אושר בכנסת: הצעת חוק שתוזיל אלפי שקלים בלקיחת המשכנתא

ההצעה לתיקון חוק הבנקאות עברה את אישור הכנסת, ההצעה תגביל את העמלה שגובים הבנקים עבור פתיחת תיק משכנתא ל-360 שקל בלבד החל מאוגוסט, בניגוד לעמלה הנהוגה עד היום שעמדה על 0.25%

חזקי ניימן | כלכלי 21.6.2022 | 23:06

אילוסטרציה | צילום: unsplash

מספר שעות לפני ההודעה הדרמטית על פירוק ההמשלה, אושרה סופית ההצעה לתיקון חוק הבנקאות, שיזמו חברי הכנסת חיים כץ ואתי עטיה. ההצעה עוסקת בהגבלת העמלה שגובים הבנקים עבור פתיחת תיק הלוואה לדיור (משכנתא) לסכום של 360 שקלים בלבד במקום עמלה בגובה 0.25% הנהוגה כיום.

מועתסם כנג', יועץ פיננסי, ומי שהיה בעבר נציג במחלקת משכנתאות בבנק מזרחי טפחות התראיין לאתר 'גלובס' שם הסביר כי "המצב הנהוג כיום הוא שהבנק גובה רבע אחוז עמלת פתיחת תיק משכנתא והממוצע היה בין 1,500-2,000 שקל לכל לקוח. במקרים מסוימים התשלום הגיע אף ל-4,000 שקל".

כנג' הסביר ב'גלובס' כי "החוק בא לקבוע עמלה אחידה לכל הלקוחות וזה בטח יחסוך המון הוצאות למקבלי המשכנתאות. עד היום אדם הפרטי היה נדרש לשם עמלת תיווך על הדירה שרצה לקנות, שכר עורך דין, עמלת פתיחת תיק - והוא עדיין לא התחיל את התהליך. מדובר על כמה אלפי שקלים ובמקרים מסוימים עשרות אלפי שקלים ומבלי שקיבל שקל מהבנק. אין ספק שהורדת העמלה הזו תעשה רק טוב ומדובר על חיסכון ללקוחות".

לפי נתוני בנק ישראל, בחודש מרץ נרשם שיא חודשי של כל הזמנים של 13.4 מיליארד שקל בהיקפי משכנתאות, שיוחס במידה רבה להקדמת עסקאות שנעשו, לנוכח רצונם של רוכשי הדירות להקדים את העלאות הריבית.

באפריל נרשמה ירידה של 22% בהיקפי המשכנתאות שנלקחו, יחסית לחודש מרץ, והם הגיעו ל-10.5 מיליארד שקל. עניין זה יוחס במידה רבה לחג הפסח שצמצם במידה רבה את הפעילות בענף.

אולם בחודש מאי נרשמה עלייה של כ-14% בהיקף המשכנתאות שנלקחו, ביחס לחודש אפריל. כך עולה מנתוני בנק ישראל. בכך חודש מאי מדורג כשני בדירוג היקפי המשכנתאות שנלקחו בו במהלך השנה.

בחודש מאי האחרון פרסם בנק ישראל דוח בנושא ניתוח שוק המשכנתאות ללוים מהחברה הערבית במסגרתו עולה כי, ממוצע סכום המשכנתא שניתנה לכל לקוח בחברה היהודית עמד ביולי 2021 על 930.2 אלף שקל, בערים המעורבות על 1.27 מיליון ובחברה הערבית הממוצע עמד על 600 אלף שקל, ובחישוב פשוט עמלת פתיחת תיק שנגבתה מכל לקוח עמדה בממוצע על, 2,325 שקל, 2,567 ו-1,500 שקל בהתאמה.

חבר הכנסת חיים כץ, מיוזמי החוק, ציין: "בשלהי הכנסת ה-24 אין שמח ממני שקיבלתי את הזכות להעביר את החוק בדקה ה-90. ב-2021 הבנקים הרוויחו 250 מיליון שקל מעמלות פתיחת תיק. החוק ימנע מהבנקים את היכולת לגזול מהחלשים כי העמלה נלקחה עד כה ממי שאין לו יכולות, כי מי שיש לו יכולת לשלם קיבל הנחה. החוק יסייע לכלל רוכשי הדירות לחתוך בהוצאות בדרך להגשמת החלום לרכישת דירה, יעד יקר שאזרחי ישראל עובדים בממוצע 13 שנה עבורו".

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום