כך בוחרים אבטיח אדום מתוק ועסיסי

כתמים על גבי האבטיח, מבריק או דהוי, עוקץ רענן או יבש, אבטיח גמיש או מוצק, כל זה וכללים נוספים, יעזרו לכם לאתר את האדום המושלם לקיץ

קובי ברקת | מעניין 23.6.2022 | 12:41

אבטיח | צילום: pixabay

הוא עשוי מ-93% מים, ונחשב לפרי שהכי מזוהה עם הקיץ, ובישראל, מדובר בפרי אהוב במיוחד, הלא הוא האבטיח.

בשנת 2021, גידלו בישראל כ-119 אלף טון אבטיחים, על פני כ-25,000 דונם, המיועדים לשוק המקומי; מדובר עלייה של כ-13% משנת 2020, אז עמד נתון זה על כ-105 אלף טון. 

רוב האבטיחים הגדלים בישראל הינם ללא גרעינים (זרעים), והם משווקים בישראל בין החודשים אפריל לאוגוסט, אך הודות למחקר והפיתוח החקלאי המקומי, ניתן למצוא אבטיחים גם בחודשים פברואר-מרץ וספטמבר-אוקטובר. 

בתחילת עונת האבטיחים, התוצרת מגיעה מאזור הערבה, לאחר מכן מצפון ים המלח, עמק בית שאן, גלבוע והנגב המערבי ולקראת סוף העונה האבטיחים מגיעים אלינו מאזור הגליל המערבי, רמת הגולן, הנגב והמרכז. יחד עם זאת במשרד החקלאות מדגישים: אבטיח רגיל (גדול) שגדל בחודשים אוגוסט וספטמבר מאבד מאיכותו ומטעמו בגלל ירידה ברמת הסוכר הנובעת מטמפרטורות לילה גבוהות.

אז איך בכל זאת נוכל לוודא שבחרנו באבטיח האידיאלי? מומחי שירות ההדרכה והמקצוע במשרד החקלאות עם כל הטיפים שכדאי לדעת:

האבטיח צריך להיות בעל גוון מבריק וחיוני. צבע דהוי מעיד על אחסון ממושך שלרוב פוגם באיכות הפרי. 

כמה כתמים מופיעים על האבטיח? על כל אבטיח ישנו כתם בהיר אחד הכרחי, שנוצר באזור המגע של האבטיח עם הקרקע. אם אתם מזהים כתמים נוספים, צהובים או דהויים, דעו כי מדובר באבטיח שחווה חשיפה מאוד ממושכת לשמש, אשר גורמת לירידה באיכותו.

הביטו על העוקץ של האבטיח - עוקץ ירוק ורענן מעיד על אבטיח טרי. ככל שהעוקץ יבש יותר, כנראה שהאבטיח פחות טרי ונקטף לפני מספר רב יותר של ימים.

געו באבטיח ונסו להרגיש עד כמה הוא גמיש. בחרו אבטיח מוצק ככל הניתן, גמישות האבטיח מעידה על אחסון ממושך הפוגם באיכות הפרי.

וכיצד הוא נראה? בחרו אבטיח סימטרי ככל הניתן, עגול או אובלי. מבנה זה מעיד על התפתחות תקינה של הפרי ומבטיח שלא יופיעו חללים בתוך ציפת הפרי. אם כי חללים מסוג זה אופייניים יותר לחודשים מרץ–אפריל, המהווים את פתיחת עונת האבטיח.

האבטיח הוא כלי נגינה? מיתוס הטפיחה על האבטיח הפך כה רחב עד כי רובנו טופחים על האבטיח בלי לדעת מה עלינו לשמוע. שמשון עומר, מנהל אגף הצומח, בשה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע) במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מסביר: "כשאנו טופחים על האבטיח עלינו להמתין לקבלת צליל בחזרה. האבטיח צריך "להשיב" לנו במעין צליל נקי. מומלץ לטפוח על מספר אבטיחים, אם מרגישים כי אין שום הד לטפיחה, האבטיח בשל מדי ומרקמו וטעמו יהיו ירודים".

בתום הבדיקה הקפדנית ואחרי שסחבתם את האבטיח הנבחר הביתה, כיצד תטפלו בו על מנת לשמור על טריותו ואיכותו הגבוהה עד להגשה? שמשון עומר מסביר כי ניתן לאחסן את האבטיח במקרר עד שבוע ימים. 

לפני החיתוך של האבטיח, יש לשטוף את האבטיח היטב, למרות שלא אוכלים את הקליפה, ולחתוך אותו באמצעות סכין גדולה, יציבה וחדה. אם לא סיימתם את האבטיח כולו, מומלץ לעטוף בפלסטיק נצמד את החלק שנותר ולהחזירו לאחסון במקרר. 

הידעת?! בשנים האחרונות מגדלים אבטיח בתוך מבנים מוגנים ברשת חרקים על מנת להבטיח פרי איכותי ונקי מווירוסים שפוגמים את איכותו. החל מאוקטובר ועד נובמבר מגדלים אבטיחי מיני ומידי בנגב ובערבה בבתי צמיחה מוגנים ברשת למניעת כניסת חרקים, נקיים מווירוסים ובאיכות גבוהה.

בחדרי חרדים

רוצים להצטרף לקבוצות הווטסאפ של כל רגע?

לבקשת הצטרפות למוגנים וכשרים

להצטרפות ישירה לקבוצות

מצאת טעות בכתבה? תוכן שאינו ראוי לאתר? דווח לנו

שיתוף כתבה זו

 צבע אדום