בילינסון: קסדה מיוחדת הותאמה לפצוע מהפיגוע באלעד

פרופ' שגיא הרנוף, מנהל המחלקה הנוירוכירורגית שפיתח את הקסדה עבור הפצוע: "אני מתרגש שיש לנו יכולת לעזור לאדם שעבר טראומה נוראית ויצא מתוך אירוע טרור רצחני ולהקל על מכאוביו ולאפשר לו למרות פציעתו איכות חיים טובה יותר"

מאיר גלבוע | בריאות 25.5.2022 | 14:10

פיגוע הטרור באלעד | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

לראשונה בישראל בביה"ח בילינסון הותאמה לפצוע הפיגוע באלעד קסדה מיוחדת, שהודפסה במדפסת תלת ממד ונועדה להקל על כאביו. הפצוע ישתמש בקסדה העתידנית, עד להשתלת חלק בגולגולתו שנפגעה. החלק שיושתל יודפס במדפסת תלת ממד.

הפצוע בשנות ה-30 מהפיגוע באלעד, הגיע לבילינסון מקבוצת 'כללית' עם פגיעת ראש קשה, שכללה שבר מרוסק ומורכב בחלקה האחורי של הגולגולת. הוא נותח בדחיפות ונותר עם חסר גולגולת משמעותי, שיתוקן בהמשך בניתוח באמצעות שתל מותאם אישית, המודפס בטכנולוגיית הדפסת תלת ממד.

עד לתיקון הסופי, הושתל בבילינסון שתל חיצוני – מעין קסדה מותאמת, בניסיון להקל על כאביו של החולה ולהעניק לו הגנה מקומית.

לדברי הפצוע, חלה הקלה מיידית בכאב שנוצר כתוצאה משכיבה והשענות הראש על כרית. האביזר המותאם אישית לראשו של הפצוע, מפזר את הלחץ ומונע לחץ ישיר באזור הפגוע במוח.

הקסדה על ראשו של הפצוע

הקסדה העתידנית תוכננה ע"י צוות מערך הנוירוכירורגיה של בית החולים בילינסון בראשות פרופ' שגיא הר נוף ובשיתוף חברת Synergy3DMed, ספקית השירות. החברה עושה שימוש בקבצי ה-CT של המטופל ובאמצעותם מתכננת ומייצרת את האביזר המותאם אישית לחולה שמיוצר מחומרים ביוקומפטאבליים בטכנולוגיית הדפסה תלת ממדית. שיתוף הפעולה של המערך הנוירוכירורגי עם החברה הוא חלק מפרויקט חדשנות, שבו מפתח צוות המחלקה מגוון פתרונות מותאמים לחולים, כהכנה או לשימוש בזמן ניתוח.

שלושה שבועות לאחר הפיגוע הרצחני באלעד, הפצוע אמור להשתחרר לשיקום בימים הקרובים.

פרופ' שגיא הרנוף והקסדה

פרופ' שגיא הר נוף, מנהל המערך לנוירוכירורגיה בבילינסון: "אני מתרגש שיש לנו יכולת לעזור לאדם שעבר טראומה נוראית ויצא מתוך אירוע טרור רצחני ולהקל על מכאוביו ולאפשר לו למרות פציעתו איכות חיים טובה יותר. זו בשורה פורצת דרך, היכולת לפתרונות מותאמים אישית למטופלים עם פגיעות ראש קשות, פותחת עולם חדש של כלים ויכולות, שמשפרים את תוצאות הניתוח ומקלים על תהליך ההחלמה והשיקום. הכלים הטכנולוגיים החדשים העומדים לרשות הצוות המקצועי של המחלקה, מאפשרים מגוון יכולות והתאמות אישיות של פתרונות שלא היו נגישים בעבר, מתכנון משתלים ואביזרים כירורגיים ייעודים ועד פתרונות שיקום ופיזיותרפיה. מגוון טכנולוגיות סריקה חדשות מאפשרות קבלת החלטות והתאמת אביזרים בזמני אספקה קצרים במיוחד וממגוון חומרים המאושרים לשימוש בעולמות הרפואה."

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום