הקנאים בעתירה בהולה לבג"ץ: "ההגבלות בהר מירון - בניגוד לחוק"

כיומיים לפני פתיחת אירועי ל"ג בעומר בציון הרשב"י בהר מירון - הוגשה עתירה לבג"ץ נגד ההגבלות שהוטלו על ההר בשל האסון בשנה שעברה | העותרים - גורמים מחוגי העדה החרדית וחסידות סאטמר | הטענות: "ההגבלות הוטלו בניגוד לחוק ופוגעות בחופש התנועה וחופש הדת והפולחן"

אבי גדלוביץ' | חרדים 16.5.2022 | 12:53

שוטרים במירון | צילום: דוד כהן, פלאש 90

גורמים בחוגי 'העדה החרדית' וחסידות סאטמר עתרו הבוקר (שני) לבית המשפט העליון נגד ההגבלות שהוטלו על הר מירון, לקראת חגיגות ההילולה שיחלו ביום רביעי בערב. במרכז העתירה עומדות מספר טענות משפטיות, כשאחת העיקריות שבהן היא חוקיות ההגבלה על השוהים בהר. 

העותרים טוענים כי מתווה הכרטיסים נעשה בניגוד לחוק, מפני שאלו החלו להימכר עוד בטרם תוקנו התקנות. כך או כך, נטען בעתירה, תקנות לא יכולות להחליף חוק ולפיכך היה צורך בתיקון החוק מחדש.

"ההגבלות מהוות פגיעה בחופש התנועה, חופש הדת והפולחן ועוד", נכתב בעתירה. "לפיכך ברור שמדובר בעניין אשר הוא בגדר 'הסדר ראשוני' אשר צריך להיות מוסדר בחקיקה ראשית ולא ע"י מחוקק משנה".

בעתירה, שהוגשה ע"י באי כוחם של העותרים, עורכי הדין נדב גדליהו ושמואל הורביץ ממשרד 'נדב גדליהו', נטען עוד כי למיטב ידיעת העותרים ומהמידע העולה, העמדה הראשונית של מארגני ההילולה, הייתה להסדיר את ההגבלות בחוק, אך משיקולים קואליציוניים-פוליטיים החוק הומר בתקנות. "נדמה ששיקולים כאלו אינם ממין העניין ואינם יכולים להצדיק קביעת הסדרים ראשוניים בחקיקת משנה", נכתב.

"יתר על כן", כותבים העותרים, "אופן חקיקת התקנות במהירות וללא מתן אפשרות ריאלית לציבור הרחב להגיב לתקנות מאפשר פגיעה היורדת לשורש העניין הפרוצדוראלי".

עוד נטען בעתירה כי החוק קובע ש"המקומות הקדושים יהיו שמורים מפני חילול וכל פגיעה אחרת ומפני כל דבר העלול לפגוע בחופש הגישה של בני הדתות אל המקומות המקודשים להם או ברגשותיהם כלפי אותם המקומות". לטענת העותרים, הן חוק יסוד והן חוק מפורש מורים על מתן חופש גישה לקבר רשב"י, ולכן לא ניתן בתקנות אלו להגביל את כמות המשתתפים וזמן שהותם.

העותרים מבקשים מבג"ץ להורות על קיום דיון דחוף בעתירה. "בסופו של דבר, אף אם כוונת המשיבים היא טובה, הרי שעליהם לפעול לפי הכללים שחלים על כלל האזרחים", נכתב.
"יש צורך בהליך סדור ויש צורך לכבד את הזכויות של כלל האזרחים ונדמה שהמצב שנוצר אינו תקין".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום