חברת הכנסת טענה "אין כזה דבר אוטיזם" וחטפה ברשת

חברת הכנסת מהליכוד אמרה כי "אין כזה דבר אוטיזם" וסיפרה על בנה כי לא נתנה לו לאכול ומשכה לו בשיער, לאחר שביקשה מ'השמאל' להניח לה וזכתה לתגובות מחבקות נכנס חברת הכנסת לעימות טוויטר סוער עם ח"כ שירלי פינטו שבסיומו הכריזה דיסטל "תש כוחי"

חזקי ניימן | פוליטי 26.5.2022 | 19:49

ערוץ הכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חברת הכנסת גלית דיסטל אטבריאן עוררה היום (רביעי) סערה ברשתות החברתיות לאחר ששיתפה על התמודדותה בחינוך בנה הנמצא על הרצף האוטיסטי, וטענה כי "אין כזה דבר אוטיזם - זה המנעות ממשהו, המנעות מאינטרקציה חברתית דינמית".

בריאיון בערוץ הכנסת אמרה דיסטל אטבריאן כי הבינה "באינטואיציה שאין דבר כזה אוטיזם. אוטיזם זה לא דבר. אוטיזם זה הימנעות ממשהו. זה הימנעות מאינטראקציה חברתית דינאמית, כי המוח לא ממש מצליח להבין אותה". היא הסבירה שלפני שנים, כשבנה היה בן 3 והחל לאבד מילים, החליטה לעשות הכל כדי להביאו לדבר. "משכתי אותו בשיער, לא נתתי לו לאכול, לא נתתי לו לשתות, לא נתתי לו כלום", אמרה. "הוא הכריח את עצמו לדבר כדי לשרוד. זה קשה נורא, זה אכזרי נורא".

רבים ברשתות החברתיות הביעו זעם בעקבות דבריה של הח"כית, וטענו כי הדרך בה חינכה את בנה אינה נורמטיבית. צעיר על הרצף האוטיסטי כתב בפוסט שהעלה לרשת, "אמא שלי בניגוד אליך אף פעם לא ניסתה לשנות אותי, היא תמיד קיבלה אותי והתייחסה אלי בכבוד ועשתה כמיטב יכולתה כדי להעניק לי את הכלים שאני זקוק להם, והיא נלחמה כדי שמסגרות ישלבו אותי כשווה בין שווים, כדי שלא יפלו ויחריגו אותי".

"אמא שלי בניגוד אלייך לא מבטלת ולא מכחישה ולא משתיקה את הקהילה האוטיסטית ואת החוויות והקולות שלנו, ולא שמה את עצמה מעלינו", המשיך. "גם אם אנחנו לא מסכימים על הכל או מחזיקים בדעה הפוכה בנושא שקשור לאוטיזם, היא עדיין מאמינה בי".

בתגובה לתגובות הזועמות ברשת, צייצה חברת הכנסת: "בקשה חריגה לשמאל: הניחו לבן שלי. אל תשתמשו בו כדי להתנגח בי, תהיו בני אדם. את שיטת החדר הסגור פירטתי בהרחבה בספר שלי שאומץ ע"י הורים, רופאים ומורים לחינוך מיוחד ולא בכדי: הילד שחזו שלא ידבר לעולם סיים בגרות מלאה, התגייס לעוקץ ולומד עכשיו משחק. אני גאה באמהות שלי ובעיקר גאה בו".

"אוטיזם היא לקות מהמורכבות ביותר, ומתבטאת באתגרים רבים וברמות תפקוד שונות" כך נמסר מאלו"ט - אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם. "כעמותת הורים, אלו"ט מצרה על האמירה שפוגעת ברגשותיהם של הורים רבים לילדים על הרצף. אלו"ט מלווה משפחות וילדים עם אוטיזם מתוך עמדה מקצועית מבוססת על מחקר וידע עדכני ומתוך גישה מכבדת".

על הציוץ הזה הגיב בן כספית: "פעם ראשונה וכנראה גם אחרונה, אבל מצטרף מכל הלב לדברים", כתב כספית לדיסטל, שהשיבה לו בהתרגשות רבה: "בן, אני רוצה שתדע שאני לא אשכח לך בחיים את התגובה הזאת. אתה מענטש אמיתי. תודה לאין קץ".

חיים לוינסון, בחר לשבח גם הוא את חברת הכנסת וכתב: "אני לא מבין קבר באוטיסטים ואוטיזם. יצא לי לקרוא לפני עשור את הספר שכתבה גלית דיסטל"א 'ואם היו אומרים לך' על משפחה שהבת מתבררת כאוטיסטית. ספר יפה, מלא אהבה ומורכבות שגרם לי להעריך את הגברת מלכתחילה. שכל אחד יצייץ מה שבא לו. אבל נראה לי התמודדות כזו היא מסוג הדברים שעדיף שכל אחד ישמור את הדעות לעצמו. או שלפחות יקרא את הספר ואז".

אלא שאז הגיעה חברת הכנסת שירלי פינטו ובחרה להציף מחדש את הנושא, הבוקר היא כתבה: ראיתי את הראיון של חה״כ גלית דיסטל אטבריאן על השיטה האכזרית, ״החדר הסגור״ שהשתמשה בחינוך ילדה שעל הרצף האוטיסטי. קיבלתי מאות פניות מהורים מזועזעים, וגם תלונות על מוסדות שלצערי ממשיכים לאמץ את השיטה. זה לא ימשיך, לא במשמרת שלי. כתבו לי על מקרים שנתקלתם בהם - אכנס דיון דחוף בנושא.

הציוץ גרר שרשור של מתקפות הדדיות בין ח"כ דיסטל לפינטו ואחמ"כ כתבה גלית דיסטל: ביקשתי אמש להניח לבן שלי ולא להשתמש בו ככלי ניגוח פוליטי. ואז קרה דבר יפהפה: לא רק שגדולי התוקפים שלי הניחו את הנשק. הם גם בחרו לתמוך וחבק. הפסקת אש תמורת רגע אנושי. זה היה מרפא באופן שקשה לתאר. עד שהגיעה שירלי פינטו והחליטה להשתמש בבן שלי כדי לפתוח כנס על הורות מסוכנת. תש כוחי.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום