עולם הרישום בשיאו: פרויקט ראשון מהיכלי הישיבות

עונת הרישום לישיבות בשיאה: מהם השינויים והחידושים המרכזיים בעולם הרישום? במה שינתה חברון מהרגלה במשך עשרות שנים? אילו ישיבות חדשות תפתחנה? איזו ישיבה תהפוך לקיבוץ והיכן התחילו ראשונים לבחון בחורים? וגם: הישיבות שלעת עתה רשמו זינוק משמעותי ברישום, ומה הסיבות לכך? משה ויסברג עם כל הפרטים על הנעשה בעולם הרישום. כתבה ראשונה בסדרה

משה ויסברג | חרדים 13.6.2022 | 18:16

בחורי ישיבות | צילום: שוקי לרר

עולם הרישום נפתח השנה מוקדם משנים קודמות, וביתר שאת. תקופת הרישום מתבססת ברובה החל מאזור ל"ג בעומר ועד לאמצע חודש תמוז, במהלך התקופה הזו נעשים מאמצים מצד הישיבות להביא אליהם את מיטב הבחורים מהישיבות קטנות שיפארו את ספסלי הלימודים לשנה הבאה בזמן אלול הקרוב.

הרישום מתחלק למספר חלקים: יש את החלק של הישיבה קטנה שבו עומד ראש הישיבה או הר"מ בשיעור ג' שתפקידו לדאוג לבחור לישיבה שתתאים למעלותיו ולאופיו, כמו כן על ראש הישיבה לעמוד מול הורי הבחור ולשמוע מהם את חוות דעתם לאן ברצונם לשלוח את בנם; והחלק האחרון הוא החלק של הרשם שתפקידו להסביר לבחור על הישיבה ולהראות לו את מעלותיה.

רוב הישיבות מנהלות רישום, חלקם באמצעות ראש הישיבה שהוא עומד בקשר מול ראשי הישיבות קטנות, וחלקם באמצעות אחד מאנשי הצוות שהוא מרכז את עיקר פעילות הרישום. אך רוב הישיבות פועלות באמצעות רשמים, שמרכזים את עיקר העבודה, חלקם על החלק האסטרטגי של הרישום וחלקם על החלק הטכני (מה שמכונה רשמי שטח מ.ו.) ותפקידם לרדת לשטח ולפגוש את הבחורים פנים אל פנים ולספר להם על הישיבה, כשהמטרה של כולם כאמור להביא אליהם את מיטב הבחורים.

רוב הבחורים, קודם שמחליטים לגשת למבחן בישיבה כזו או אחרת, מגיעים לישיבה להתרשמות מקרוב. בדרך כלל הבחורים מגיעים לשבת, מה שמכונה "שבת פרגיות" שבמהלכה מגיעים קבוצות של בחורים מישיבות קטנות לבחון את הישיבה. במהלך השנים האחרונות חלה תופעה של בחורים המגיעים לישיבות גדולות לשבת פרגיות אף שאין בכוונתם כלל לבוא לישיבה ורק בשל המצב החברתי שיש סביב השבת הם מגיעים, דבר שגרם למספר ראשי ישיבות להודיע שבחור שמגיע לישיבה ואין בדעתו בשום כוונה להגיע לישיבה הרי זה גזל מהישיבה. כמו כן בחלק מהישיבות הוחלט לבטל את מנהג שבתות פרגיות.

השנה, בעולם הרישום היו מספר שינויים דרמטיים. מעבר לכתבה שמסכמת את הרישום, ב'בחדרי חרדים' כמדי שנה נביא לפניכם את עיקר החידושים מעולם הרישום השנה.

בישיבת חברון בגבעת מרדכי בירושלים נעשו עבודות רישום אינטנסיביות במהלך השנה החולפת ע"י גורמים המעורבים בניהול הישיבה. העבודה נעשתה בתוך הישיבות קטנות על מנת לברר מי הם הבחורים שמבחינתם רצוי שיגיעו אליהם בשנה הבאה. וכך, בתחילת עונת הרישום היה לישיבה מידע מוקדם על כל הבחורים שברצונם שיבואו אליהם.

בחורי ישיבת חברון בירושלים בכניסה לישיבה בתקופת הקורונה

בישיבת 'תפרח' התחילו השנה בקבלת הבחורים עוד קודם לשבועות, אמנם הדבר נעשה מתחת לפני השטח ולא כצעד רשמי, אך גורמים המעורבים בנעשה מאחורי הקלעים בישיבה מספרים ל'בחדרי חרדים' כי ייתכן והדבר יגרום שלראשונה בהיסטוריה בישיבת תפרח יהיו השנה ראיונות, דבר שהם נמנעו לעשות כל השנים.

חדר הקפה בישיבת 'תפרח' 

בישיבת מיר ברכפלד, שבשנים האחרונות חוותה עלייה משמעותית ועומדת כיום בשורה הראשונה עם הישיבות המובילות, היה השנה חשש גדול במהלך הרישום, וזאת בשל כך שאחד מהאנשים החזקים ברישום בישיבה הרב יצחק לוונטל חלה ונאלץ להתאשפז לסירוגין במשך מספר שבועות. אך בחסדי השם החששות התבדו והרב לוונטל נפגש עם בחורים גם במהלך אשפוזו במרפסת של הבית חולים.

 

בישיבת 'בית מתתיהו' התחילו השנה את הרישום באיחור קצת מכל שנה, וזאת בגלל העובדה שמי שאמון על הרישום בישיבה, הרב אליהו סטרול, ישב שבעה על פטירת אימו, השדכנית המפורסמת הרבנית לאה סטרול ע"ה, ואע"פ כן הישיבה הביאה הישג משמעותי ברישום השנה.

הגר"ב ויסבקר ר"י בית מתתיהו בריקוד עם תלמידים

ישיבת 'אור ישראל' בפתח תקווה שמונה כ-400 בחורים היא הישיבה שהתחילה לפני כולם את עונת הרישום וכבר בשבת השנייה של זמן קיץ התחילו לקבל בחורים לשבתות פרגיות, כמו כן בישיבה הקדימו את המבחנים ועוד קודם ל"ג בעומר התחילו לבחון בחורים דבר שהוביל אותה לישיבה שפתחה את עונת הרישום מוקדם מהצפוי.

ישיבת 'בית מאיר' בשיכון חזון איש בבני ברק בראשות הגר"צ רוטברג, ממשיכה בזינוק בלתי מצוי בעולם הישיבות והרישום; הישיבה נכנסה בשנים האחרונות למעגל הישיבות החשובות. ר' אורי זלזניק, מקים עולה של תורה, אומר בשיחה גלויה ל'בחדרי' כי הסיפוק וההצלחה שלו הגדולה ביותר מכל עשרות השנים שהקים עשרות מקומות תורה, הוא המהפך בישיבת "בית מאיר". לדבריו, רישום הוא בניית ישיבה בצורה נכונה.

הוא מספר כי ראשי ישיבות קטנות ששלחו לישיבה בחורים בשנה שעברה, מתקשרים לברך אותו בלי סוף ולהודות לו על המקום הוותיק שהתחדש ונבנה שמגדל ומרומם בחורים בצורה יוצאת מן הכלל עם צוות גדול שהתחדש בשנים האחרונות, והכל בנוסף להתפתחות הגדולה של מבני הישיבה ברחוב דבורה הנביאה, שבשיאה נבנה בניין בן 10 קומות הכולל חדרי פנימייה וחדר אוכל מפואר.

הדמיית ישיבת 'בית מאיר' בשיכון חזון איש 

בישיבת 'קפלן' ברמות בראשות ר' אברהם קפלן שינו השנה את המסורת הרגילה. בכל שנה האחראים על הרישום הם ראשי הישיבה, השנה צירפו למערכת הרישום גם את שאר אנשי הצוות בישיבה שתפקידם להיות בקשר מול הורים של בחורים דבר שלא נעשה בעבר.

בישיבת 'נתיבות חכמה' - "וולפסון" בבית וגן בירושלים השקיעו השנה פחות ברישום בישיבות ממרכז הארץ והתמקדו בלהגדיל משמעותית את הקבלה מישיבות קטנות מהרי הפריפריה.

ראש ישיבת 'נתיבות חכמה' הגר"ד וולפסון 

עוד ישיבה שרשמה השנה עליה גדולה היא הישיבה הגדולה בביתר, בראשות הגאון ר' חיים מן ההר, שנקראת בעולם הישיבות על שם ראש הישיבה (מן ההר) לשם מגיעים ומתקבלים בחורים בעלי כישרונות גבוהים ביותר שיצליחו להבין את עומק שיעורי ראש הישיבה שידוע שבכל סוגיא וסוגיא יש לו מהלך נדיר ומקורי. ראשי ישיבות קטנות יודעים כבר שבראיון אצל המשגיח והמבחן אצל ראש הישיבה שם שונה מהרבה ישיבות הוא קובע ולא שולחים סתם בחורים שלא עומדים בדרישות הגבוהות.

לאחר הצלחות מפתיעות של רשמי הישיבה, הרמה של הישיבה היא כיום ממש במקביל לישיבות הטובות בארץ וישנם בחורים שרוצים ללמוד ולגדול דווקא במקום יותר קטן עם ראש ישיבה רבה שמתווה את הדרך באופן אישי. נציין כי לאור ההצלחה, הרישום בישיבה נסגר כבר בשלב מוקדם.

היכל ישיבת מן ההר בביתר

בישיבת 'תורה בתפארתה' באלעד שבשנים האחרונות מקבלת כמות גדולה של בחורים, (210 בשנה שעברה. מ.ו.), מתכננים השנה להוריד בכמות הבחורים שמתקבלים לישיבה, וככל הנראה יקבלו בין שלושים לארבעים בחורים פחות משנה שעברה.

היכל ישיבת 'תורה בתפארתה' בערב חג השבועות

בישיבת 'תורת זאב' בבית שמש מזה מספר שנים בולטת מאוד במזרח עולם הישיבות ונכספים עליה טובי הבחורים. הישבה קנתה את שמה הטוב ברוח הלימוד בישיבה כאשר מסננים את השיעורים ומקפידים לשמר סולת טובה ואיכותית בשיעור הנכנס גם במחיר ובחשבון של כמות פחותה, אך חלילה מלהמעיט ואפילו במעט את האיכות של השיעור. הישיבה מצטיינת מאוד ברמת הלומדע'ס ורמת לימוד העיון בצורת חשיבה אותה מקנה ראש הישיבה הגאון רבי ברוך סולובייצ'יק בבחורי הישיבה. 

פרט מעניין אף הוא שבישיבת תורת זאב לא קיים כלל שבתות פרגיות, הסיבה נעוצה בכך שהדבר מוביל לבטלה בסדרי שישי שבת, כאשר הבחורים עסוקים שעות ארוכות בליל שבת ובבין הסדרים לדבר ולדון בנושא הישיבות, ויצא שכרו בהפסדו. ועל כן הוחלט על פי צוות הישיבה להפסיק עם השבתות האלה. ובחורים שחשקה נפשם לבוא ולראות את הישיבה מגיעים אליה בשעות הסדרים במהלך ימי השבוע.

היכל ישיבת 'תורת זאב' בבית שמש 

ישיבת 'בית מדרש גבוה' (פינקל) בירושלים מסכמת את מערכת הרישום בהצלחה כבירה, הסיבה להצלחה היא בשל עבודת שטח מוקדמת וניתוח מקיף שבוצע ביסודיות מראשית זמן חורף בכלל היכלי הישיבות הקטנות, בישיבה ראיינו עד כה קרוב ל-150 בחורים שמתוכם התקבלו בחורים מטובי הישיבות קטנות בדגש מירושלים, יצוין כי זו שנה ראשונה שהרישום נסגר כשבועיים קודם חג השבועות.

בניין ישיבת 'בית מדרש גבוה' פינקל ברמות

בישיבת 'שערי שמועות' גם התחילו השנה את הרישום מאוחר גם בשל כך שמי שאחראי על הרישום בישיבה הרב משה צבי קפלן ישב שבעה על פטירת אביו, וגם בשל כך שהרשם הרב משה מרקביץ', שהיה אחד האחראים הוותיקים על הרישום מאז יסוד הישיבה מונה למשגיח בשיעור א' בישיבה.

בישיבת 'שכר שכיר' – הנגב בנתיבות שם מונה ראש ישיבה חדש כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', בישיבה הוכתר הגאון רבי אפרים זאב גרבוז לכהן כראש ישיבת 'שכר שכיר' בנתיבות, במקום גיסו, הגאון רבי צבי יהודה גרשונוביץ זצ"ל, שנפטר לפני כמה חודשים. מדובר במינוי חדש בישיבה, שכן הגרא"ז גרבוז שימש עד היום כר"מ בישיבת 'מאור התורה' בירושלים של הגר"א סאלים, והרב גרבוז יכהן במקביל גם בירושלים וגם בנתיבות, למרות פטירת ראש הישיבה זצ"ל השנה נרשם לישיבה עליה גדולה בביקוש להתקבל לישיבה.

הכתרת ראש ישיבה חדש בישיבת 'שכר שכיר'

בישיבת 'נחלת הלווים' – חיפה מינו השנה את הרב קירשנבוים שמכהן כר"מ וכמשגיח בישיבה, להיות אחראי על הרישום, ובהוראתו הוחלט השנה לצמצם את הקבלה לישיבות קטנות ממודיעין עילית.

בישיבת 'ראדין 'בנתניה בראשות הגר"מ גוגיג הוחלט כי השנה לא פותחים שיעור א' ובמקום זאת נעשו בישיבה מאמצים גדולים להביא קיבוץ מהישיבות בשורה הראשונה ובכך תהפוך הישיבה לישיבת קיבוץ מבוקשת בישיבות הקיבוץ. כך גם בישיבת 'גבעת שאול' הודיעו שלא יפתחו השנה שיעור א'.

בחלקים הבאים עולם התורה הספרדי ועולם התורה החסידי

 

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום