פרויקטור מירון: 15% מהכרטיסים הלכו לחסידויות עם מסורת הדלקה

בתדרוך מיוחד שערך פרויקטור מירון, צבי טסלר לכלי התקשורת יחד עם היועץ החרדי של משרד התחבורה, התייחסו השניים בהרחבה לסוגיית ההילולא השנה וכיצד היא תראה. על קריסת אתר הכרטיסים למירון: "נשחרר עוד כמות של כרטיסים, אחרי שנבדוק אם נמכרו כרטיסים כפולים"

חזקי ניימן | חרדים 9.5.2022 | 17:33

ההדלקה של הרבי מבאיאן | צילום: דוד כהן, פלאש 90

אירוע ההדלקה במירון השנה יהיה שונה משנים עברו, כך אמר היום (שני) פרויקטור מירון, צבי טסלר בתדרוך מיוחד שנערך לכתבים. בתדרוך נטל חלק גם הרב שלמה רוזנשטיין, שמשמש כיועץ למשרד התחבורה וענה לשאלות. "קבענו מתווה שנאמן להמלצות הביניים של ועדת החקירה, ואנחנו פועלים לאור המתווה הזה ליישום התוכניות המבצעיות" נאמר בתדרוך.

בהתאם להמלצות הביניים של ועדת החקירה, נקבע כי תהיה רק הדלקה אחת (של חסידות בויאן), ללא הדלקות נוספות. פני שטח ההר השתנו, ומבנים לא חוקיים עם ליקויי בטיחות במקום נהרסו, והוגבלה כמות האנשים שיכולים להיכנס להר. "לא נאפשר שהות של יותר מעשרים אלף שיהיו במעגל ההר, בציון הקבר ובהרחבות מסביב", נאמר.

הרב שלמה רוזנשטיין, יועץ למשרד התחבורה, הבהיר כי אין כל שינוי בכל הנוגע למכירת הכרטיסים, כשאדם נכנס לתהליך רכישת כרטיסים, יש לו שעון של כעשר דקות להשלים את הרכישה. הוא התייחס לקריסת האתר אתמול ולטענות כי לא כל הכרטיסים זמינים לרכישה, "אנחנו נשחרר כמות נוספת של כרטיסים, אחרי שנגמור לבדוק האם יש כרטיסים כפולים שנמכרו. גם בשנים שעברו לא נמכרו כל הכרטיסים ביום אחד, אין שינוי, רק באופן המכירה שנעשה בצורה דיגיטלית".

לאחר שעלו אתמול ברשתות טענות כי מרבית מהכרטיסים לא נמכרו אלא חולקו למקורבים, הפרויקטור להילולא, צבי טסלר השיב לשאלת 'בחדרי חרדים' כי אכן, 15% מסך הכרטיסים חולקו לחסידויות להן הייתה 'חזקה' בהר להדלקות, ומכיוון שהשנה בוטלו מרבית ההדלקות הם קיבלו כרטיסים. טסלר טען כי אין בכך שום פסול כייוון שבכל מקרה בכל שנה הגיעו מתוך החסידויות יותר אנשים מסך הכרטיסים שהם קיבלו השנה כחלק מההסכם שהם יוותרו על ההדלקה.

אתמול דיווחנו כי מאחר ומתווה מירון לא אושר בחקיקה, היועמ"ש הגבילה את הכוח של המשטרה בהר והיא לא תוכל לאכוף את השהייה המותרת, 4 שעות לכל כרטיס. הממונה, התייחס לכך בתדרוך וטען כי "מחר יאושרו התקנות שיאפשרו את האכיפה, אנחנו מתזמנים את כמות האנשים שמגיעה להר באמצעות תחבורה ציבורית, כך שלא יגיעו יותר מ-4,000 לשעה לכל היותר. מתוך בדיקה שעשינו לפי שנים קודמות, זמן שהייה של אדם ממוצע בהר הוא כארבע שעות וזה כשיש על ההר הדלקות נוספות או חלוקת מזון. את 4 השעות האלה נאפשר גם השנה".

"אנחנו מעריכים שאנשים ירדו מההר עוד לפני 4 שעות, וכך תתבצע תחלופה של אנשים", הוסיף. "כמובן, נספור את האנשים ונסביר להם שהם צריכים לרדת מההר. הדברים ייעשו בצורת היתר שהייה, אדם יצטרך להציג אותו כדי שיוכל להיכנס, רק במקרה קיצון נפעיל כוח משטרתי, ונמצא את הדרך החוקית לעשות זאת אם נצטרך.

בהתייחס לשאלת 'בחדרי חרדים' אמר הפרויקטור: "יש לנו כלים לבצע אכיפה, עם ההגבלה של הכרטיסים לפי שעות. חשבנו ועדין אנו מקיימים דיונים האם לחלק צמידים לכל הבאים, אני נגד לחלק צמידים, אבל העניין הזה נבדק וייתכן שיבוצע. אבל אנחנו נבקש בנימוס מאנשים לרדת, בכוונתנו לבצע הסברה גם באמצעות פליירים, מסכים ושלטים ואם נצטרך אז גם נכרוז. בהיעדר ברירה, נפעיל את האכיפה או חסימת אוטובוסים נוספים".

לצד ההסברה, במשטרה נערכים גם לשמירת הסדר מול גורמים שעשויים שלא לקבל את המתווה, "אני יודע שהם מיעוט שבמיעוט, אבל ההיערכות של המשטרה היא טובה. לא נאפשר עלייה רגלית ללא כרטיסים, כמות השוטרים והסדרנים תהיה גדולה משנים שעברו וכך גם התקציב גדל פי שלושה. אנחנו עושים כל מאמץ שלא נזדקק לכך, אבל להתנהלות הציבור יש משמעות".

הרב שלמה רוזנשטיין אמר בתדרוך כי השנה מי שמנהל את האירוע הוא הציבור, לא אכיפה. מדובר באירוע של ניהול המונים, ואם הציבור יהיה ממושמע הוא ירד אחרי ארבע שעות, הרי בזמן כזה אפשר לומר את כל התהלים פעמיים ולאכול, הכול יהיה בסדר. אנחנו בונים על ערבות הדדית, והכול יזרום. אם הציבור יחליט להרוג את האירוע הזה – האירוע ייהרג. לא יודע אם המשטרה תחליט להרביץ מכות לאנשים כדי שירדו מההר, אבל כן יעכבו אוטובוסים אחרים במידה וההר יהיה מלא".

טסלר ביקש להדגיש לאחר דבריו, כי האירוע הוא לא באחריות הציבור, ומה שהתכוון הרב רוזנשטיין לומר זה שיש השפעה על התנהגות הציבור ועל פיו יתנהל האירוע. זה לא מסיר אחריות מכל גורמי המקצוע, לרבות מהנדס הבטיחות. לכן התקציב שמושקע השנה הוא יותר מפי שלוש משנים שעברו".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום