נחשף: העסקה שמתווך ביידן בין ישראל לסעודיה

מקורות אמריקאיים מספרים כי הסעודים רוצים לשנות משמעותית את פעילות כוח המשקיפים הבינלאומי שפועל באיים טיראן וסנפיר, וישראל מוכנה לשקול זאת אך דורשת סידורי ביטחון חליפיים וצעדי נורמליזציה

מאיר שלם | מדיני 24.5.2022 | 08:03

הנשיא ג'ו ביידן | צילום: הבית הלבן

ממשל ביידן מתווך בין ישראל לסעודיה לעסקה מדינית בין שתי המדינות, שתכלול, אם תצא לפועל גם צעדי נורמליזציה. מעל לשנה לאחר החתימה על הסכמי אברהם. כך דווח ב"וואלה".

הרקע למגעים הוא החתימה של מצרים באפריל 2016 על הסכם עם סעודיה להעברת האיים טיראן וסנפיר בים האדום לריבונות סעודית. האיים נמצאים במיקום אסטרטגי כיוון שהם שולטים על מצרי טיראן שהם המעבר הימי לנמל עקבה בירדן ולנמל אילת בישראל.

אך כדי להשלים את ההסכם, ישראל צריכה להסכים לכך והיא אכן עשתה זאת ב-2017 בכפוף לכך שהמצרים והסעודים יגיעו להסכם לגבי המשך פעילות כוח המשקיפים הבינלאומי כפי שמתחייב בחוזה השלום בין מצרים לישראל. אלא שהסוגיה הזו מעולם לא הוסדרה באופן מלא.

כעת, ממשל ביידן מנסה לתווך מעין עסקה בין המדינות. במסגרת המגעים, הסעודים הסכימו לשמור את האיים מפורזים מכוחות צבא ולהתחייב לחופש שיט מלא לכל הספינות, אבל דרשו לסיים את נוכחות כוח המשקיפים הבינלאומי באיים.

מנגד, ישראל הסכימה לשקול את הפסקת הנוכחות של המשקיפים באיים אבל דרשה הסדר חלופי שיבטיח שסידורי הביטחון נותרים חזקים באותה מידה או אפילו משתפרים.

בנוסף, ישראל רוצה לקבל תמורה עבור הסכמתה לדרישות הסעודיות בנושא האיים בדמות מהלכי נורמליזציה סעודים כלפי ישראל, כמו שסעודיה תאפשר לחברות תעופה ישראליות להשתמש במרחב האווירי שלה עבור טיסות למזרח הרחוק.

ישראל ביקשה גם במהלך המו"מ שהסעודים יאפשרו טיסות ישירות מישראל לסעודיה עבור ישראלים מוסלמים שמעוניינים לעלות לרגל לערים הקדושות מכה ומדינה. כיום ישראלים שרוצים לעשות זאת צריכים לטוס דרך ירדן.

לפי המקורות, עדיין לא הגיעו להבנות והשיחות עדיין נמשכות. בבית הלבן ובלשכת ראש הממשלה סירבו להתייחס לדברים.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום