הנשיא הרצוג: "אשמח לבקר בגלוי בסעודיה"

איתות מדיני מפתיע מהנשיא הרצוג: "יתרון כהונתי - בהשתלבות ישראל באזור". "לאפשר שילוב החברה הערבית גם בצמרת המדינה". "ההפסד ב-2015? שמתי אותו בבקבוק וזרקתי לים"

ישראל לפקוביץ | מדיני 2.5.2022 | 10:19

הנשיא הרצוג מתקבל בארמון בירדן | צילום: חיים צח/ לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג העניק ראיון לרגל יום העצמאות ל'ישראל היום' והתייחס לנושאים הבוערים שעל סדר היום.

בהתייחס לסוגיה המדינית אמר הרצוג כי: "הסעודים צריכים להצטרף למשפחת הסכמי אברהם, ובהחלט אשמח להגיע בעתיד למפגש גלוי בסעודיה".

הנשיא הוסיף כי: "תהליך ההצטרפות לא תלוי רק בישראל, אלא גם בתהליכים הפנימיים בסעודיה וביחסי סעודיה-ארה"ב, היתרון של כהונתי הוא בזרימה התודעתית התת קרקעית, שעלתה על פני השטח, של השתלבות מדינת ישראל באזור".

"הרשתות מציגות מוצרים בלתי מסוננים ומאפשרות פרשנות מעוותת של המציאות", הוא אומר, "אנחנו, כאומת סטארט אפ הכי מתוחכמת בעולם, חייבים לייצר פתרונות שיביאו את האמת לאמיתה לידיעת הציבור". הנשיא מוסיף: "יש לי אמונה מלאה בכוחן של האומה והמדינה לעמוד בכל אתגר, וצריך לומר תודה לצה"ל, לשב"כ, למוסד, למשטרת ישראל ולשאר כוחות הביטחון - ונתפלל שימשיכו כך ושיבלמו את כל הרע".

הרצוג מתייחס בדבריו למשבר הפוליטי בישראל מאז 2019 ומציין: "אעשה הכל כדי לתרום ליציבות, לא בראייה פוליטית של מי יוביל, אלא בהבטחת תהליך פוליטי בריא. אי יציבות משפיעה ישירות על איכות חיינו, על יוקר חיינו ועל חינוך ילדינו".

לגבי השתלבות מפלגות ערביות בקואליציה, אומר הנשיא: "זו שאלה פוליטית, אבל התהליך הטבעי של השתלבות גורמים מהחברה הערבית ליד שולחן מקבלי ההחלטות היה צפוי על ציר הזמן, וצריך לאפשר לשילוב הזה לקרות גם בצמרת. זה תהליך שקורה בכל האומות".

בראיון עימו חוזר הרצוג גם לתחושותיו לאחר הפסדו בבחירות 2015 לנתניהו ומבהיר: "הפרק הזה מאחוריי, סגרתי אותו בתוך בקבוק וזרקתי לים - במובן זה שאני לא נוטר טינה, ומבין שהיתה תוצאה לגיטימית שכיבדתי אותה".

"כאבתי את התוצאה הזו באופן אישי, אבל המשכתי הלאה, גם אם מדי פעם מבליח לי משהו בתת מודע. היום אני במקום אחר, גם בתפקוד הפוליטי. אני לא יכול להיות מחנאי".

הרצוג אף הפליג בשיחה ותיאר את הצוואה שהותיר לו אביו, חיים הרצוג, כשקרע את החלטת עצרת האו"ם ב-1975 שקבעה כי "הציונות היא גזענות", ורומז איזה טקסט הוא עצמו עשוי לקרוע בפומבי. כמו כן, הוא מדבר על ההשראה שספג מסבו, הרב הראשי יצחק אייזיק הלוי הרצוג, ועל אהבת הספר והספרות שעוברת במשפחה זה דורות.

הוא אף מספר על יחסיו הקרובים עם אמו, אורה, שהלכה לעולמה השנה, ומתאר את תפילת "יזכור" הראשונה בלעדיה, בחג שביעי של פסח האחרון.

הראיון המלא יתפרסם ביום רביעי במוסף "יום העצמאות" של "ישראל היום"

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום