אחרי 3 שנים: חברי הקהילה יצביעו בבחירות

קהילת 'אגודת אחים' בציריך שבשווייץ שכבר כמעט שלוש שנים נותרה ללא רב, לאחר פטירתו של הגאב"ד הגאון רבי שאול ברייש זצ"ל, ניגשת כעת באחדות מלאה לבחירות שיתקיימו הערב. בנו בכורו של אביו הגאון רבי אהרן ברייש ישמש כגאב"ד, וגיסו דומ"ץ הקהילה הגאון רבי צבי אלימלך פדווא ייבחר כראב"ד - כל הפרטים והקאנצעפ"ט

משה ויסברג | חדשות בעולם 26.5.2022 | 16:23

הרב ברייש זצ"ל באמצע ומימין בנו ומשמאל חתנו | צילום: באדיבות המצלם

קהילת 'אגודת אחים' בציריך שבשווייץ נמצאת ללא רב ומנהיג כבר קרוב לשלוש שנים, לאחר פטירתו של גאב"ד הקהילה הגאון רבי שאול ברייש זצ"ל בעל שו"ת 'שאילת שאול' מגדולי פוסקי הדור שבאירופה, שנפטר ביום כ"ו תשרי תש"פ. הרב ברייש ששימש ברבנות הקהילה במשך כיובל שנים, והמשיך את הנהגת אביו מרן בעל ה'חלקת יעקב' זצ"ל, השאיר אחריו בנים וחתנים תלמידי חכמים מפורסמים בארץ ובחו"ל.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי בקהילה יש תקנון מיוחד שנכתב עוד בעת יסוד הקהילה לפני כמאה שנה, ובו מופיע שבשביל למנות רב לקהילה, צריך להיות בדרך של בחירות, ואם 2/3 מחברי הקהילה ייבחרו במועמד, אזי המועמד ייבחר לרב.

מיד אחר פטירת הרב זצ"ל, היה הדבר מובן מאליו שמי שיהיה המועמד לרב הקהילה יהיה זה בנו בכורו הגאון רבי אהרן ברייש שמתגורר בבני ברק, וידוע ומפורסם כתלמיד חכם גדול, מגדולי מרביצי התורה, ורבים שואלים בעצתו, וידוע בצדקותיו ועזרתו לרבים.

מיד בתוך השבעה להסתלקותו של הרב זצ"ל, הוציא חתנו הגאון רבי צבי אלימלך פדווא דומ"ץ הקהילה מכתב מיוחד לחברי וועד הקהילה, ובתוך דבריו כתב "הנני בזה לגלות דעתי ורצוני בנוגע למועמדות של משרת הרבנות דקהילתנו הק' שהדבר פשוט אצלי ואצל כל בני המשפחה שיחי' שעפ"י דין תורתנו הק' ועפ"י יושר ושכל שייך המועמדות לגיסי היקר הרה"ג ר' אהרן שליט"א ממלא מקום אביו בחכמה וביראה", בהמשך המכתב הוסיף "וברור אצלי שרצון קדשו של מו"ח הי' שבנו הגדול שליט"א יהי' המועמד, ולכן אינו עולה על רוחי כלל להיות מועמד למשרה זו וידי מסולקת מזה במכל וכל". ע"כ המכתב.

למרות זאת, בתוך חברי הקהילה היו הדעות חלוקות: היו כאלו שרצו שזה שימונה לרב הקהילה יהיה דומ"ץ הקהילה הגאון רבי צבי אלימלך פדווא, שאף הוא ראוי לאותו איצטלא, ואף עמד ושימש לצידו של הרב זצ"ל, ועל כתפיו רבצו בשנים האחרונות כל עול הנהגת הקהילה.

במשך הזמן בעקבות מגפת הקורונה, היו עיכובים רבים בעניין קיום זמן הבחירות, והדבר נדחה ונדחה, ובהמשך היו עיכובים נוספים ולא הגיעו להסכמות ברורות.

כעת, לאחר קרוב לשלוש שנים, הוחלט בוועד הקהילה ללכת על בחירות עם הצעת פשרה ועל פריצת דרך של אחדות מלאה, שבו בנו בכורו של הרב זצ"ל הגאון הרב ברייש ישמש כגאב"ד, וחתנו דומ"ץ הקהילה הגאון הרב פדווא ישמש כראב"ד.

ההסכם פורץ דרך שעלתה מצידם של רבים מחברי הקהילה וכן קיבלה את הסכמתם המלאה של שני הגיסים יחד, תהיה שהגאב"ד והראב"ד ישמשו באחדות מלאה בכל ענייני הנהגת הקהילה. כאשר הרב ברייש ישמש כאיש על העדה הנושא על שכמו משא הקהל ונושא באחריות ועומד על המשמר בכל ענייני העיר, ולשרת את העדה בכל מה שנוגע להרמת קרן התורה והיראה, ומצד השני ישמש גיסו הרב פדווא כרב ממונה מטעם הקהילה להיות מוכן להשיב דבר הלכה לכל אחד ואחד ולהתדיין אצלו בענייני ממונות כאשר משמש בתפקיד זה כבר כמה שנים, וכן יעמוד להיות עזר ואחיסמך בכל ענייני הנהגת העדה יד ביד עם גיסו הרב ברייש.

בוועד הקהילה עמלו במשך זמן רב על הסכם מיוחד - "קאנצעפ"ט" כלשונם, עם סעיפים ותתי סעיפים על כל פרט ופרט שבו יחולקו הכיבודים בין הגאב"ד לראב"ד.

רבנים ופוסקים רבים שמעורבים בנושא דחפו את הצעת פשרה הזו, ואמרו שזו דרך הישר משום 'ועשית הישר והטוב' לבחירת בנו בכורו כרב הקהילה יחד עם חתנו הדומ"ץ, ומוסיפים שבוודאי זו היא רצון הרב זצ"ל שגם חתנו הרב פדווא ששימש את הרב במשך שנים רבות, ועליו היה מוטל כל עול הנהגת הקהילה במשך השנים האחרונות, יעמוד הלאה בהנהגה, יחד עם בנו בכורו שראוי לאותו אצטלה להמשיך את הנהגת אביו הרב זצ"ל וסבו בעל ה'חלקת יעקב' זצ"ל ששימשו בהנהגת הקהילה במאה השנים האחרונות.

כנס הבחירות יתקיים הערב (חמישי) באולם הקהילה, וחברי הקהילה יצטרכו לבחור בעד או נגד הפשרה המוצעת.

בוועד הקהילה פירסמו לחברי הקהילה מכתב מפורט על פריצת הדרך, וכן את הקאנצעפ"ט, ובו מקווים ומבקשים מכל חברי הקהילה שיבואו ויבחרו בעד הצעה זו, שמקובלת על כל הצדדים, ושנוכל אחרי זמן רב לראות את כיסא רבנות הקהילה שנותרה מיותמת למעלה משנתיים שתמשיך במלוא תוקפה להנהיג את העיר. כידוע רבני העיר ציריך הם לא רק ה'אורים ותומים' של העיר עצמו, אלא מכל רחבי אירופה, אנשים יחידים וכן רבנים מפורסמים, באים ושואלים בעצתם.

במכתב מיוחד שהוציא אתמול דומ"צ הקהילה הגאון רבי צבי אלימלך פדווא, כתב שוב את מה שכבר כתב אחרי הסתלקותו של חותנו הרב זצ"ל, ש"ראוי ונכון שגיסי שליט"א ימלא מקום אבותיו זי"ע מייסדי ומקימי קהילתנו הקדושה, הן על פי היושר והשכל והן על פי מה שכתוב בתורה ועשית הישר והטוב, ולא נאה ולא יאה לשמש כממשיך דרכו וממלא מקומו לגאב"ד דקהילתנו, ויהיה לכבוד ולטובת נשמתו הטהורה של מרן רבינו זצ"ל למלאות רצונו למנות בנו בכורו שליט"א בכתר הרבנות לגאב"ד קהילתנו".

כאן מוסיף דומ"צ הקהילה "וכמובן שכשם שזכיתי בעזהשי"ת לשמש למען קהילתנו כבר רבות בשנים ונפשי קשורה בנפשכם, ובחמלת ה' עלי זכיתי לשמש כיד ימינו של מו"ח הגאון הגדול הגאב"ד זצ"ל, כן אשמח מאוד בס"ד בהסכמת העדה הק' להמשיך לשרת בקודש למען הקהילה ביחד ובראשות גיסי הגדול הגאון הרב אהרן שליט"א, ומתוך עבודת הקודש משותפת יעזור ה' שנזכה לשרת העדה הקדושה על דרך ישראל סבא ולרומם קרן התורה והדת בקהילתנו לשם ולתפארת קהילתנו ועירנו".  

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום