עוד התייקרות במשק: מחיר החשמל צפוי לזנק

ברשות החשמל דנים השנה בפעם השנייה בהעלאת תעריפי החשמל לצרכנים בכ-6%. ההתייקרות נובעת מהתייקרות הפחם על רקע המלחמה באוקראינה, עליית שער הדולר וגם תקלה יקרה שתתוקן רק בעוד חודשים רבים | לממשלה לא נותר כלים להתמודד עם עליית המחירים וככל הנראה תוכרז עליית מחירים בקרוב

חזקי ניימן | כלכלי 22.5.2022 | 22:19

מכונת כביסה | צילום: pixabay

ברשות החשמל שוקלים לייקר את תעריפי החשמל לצרכנים בפעם השנייה השנה, כך דיווח הערב (ראשון) הכתב מתן חודורוב ב'חדשות 13'. מדובר ככל הנראה על עדכון מחירים בשיעור של שישה אחוזים לצרכנים הביתיים, אשר נובע מהמשך ההתייקרות של הפחם בעקבות המלחמה באוקראינה, מהזינוק בשער הדולר, שממשיך לעלות וגם בגלל תקלה באחד המתקנים בחברת חשמל.

במחירי החשמל לצרכן הייתה הקלה בשנת 2021, התייקרות בינואר 2022 וכעת על פי ההערכות מדובר על עלייה של 52 אגורות לקילוואט-שעה, כבר מהקיץ הקרוב. לממשלה ישנם הכלים לעצור את העלייה - אך היא כבר השתמשה בהם. משרד האוצר ויתר על המס על הפחם עד לסוף 2022 כדי למתן את העלייה הקודמת, ואין לו עוד כלים בהם הוא יכול להשתמש, פרט לצעד החריג של סיבסוד ישיר מתקציב המדינה.

תקלה משמעותית תוסיף לעליית מחיר החשמל

כיום מופעלות בישראל 10 יחידות ייצור בפחם, שעתידות להפסיק לייצר או לעבור לגז עד שנת 2025. אלא שהוצע תחליף, ובמקום להסב את היחידות הפחמיות בטור, אחת אחרי השנייה, ניתן בחודשי המעבר להסב שתי יחידות במקביל, ובכך להקדים את סוף הייצור בפחם בשנתיים, כבר לסוף שנת 2023.

המהלך עשוי לחסוך 4 מיליארד ש״ח בעלות החשמל, בנוסף להפחתה של פליטת 6 מיליון טון גזי חממה. מחיר הפחם כיום גבוה כמעט פי 3 ממחיר הגז וכל חודש של הקדמת ההסבות מאפשר חסכון של מאות מיליוני ש״ח.

בחודש יוני הקרוב היו אמורות להיות מושבתות שתי יחידות ייצור בפחם, בתחנת אורות רבין בחדרה, בזכות החלפתן ביחידת ייצור בגז באותו אתר מסוג מחז"מ (מחזור משולב). היחידה הוזמנה מחברת ג'נרל אלקטריק, אך לפי מנהל אגף פרוייקט הייצור בחברת החשמל, בטורבינה התגלה פגם ייצור ובעיות הקשורות לשרשראות האספקה, והיא תותקן באיחור של 9 חודשים.

לאור עליית מחירי הפחם פי 6 בחודשים האחרונים, לעיכוב הזה יש משמעות גדולה סביבתית וכלכלית. מדובר ביחידות הייצור הישנות ביותר של חברת החשמל, ובעלות היעילות הנמוכה ביותר והזיהום הרב ביותר.

העלות למשק הלאומי מהעיכוב בסגירת ביחידות הפחמיות בחדרה היא 1.5 מיליארד ש״ח, שיביאו להתייקרות של כ-6% בתעריף החשמל, זאת מעבר לעלויות הסביבתיות של שימוש בפחם מזהם והפגיעה בהכנסות המדינה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום