוח הסתיים בשלום. בערב, כשבאנו לבקר את הילד בבית החולים, הצוות הרפואי חיכה לנו בחדרו של הילד. התחלתי להסביר לרבני העדה החרדית על תהליך ההחלמה ואז הרופאים אמרו לי: 'אנחנו מכתירים אותך לשר הבריאות של העדה החרדית'. מאז נדבק אלי הכינוי הזה ונשאר עד היום".­

כנשאל מאיפה הידע ברפואה? השיב: "אין לי ידע ברפואה. כל מה שיש לי הוא חוכמה של נשיאת חן בעיני הבריות ויכולת להרגיע חולים ובני משפחה. בגלל ההיכרות שלי עם הרופאים, ובגלל שכבר כל כך הרבה שנים אני עוסק בענייני רפואה, למדתי קצת. לכן רופאים לא יכולים למכור לי לוקשים. אני מתייעץ עם רופא אחד ואחר כך עם מומחה אחר, ואם אני מגלה שרופא לא כל כך בקי בפרטי המחלה, תכף ומיד אני אומר למשפחה: 'תוציאו את החולה מפה ותעבירו למוסד אחר'. אנחנו ברפע"ה לא נושאים פנים לאף אחד. אנחנו בפירוש מודעים לכך שרופאים לפעמים חלוקים בדעותיהם , בדיוק כמו שהרמב"ם והראב"ד חלוקים בפירושי התורה".

זכה והותיר אחריו את רעייתו שתחי', ­12 ילדים, בנים ובנות, חתנים וצאצאים הממשיכים את דרכו. 

הלווית תצא היום בשעה 17:30 אחר הצהריים מבית הלוויות שמגר בירושלים להר המנוחות שם ייטמן.

יושבים שבעה בביתו רחוב דברי חיים 22 קרית צאנז ירושלים. 

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים. 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום